גם עמידה תורמת לבריאות

(0)
לדרג

החלפת זמן ישיבה, לא רק בצעידה, אלא גם בעמידה בת שעתיים לפחות, תביא לשיפור מדדים מטבוליים בגוף ולירידה במסת הגוף. תתחילו לעמוד

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

הפחתת זמן הישיבה והגדלת זמן העמידה והצעידה, עשויה להביא לשיפור הבריאות הלבבית והמטבולית. כך על פי ממצאי מחקר חדש שדווחו במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal.

לדברי החוקרים, למרות שקיים קשר ידוע בין ישיבה ממושכת לבין סיבוכים לבביים ומטבוליים, לא היה ידוע עד כה אם עמידה היא חלופה טובה לישיבה או אם נדרשת תנועה.

במחקר הנוכחי הם בחנו את הקשר בין מדדי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות בעקבות החלפת שעתיים של ישיבה ביום בעמידה או בצעידה.

קשר בין זמני ישיבה, עמידה וצעידה למטבוליזם

החוקרים התבססו על תת-מדגם של מחקר Australian Diabetes, Obesity and Lifestyle Study מהשנים 2011-2012, שנשאו מוניטור activPAL3 (גילאי 36-80 שנים: 57% נשים, 698 משתתפים עם נתונים זמינים). הם בחנו את הקשר בין ממוצע זמני שכיבה, זמני עמידה וזמני צעידה לבין מדדי מסת גוף, היקף המותניים, לחץ הדם, ההמוגלובין המסוכרר, הסוכר בצום ופרופיל השומנים, כמו גם ערכי הסוכר לאחר שעתיים.

שיפור משמעותי במדדים מטבוליים ובמסת הגוף

מהנתונים עלה כי החלפת ישיבה בעמידה לוותה בירידה מובהקת בריכוז הסוכר בדם בצום, ירידה בריכוז הטריגליצרידים, ועלייה בריכוז חלקיקי ה-HDL עם החלפה, בהיקף של שעתיים ביום. החלפת ישיבה בצעידה הדגימה קשר מובהק עם ירידה של כ-11% במדד מסת הגוף, ירידה של 7.5 ס"מ בהיקף המותניים, ירידה בסוכר בדם לאחר שעתיים, ירידה בריכוז הטריגליצרידים ועלייה בריכוז חלקיקי ה-HDL לכל שעתיים ביום, בעוד שעם החלפת עמידה בצעידה תועד קשר מובהק עם ירידה של 10% במדדי מסת גוף, ירידה של 7 ס"מ בהיקף המותניים וירידה של 11% בריכוז הסוכר בדם לאחר שעתיים. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה מונעת-סגנון חיים רפואי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום