ניתוח פריצת דיסק: עדיף אנדוסקופי

(0)
לדרג

פריצת דיסק עלולה להיגרם מעודף משקל או הרמה בלתי זהירה של משאות כבדים. ברוב המיקרים הבעיה חולפת, אולם אם זה לא קורה מומלץ לשקול ניתוח אנדוסקופי

רופא אורטופד ,מומחה לנוירוכירורגיה
09-7737709

פריצת דיסק היא פציעת מאמץ חוזרני, הנגרמת לדיסק בין-חולייתי בעמוד השדרה. במרבית המקרים, פריצת הדיסק תחלוף מעצמה. מקרים בהם הכאב וחוסר התפקוד נמשכים מעל שלושה חודשים, מחייבים בדיקה מעמיקה. מהן הסיבות לפריצת דיסק? אילו סימפטומים מאפיינים את התופעה? ומהי ה"בשורה" החדשה בתחום? ד"ר שלמה דוידוביץ' מנתח בכיר, מנהל השירות הנוירו-אנדוסקופי במחלקה הנוירו כירורגית בבית החולים בילינסון עם כל התשובות.

מסקר שנערך באתר zap doctors, בקרב 793 גולשים הסובלים מפריצת דיסק, עולה כי מעל 50% תולים את הפריצה בהרמת משאות כבדים ו/או בישיבה ממושכת. כ-30% טוענים כי חלו בעקבות עודף משקל והיתר סבורים כי פריצת הדיסק נגרמה כתוצאה מפגיעה או תאונה. שני גורמים משמעותיים נוספים - שלא הוזכרו בסקר: עישון ומתח נפשי, אשר מגדילים אף הם את הסיכוי לחלות בפריצת דיסק.

מסקר שנערך באתר zap doctors, בקרב 793 גולשים הסובלים מפריצת דיסק, עולה כי מעל 50% תולים את הפריצה בהרמת משאות כבדים ו/או בישיבה ממושכת. כ-30% טוענים כי חלו בעקבות עודף משקל והיתר סבורים כי פריצת הדיסק נגרמה כתוצאה מפגיעה או תאונה. שני גורמים משמעותיים נוספים - שלא הוזכרו בסקר: עישון ומתח נפשי, אשר מגדילים אף הם את הסיכוי לחלות בפריצת דיסק.

עוד עולה מהסקר כי מעל 74% מהמשיבים אינם שוקלים לעבור ניתוח. מדוע?

"הסיבה העיקרית לכך היא כי מרבית פריצות הדיסק חולפות מעצמן, ללא התערבות כירורגית. כל עוד אפשר לסבול את הכאב ולהמתין שפריצת הדיסק תחלוף, אז כדאי לפעול כך. הנורה האדומה שצריכה להידלק היא כאשר יש תחושת חולשה ונימול. במקרה זה, חייבים להיבדק במהירות, מכיוון שעלול להיווצר נזק עצבי בלתי הפיך".

כאשר הגולשים נשאלו מאיזה סימפטומים הם סובלים, 45% השיבו כי הם סובלים מכאב בגב התחתון. מעל 35% הצביעו על כאב שמתפשט מהגב אל האגן והרגלים. האם אכן אלה עיקרי הסימפטומים?

"אנשים צעירים יסבלו בדרך כלל מכאב גב, או כאב שמקרין לרגל. המבוגרים יסבלו מהקרנה לכיוון שתי הרגליים, בעקבות היצרות תעלת עמוד השדרה".

על השאלה "אם הייתם מבצעים ניתוח, באיזה ניתוח הייתם בוחרים?" - השיבו יותר מ-67% כי הם אינם יודעים. כיצד מוסבר נתון זה?

"חוסר מודעות או חשיפה לאפשרות של ניתוח בשיטה האנדוסקופית; וגם: אחוז נמוך של רופאים אשר יודעים לבצע את סוג הניתוח הזה. עקומת הלימוד של שיטה זו דורשת אימון רב מאוד, עד לביצוע הניתוח ברמה גבוהה, מכיוון שמדובר בחתך קטן יותר שמצריך דיוק רב. המעבר לניתוח תחת אנדוסקופ דורש מיומנות רבה. אחרי הכל, מחצית מקרב בעלי המודעות, בוחרים בניתוח אנדוסקופי זעיר פולשני נתון זה מוכיח חד- משמעית את ההעדפה הברורה בשיטת הניתוח האנדוסקופית".

מתי בוחרים לבצע ניתוח?

"כאשר יש כאב שלא מתמתן אחרי 3 חודשים (עד חצי שנה), או כאשר מופיעים סימנים נוירולוגיים, יש לשקול ניתוח. כל כאב מוגבר יש לבדוק על-ידי MRI ולטפל בו. במקרים בהם יש סימנים נוירולוגיים, הניתוח יותר דחוף, על מנת למנוע נזק בלתי הפיך. במקרים של לחץ בולט על חוט השדרה, עם סמנים נוירולוגיים, כגון חוסר יציבות בהליכה, חולשה בגפיים או תחושת "זרמים" ונימול בגפיים, ההמלצה על ניתוח היא חד משמעית. כמו כן, במקרים שתחושת הכאב הופכת לתחושת נימול או אובדן תחושה, ניתוח לשחרור חוט השדרה או העצב אמור להתבצע בהקדם.

מקרה נפוץ במיוחד הוא צניחת כף הרגל (foot drop), בדרך כלל מפריצת דיסק. כתוצאה מלחץ על שורש (עצב) וייתכן גם בעיה באספקת דם לשורש. במקרה זה, הניתוח חייב להתבצע תוך שעות ספורות - על מנת שהמצב הרפואי החירומי יהיה הפיך".

מה ההבדל בין ניתוח זעיר פולשני לבין ניתוח אנדוסקופי זעיר פולשני?

"ניתוח זעיר פולשני נעשה דרך צינור שקוטרו 18 מ"מ ומתבצע כשהמכשיר האופטי הרואה נמצא מחוץ לגוף, מה שמוביל לראייה מצומצמת. בניתוח האנדוסקופי (ראיה פנימית) מכניסים את העדשה לתוך הגוף - והראיה אף היא מתוך הגוף.
היתרון הוא בכך שעין המנתח קרובה לאזור הניתוח, הפרטים שרואים הרבה יותר ברורים, תודות להגדלת הראיה פי 100, וכן זווית הראיה הרחבה יותר - כל זאת מוביל לדיוק מקסימלי".

מהם יתרונות השיטה האנדוסקופית?

ניתוח עם אחוזי הצלחה גבוהים.
סיכון נמוך לסיבוכים ניתוחיים לאחר הניתוח.
החלמה מהירה יחסית לכל צורת ניתוח אחרת.
מטפל במגוון רחב של בעיות עמוד שדרה.
הראיה הרחבה בתוך הגוף מאפשרת איתור בעיות נוספות בקלות.
מתאים למגוון רחב של האוכלוסייה - מבוגרים וצעירים.

האם יש פריצות דיסק שלא מתאימות לניתוח אנדוסקופי?

"רק מצבים נדירים המערבים אי יציבות קלינית של עמוד השדרה. רוב פריצות הדיסק מתאימות לניתוח אנדוסקופי, הודות לכך שזווית הראייה האנדוסקופית רחבה - ודרך חתך של כ-1 ס"מ בעור ניתן לראות ולעבוד על שטח של 3 ס"מ בתוך תעלת השדרה".

כיצד מתבצע הניתוח?

"בזמן הניתוח, מוחדר מוליך בקוטר של כ-1 ס"מ. דרך המוליך מוחדרת מצלמה, אשר מגדילה עד פי 100, באיכות מצוינת, עם זווית ראייה רחבה המאפשרת ראייה "מאחורי הפינה", ראייה שהיא לעין ערוך טובה יותר מראייה דרך מיקרוסקופ או עדשות מגדילות המורכבות על משקפי המנתח. במקביל לסיב האופטי, מוחדרים מקדחה, משאבה ועוד כלי עבודה אשר באמצעותם מתבצע הניתוח. הראייה המצוינת בזמן הניתוח מאפשרת ניתוח בטוח וסיכון נמוך - וכל זאת דרך חתך קטן ושמירה מרבית על יציבות עמוד השדרה. הניתוח האנדוסקופי חוסך, במקרים רבים, את הצורך בפתיחה גדולה של עמוד השדרה והצורך בקיבוע של החוליות. ההחלמה מהירה, בהשוואה לניתוחים הקונבנציונליים".

אילו סוגי ניתוחים מתקיימים בשיטה האנדוסקופית?

1. "ניתוח אנדוסקופי לעמוד השדרה הצווארי בגישה קדמית: מאפשר טיפול בבעיה (לחץ על שורש או חוט השדרה) ללא צורך בקיבוע. הניתוח מטפל בשני מצבים: לחץ על מוצא שורש עם כאבים, נימול או חולשה בגפה עליונה, ולחץ על חוט השדרה עם תחושת כבדות בגפיים, אי יציבות בהליכה, אובדן תנועות עדינות בידיים - עד חולשה או שיתוק, עם תחושת נימול בידיים ו/או ברגליים. במהלך הניתוח, מוצא חלק מהדיסק או הרקמה הלוחצת ומיצרה את התעלה. חשוב לציין כי אין צורך בהזזה מסיבית של קנה הנשימה והבליעה בזמן הניתוח. וכי הניתוח משמר ולעתים אף משפר את תנועתיות הצוואר. לאחר הניתוח, המטופל לא זקוק לצווארון. החתך מודבק ואין צורך להוציא תפרים. תקופת האשפוז לאחר הניתוח הינה בדרך כלל פחות מיממה.

2. ניתוח אנדוסקופי לעמוד שדרה מותני (תחתון): בעיות בעמוד השדרה התחתון נפוצות יותר בהשוואה לשאר עמוד השדרה. הניתוח האנדוסקופי לעמוד השדרה המותני מתבצע בגישה אחורית, דרך חתך בגודל כ-1 ס"מ. הליך זה מטפל בהיצרות של תעלת השדרה, פריצת דיסק או שילוב של שניהם ובציסטה סינוביאלית של עמוד השדרה. במהלך הניתוח, מתבצעים שיוף והרחבה של התעלה - וכריתה חלקית של הדיסק, אם יש צורך. ברוב המקרים, הליך זה מונע קיבוע או ניתוח גדול פתוח (למינקטומי קונבנציונלי). החתך מודבק ואין צורך להוציא תפרים. במרבית המקרים, תקופת האשפוז לאחר הניתוח נמשכת פחות מיממה; רוב המטופלים מתהלכים כשעתיים לאחר הניתוח (לאחר שהתעוררו מההרדמה) והדבר מונע סיבוכים כמו פקקת ורידים ותסחיף ריאתי, בעיקר בקרב אוכלוסייה מבוגרת.

3. ניתוח אנדוסקופי לעמוד שדרה טוראקאלי (גב תיכון): הניתוח האנדוסקופי לעמוד השדרה הטוראקאלי מתבצע בגישה אחורית, דרך חתך בגודל כ-1 ס"מ. הליך זה מטפל בהיצרות תעלת עמוד השדרה, פריצת דיסק או שילוב של שניהם. הניתוח מתבצע במצבים של כאב מקרין מהגב, לאורך הצלעות בחזה או בבטן עליונה, או במקרים של לחץ על חוט השדרה, עם חוסר שיווי משקל בהליכה ו/או חולשה בגפיים התחתונות וכן אי שליטה על סוגרים. גם כאן, החתך מודבק ואין צורך להוציא תפרים. היתרון הבולט בשיטה זו הוא כי תעלת עמוד השדרה הטוראקאלי צרה במיוחד - והניתוח האנדוסקופי, המתבצע דרך חללים קטנים, חוסך ניתוח גדול בהרבה והינו בעל סיכונים נמוכים".

ובכל זאת, מהן הסכנות בניתוח אנדוסקופי?

"הסכנות והסיבוכים בשיטת הניתוח קטנות בהרבה בהשוואה לניתוחים הפתוחים, שוב הודות לראייה האנדוסקופית וההגדלה המאפשרת ניתוח זהיר יותר. כמו כן, מכיוון שהחתך קטן, הסיכון לזיהום ודליפת נוזל עמוד שדרה - קטן ביותר".

איך נראה תהליך ההחלמה?

"כשעתיים אחרי הניתוח, כבר ניתן להתהלך. שחרור מבית החולים כ-4 עד 5 שעות אחרי הניתוח, בדרך כלל. בתהליך ההחלמה, הנמשך כשבועיים עד שלושה, ייתכנו כאבים באזור הניתוח עם קושי מסוים בניידות. על פי רוב, עצמאיים יכולים לחזור לעבודה משרדית כשבוע אחרי הניתוח. מומלץ להימנע מהתעמלות ופעילות ספורטיבית אינטנסיבית בחודש הראשון לאחר הניתוח".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום