בקע מפשעתי: 1 מ-4 גברים

(0)
לדרג

בקע מפשעתי, הידוע גם בכינויים הרניה, קילה או שבר, פוקד רבע מהגברים, בפרט צעירים וילדים. כיצד נזהה בקע מפשעתי? ומה עדיף? ניתוח קונבנציונלי או לפרוסקופיה?

מאת: ד"ר סרחיו גבריאל סוסמליאן

בקע, קילה, הרניה או שבר - כל השמות האלה מתארים אותו מצב רפואי: חלק מתוכן הבטן יוצא דרך אחד מהפתחים של דופן הבטן. תיקון בקע הוא אחד מהניתוחים הנפוצים ביותר בכל הגילאים, והוא מופיע יותר אצל זכרים מאשר אצל נשים. אצל גברים, בקע מפשעתי יופיע בכ-25 אחוזים, ואצל נשים רק אצל כ-6 אחוזים. הבקע אופייני יותר אצל ילדים, וכן אצל אנשים מעל לגיל 60.

כיצד נוצר בקע מפשעתי?

הבקע נוצר כאשר חלק מתוכן הבטן (מעי, שומן, קיבה, או שחלות, למשל, אצל נשים) יוצא דרך אחד הפתחים של דופן הבטן, עקב התרחבות המקום או בשל מצב לא טבעי, כמו ניתוחים קודמים או פצעים. הגורמים העיקריים לבקע עלולים להיות משקל עודף או לחץ תוך בטני, בעקבות מאמצים בלתי שגרתיים, בעקבות אימוני כושר, עבודה כבדה או מסיבות אחרות.

על פי חוקי הפיזיקה, כאשר אנחנו עומדים או מתאמצים, נוצר בבטן לחץ חיובי שהוא גבוה יותר מהלחץ החיצוני שבאוויר. כאשר נוצר בעמידתנו עומס מוגזם עלמרכז הגוף, אפילו למשך זמן קצר, עלול להיווצר בעקבותיו בקע.

כיצד נאבחן בקע מפשעתי?

בדרך כלל, התלונות העיקריות של המטופל יהיו בליטה באזור המפשעה, מלווה או לא מלווה בכאב, או כאב חד ללא בליטה באזור זה. בעקבות תלונות אלה, ניתן לאבחן את הבקע על ידי רופא מומחה, בבדיקה פיזיולוגית וכן בבדיקות הדמייה שונות. חשוב לציין כי הבקע, ברוב המקרים, וכל עוד לא מטפלים בו, גדל עם הזמן - ולא נשאר באותו הגודל. עם גדילתו של הבקע, הסימפטומים הולכים ומחמירים.

יחד עם זאת, ככל שהבקע יותר קטן ולא סימפטומטי, לא תמיד נדרש לטפל בו באמצעות ניתוח. ככל שהבקע קטן יותר, ישנם מקרים שאפשר לחיות אתו, ללא הפרעות מיוחדות.

איזה סוגים של בקעים קיימים, בנוסף לבקע המפשעתי הנפוץ?

ישנו בקע פרינאלי (בחיץ הנקבים), הנגרם באזור עצם האגן. בעצם האגן ישנם פתחים שדרכם עוברים לגפיים התחתונות עצבים וכלי דם. דרך הפתחים האלה יכולים לצאת איברים מתוך הבטן - מה שגורם לכאבים ולחסימות מעי.

ישנו בקע טבורי שנובע בעצם מבעיה מולדת, המופיעה בעקבות פגם שנוצר בזמן סגירת השרירים וקו האמצע של הבטן. כמו כן, קיים בקע על שם שפיגל, שהוא בקע צדדי שנוצר בדופן הבטן, עקב פגם בסגירת הטקסטורות של השרירים הצדדים של הבטן, הן בצד של שריר הרקטוס, ותמיד מתחת לטבור.

כיצד מתקנים בקע מפשעתי?

היום ניתן לתקן בקע באמצעות שתי שיטות עיקריות: בניתוח קונבנציונאלי בגישה פתוחה, על ידי חתך בדופן הבטן, או בגישה לפרוסקופית, על ידי ניתוח זעיר פולשני המתבצע באמצעות מספר חתכים קטנים בדופן הבטן.

בשני סוגי הניתוחים, מפרידים בין התוכן הבטני לבין שכבת השרירים, תוך חיזוק בעזרת רשת על האזור הפגום. על פי מחקרים, לשתי שיטות הניתוח תוצאות דומות לגבי הופעה חוזרת של הבקע.

יחד עם זאת, יתרונה של הגישה הלפרוסקופית טמון בכך שהליך ההחלמה ממנה קל יותר, ומותיר אחריו פחות כאבים מסביב לצלקת הניתוחית, ואפשרות מהירה יותר לחזרה לשגרה ולפעילות פיזית. יתרונו של הניתוח הפתוח טמון בכך כי ישנה הפחתה של סיבוכים קשים שעלולים להיגרם בעקבותיו, כגון פגיעה באברי הבטן, בשלפוחית השתן ובכלי הדם.

ד"ר סרחיו גבריאל סוסמליאן הוא מנהל המחלקה הכירורגית בבית החולים אסותא ברמת החייל, תל אביב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום