סרטן לבלב וכבד: ניתוחי ננו-נייף

(0)
לדרג
תוכן מקודם

טכנולוגיה חדשה של ניתוחים בתחום הטיפול בסרטן הלבלב והכבד, הפכה לפריצת דרך מהפכנית בכל הנוגע להסרת גידולים שאינם ניתנים לכריתה. כיצד בדיוק זה מתבצע?

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

טכנולוגית הננו-נייף הנה שיטה חדשנית בתחום הטיפול בסרטן הלבלב והכבד. ניתוחים אלה מבוצעים בישראל בבתי החולים שיבא ואסותא ע"י ד"ר אריה אריש.

מהי למעשה טכנולוגיית הננו-נייף??

בשנים האחרונות הוכנסו לשימוש טכנולוגיות חדשות לטיפול בגידולים סרטניים בכבד ובלבלב, וביניהן ניתוח באמצעות מכשיר הננו-נייף, שנמצא בשימוש במרכזים ספורים באירופה ובארה"ב וכעת גם בישראל.

נתונים מחקריים מצביעים על כך שסרטן הלבלב הינו הגורם הרביעי לתמותה ממחלה ממארת בעולם. הטיפול המיטבי בסרטן הלבלב הינו כירורגי, כלומר כריתת הגידול. רק כחמישית מהחולים עם סרטן הלבלב ימצאו מתאימים לניתוח, ל-40 אחוזים מהחולים תהיה מחלה גרורתית ואלו לא יופנו לניתוח, ול-40 אחוזים מהחולים המחלה המקומית תהיה במצב מתקדם, ותערב כלי דם חיוניים, ומכאן שאף היא לא תאפשר כריתה כירורגית.

בעבר, גידולים שערבו את וריד השער - הווריד המוביל דם מהמעיים לכבד, נחשבו ללא נתיחים, אולם כיום עם התפתחות הטכניקות הכירורגיות, אנו יכולים בחלק מהמקרים לכרות את הגידול ביחד עם חלק מהווריד ולשחזר אותו.

בעשור אחרון פרצה לעולם הרפואה שיטה מהפכנית וחדשה irreversible electroporation - IRE - nano knife, שפירושה הוא חירור בלתי הפיך של קרום התא.

מהם היתרונות של ניתוחי הננו נייף?

טכנולוגיית הניתוחים באמצעות הננו-נייף משמשת לטיפול בגידולים מתאימים שאינם ניתנים לכריתה בגלל קרבתם לכלי דם חיוניים הן בכבד והן בלבלב.

טכנולוגיה זו מתבססת על זרם חשמלי במתח גבוה, שגורם לשינויים חשמליים בקרום התא וגלפגיעה בלתי הפיכה בהמשכיות ובאטימות הקרום, דבר המוביל למוות תאי. טכניקה זו משמשת להרס גידולים הנמצאים במגע אינטימי עם כלי דם, דרכי מרה או דרכי שתן.

השימוש בננו נייף מיועד בעיקר לטיפול בגידולים שנמצאים בקשר אינטימי עם כלי דם חיוניים בכבד, שעד היום, ללא מכשיר זה, לא ניתן היה לבצע בהן את הניתוח.

כיצד מתבצע ניתוח ננו-נייף מהבחינה הטכנית?

הניתוח מתבצע תוך מעקב אולטרסאונד תוך ניתוחי. לאחר תכנון מוקדם לפי גודל וצורת הגידול, מחדירים מספר מחטים (בין שלושה לשישה, תלוי בגודל הגידול) וכך המכשיר מעביר את הזרם בין המחטים. המכשיר מסונכרן עם המוניטור הלבבי, בכדי למנוע הפרעות קצב.

מהם אחוזי ההצלחה של הניתוחים?

התוצאות של ניתוחי ננו-נייף הינן מרשימות במיוחד הן בחולים עם גידולים ראשניים לא נתיחים של הלבלב והן בחולים עם גידולים משניים בכבד כחלק מתכנית הכוללת כריתה וננונייף.

לאלו ניתוחים מתאים השימוש בננו-נייף?

השימוש בננו-נייף אינו מיועד רק לניתוחים פתוחים, בעתיד הקרוב יהיה ניתן להשתמש במכשיר גם בעבור ניתוחים לפרוסקופיים. ניתן יהיה באמצעותו להגיע לגידולים בעזרת בדקות CT ואולטרסאונד. כבר כיום קיימות מערכות ניתוב שמבצעות אינטגרציה של בדיקות CT ו MRI ביחד עם אולטרסאונד, המאפשרות מיקום מדויק של המחטים ביחס לגידול ולכלי הדם.

כיצד על החולה להתכונן לניתוח מסוג זה?

אין הכנה מיוחדת לניתוח, אי אפשר לבצע את הניתוח אצל חולים עם קוצב לב או חולים עם הפרעות קצב לבביות.

האם ההחלמה מניתוח ננו-נייף שונה מהחלמה מניתוחים פחות מתקדמים?

בדרך כלל מדובר בניתוח קצר יותר מניתוח כריתה קונבנציונלי, ההחלמה אף היא מהירה יותר: אשפוז קצר יותר וחזרה לפעילות מאוחרת יותר.

האם לניתוח זה ישנם סיכונים ספציפיים?

הסיכונים הספציפיים הינם הפרעות בקצב הלב ודימומים מיידיים ומאוחרים.

כמה זמן אורך הניתוח?

הניתוח אורך כשלוש שעות. את התוצאות ניתן לראות לאחר מספר חודשים.

ד"ר אריה אריש הוא מנהל המחלקה ההפטוביליארית בביה"ח "שיבא" תל השומר, כירורג בכיר ומנתח ב"אסיא מדיקל".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום