ורידים בולטים ברגליים: לא להזניח

(6)
לדרג
תוכן מקודם

ורידים בולטים ברגליים הם בעיה רפואית ואסתטית. מדוע הוורידים מתחילים לבלוט? מהן שיטות הטיפול המומלצות? מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

רופא כלי דם ,מומחה לכירורגיית כלי דם
077-9977294 (מספר מקשר)

ורידים בולטים ברגליים אינם בעיה אסתטית מטרידה "בלבד", אלא גם בעיה רפואית. ורידים אלה, המופיעים באופן שגרתי אצל רוב האוכלוסייה, מעידים ברמה זו או אחרת על בעיה רפואית הנקראת "אי ספיקה ורידית".

מהי אי ספיקה ורידית?

אי ספיקה ורידית היא תופעה בלתי תקינה במערכת כלי הדם. יש ברגליים שלוש מערכות ורידים: המערכת הראשית והעמוקה - מזרימה את הדם אל הלב ואל הריאות; המערכת השטחית (שנקראת גם המערכת הרזרבית) - מנקזת את הדם אל המערכת הראשית ונמצאת רק ברגליים; והמערכת השלישית היא מערכת הפרפורנטים - האחראית על ורידונים קטנטנים, שתפקידם לחבר בין שתי המערכות הראשונות.

מכיוון שהדם באזור הרגליים זורם בדרך כלל אל הלב, כלומר - מלמטה כלפי מעלה, משאבת שרירי הרגליים פועלת תוך כדי הליכה. כדי שהדם לא ידלוף כלפי מטה, בוורידים קיימים שסתומים, שתפקידם למנוע את דליפת הדם כלפי מטה, לכיוון כוח המשיכה.

אי ספיקה ורידית מרמזת על כישלון בשסתומים, ובמשאבת השרירים - מה שגורם להצטברות של דם בוורידי הרגליים, לעליית לחץ מקומי, שעם הזמן גורם לדליות ולוורידים.


לפני ואחרי טיפול העלמת ורידים. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

לפני ואחרי טיפול העלמת ורידים. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מי נמצא בקבוצת סיכון לוורידים בולטים ברגליים?

הסיבות העיקריות תורשה והריונות. כמו כן - עודף משקל, עמידה ממושכת, מאמץ פיזי קשה וחוסר פעילות גופנית - מחמירים. בנוסף, אנשים שעברו ניתוחים או שברים ופציעות באזור זה, עלולים לפתח ורידים בולטים ברגליים.

הוורידים הבולטים עלולים להופיע בכל גיל - ולרוב מצטברים בגוף עם השנים. במצב שבו הוורידים מופיעים בפתאומיות, בגיל מבוגר, יתכן כי מדובר בתופעה קיימת - שלא טופלה כמו שצריך בעבר.

האם ורידים בולטים ברגליים "מסמלים" בעיה רפואית קיימת?

הופעת ורידים בולטים ברגליים מרמזת כי יש בעיה רפואית, שבה יש לטפל - על מנת למנוע תופעות לוואי וסיבוכים. תופעות הלוואי הרפואיות שעלולות להיגרם, בגלל ורידים בולטים ברגליים: תחושת חום מקומית ברגל, תחושת גרד מקומית, כאבים עמומים ברגליים, רגל עייפה וכבדה.

אם תופעות אלה אינן מטופלות, הן נוטות להחמיר בעונות חמות, בשעות הערב או לאחר עמידה ממושכת. בנוסף לכך, עלולות להופיע בעקבותיהן גם נפיחות ברגליים וסימני פיגמנטציה חומים. מצב מתקדם יותר הוא של דלקות וסתימות של הוורידים, הנקרא טרומבו פלביטיס, דימום של ורידונים קטנים כלפי חוץ והופעת כיבים ופצעים ברגליים.

כיצד ניתן לטפל בוורידים בולטים ברגליים?

קיים טיפול שלא לגמרי מונע את הבעיה, אבל משמר את המצב הקיים (משמע: מונע החמרה) - טיפול שמרני ומכני. טיפול זה מתבסס על פעולה: יש להניע את הרגליים כמה שיותר מהר, בעיקר בזמן ישיבה או עמידה ממושכת. יש להשתמש גם בגרב אלסטית. מטרתו של טיפול זה - למנוע החמרה וסיבוכים, אך הוא אינו מונע את הופעת הוורידים הבולטים.

טיפול פולשני יותר (ואפקטיבי) מטרתו למנוע זרימת דם דרך שסתומים שאינם תקינים. בעקרון אנחנו שואפים לבטל את המערכת השטחית ולהזרים את הדם הורידי רק דרך המערכת העמוקה, שהיא החשובה. היתרון בטיפול כפול ראשית, לא יהיה דם שדולף כלפי מטה. שנית, כל התופעות המכבידות על חיי היומיום ייעלמו ובהמשך גם הוורידים הבולטים.
שתי אפשרויות של טיפולים חדשניים הזרקה וטיפול בחום.

הזרקות: אם בעבר היה נהוג לבצע ניתוח, עבור טיפול בוורידים (שהיה משאיר צלקות וההחלמה ממנו הייתה איטית וממושכת) - הרי שבעשור האחרון, משתמשים בזריקות שמבטלות את הוורידים המיותרים ברגליים.

מכיוון שרוב הדם בוורידים נמצא במערכת העמוקה ולא בשטחית, הטיפול בזריקות למעשה מבטל את הוורידים השטחיים, הקרובים לעור, הבולטים. באופן הזה, לא תהיה דליפת דם כלפי מטה, והוורידים הבולטים ילכו וייעלמו - בזכות החומר המטרש המוזרק אליהם. מדובר בטיפול רב-פעמי. בממוצע כשלושה טיפולים. כחודש בין טיפול לטיפול.
לעומת הטיפול הניתוחי הקודם, שלאחריו כ-20%-50% מהוורידים היו חוזרים אחרי כ-5 שנים, הזריקות מבטלות את קיומם של הוורידים לנצח - אבל לא מונעות הופעה של וורידים חדשים. ההישנות כ-15-20%.


טיפול בחום נעשה בהרדמה מקומית וללא צורך בחתכים ברגל. צילום: שאטרסטוק

טיפול בחום נעשה בהרדמה מקומית וללא צורך בחתכים ברגל. צילום: שאטרסטוק

האם לטיפול בזריקות יש תופעות לוואי או סיכונים?

לטיפול זה ככלל, למעט מקרים נדירים, אין סיכונים. תופעות לוואי אפשריות הן צבעים משתנים באזור הוורידים (פיטגמנטציה), או כאבים קלים, נוסח "סימן כחול", החולפים לאחר מספר שבועות.

טיפול חדיש נוסף הוא טיפול בחום, שאף הוא נועד לבטל את המערכת השטחית של הוורידים המפריעים. טיפול זה מתבצע בשלוש שיטות: על ידי לייזר בטמפרטורה גבוהה, על ידי גלי רדיו או על ידי טיפול בקיטור.

הטיפול בחום מבוצע בהרדמה מקומית, כאשר מכניסים לתוך הורידים בשוק מחט, שדרכה מעלים סיב מלמטה - כלפי מעלה (כמו צנתור של הוורידים) ומרדימים את האזור מסביב לווריד, לאורך כל הרגל - על מנת להרחיק את הווריד מהרקמות מסביב ולהקטין את קוטרו. לאחר מכן, שורפים את הווריד באיטיות, מלמעלה למטה. היתרון של טיפול בחום הוא שמדובר בטיפול בהרדמה מקומית וללא צורך בחתכים ברגל, בניגוד לנדרש בניתוח. מדובר בטיפול חד-פעמי.

האם לטיפול בחום יש תופעות לוואי או סיכונים?

מכיוון שמדובר בטיפול מהיר ונקודתי, ניתן לחזור מיד לפעילות רגילה. עם זאת, חיסרון של טיפול זה הוא כי הטיפול ניתן לביצוע רק בחדר ניתוח, שכן מדובר בפעולה סטרילית - ויש צורך בציוד מיוחד. לאחר הטיפול, ירגיש המטופל כאבים קלים ותחושה של משיכה ברגל והתקשות של הוורידים, תופעה החולפת לאחר מספר חודשים.

טיפולי חום נוספים: אבלציה לא תרמית (הדומה לטיפול בחום). בטיפול זה, מחדירים בדיקור מלמטה סיב שחורץ את הדופן הפנימית של הווריד, יחד עם הזרקת חומר מטרש. יתרונו של טיפול זה שהוא אינו כולל ניתוח או הרדמה וניתן לביצוע במרפאה.

טיפול חדשני בתחום הוא טיפול "הונה סיל" - שבו מזריקים דבק מיוחד, בשיטה של גלי רדיו או לייזר (מלמעלה למטה); הדבק סותם את הווריד - וחוסם לגמרי את המערכת השטחית.

לסיכום: כיום ניתן לטפל בוורידים ברגליים, מגיל 18 - ועד לגיל המבוגר. מגוון הטיפולים הרחב מאפשר לכל מטופל או מטופלת לבחור את סוג הטיפול המתאים לו. עוד לפני שמתחילים, במקרה של מחלות רקע כרוניות, מומלץ לבצע דופלקס ורידים ברגליים ולהתייעץ עם רופא כלי דם מומחה - אודות האבחנה וסוג הטיפול המתאים ספציפית לאותו המטופל.

פרופ' סמי ניטצקי הוא מומחה למחלות כלי דם.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום