ניתוח לילי אין ממה לחשוש

(0)
לדרג

האם קיים הבדל בבטיחות ניתוחים המבוצעים בסוף היום? לפי מחקר חדש, התשובה היא לא; שיעור ההצלחה והסיבוכים דומה אצל אותם מנתחים לאורך שעות היממה

מאת: מערכת zap doctors

רופא הוא בסך הכל בן אדם, אבל ככל הנראה העייפות לא פוגעת בתפקוד כמו שנהוג לחשוב. ממחקר חדש עולה כי תוצאות ניתוחי ערמונית וכליות המבוצעים בסוף שעות היום דומות לתוצאות ניתוחים המתבצעים על ידי אותם רופאים בשעה מוקדמת יותר במהלך היום.

המחקר המתפרסם בכתב העת Journal of Urology ניסה להתחקות אחר מחקר קודם, שרמז לכך שטיפולים המבוצעים בשעות הבוקר, כולל קולנוסקופיה וצנתורים, עשויים להיות בטוחים או מוצלחים יותר, בהשוואה לאלו המבוצעים בשעה מאוחרת יותר. מסקרים בנושא עלה כי מנתחים רבים מתעייפים מבחינה נפשית וגופנית, אך לא היה ברור אם התוצאות פחות טובות. לדברי החוקרים, במחקר הנוכחי הם לא זיהו הבדלים משמעותיים בין ניתוחים שבוצעו מוקדם או מאוחר במהלך היום.

החוקרים בחנו נתונים מרשומות רפואיות של 522 טיפולים, כולל ניתוחי כליות וניתוחי ערמונית. בכל מקרה אותו ניתוח בוצע לפחות פעמיים ביום אחד על ידי אותו מנתח יחיד, כך שהחוקרים יכלו להשוות את התוצאות של פרוצדורות מוקדמות או מאוחרות.

מבין 110 הניתוחים להסרת אבני כליות, החוקרים לא זיהו הבדלים בשיעור הסיבוכים, עירויי דם, או שברי אבנים שנותרו בחולים שעברו פרוצדורות מוקדמות ומאוחרות. 47 מבין 55 חולים שעברו ניתוח מוקדם נותרו ללא אבני כליות לאחר הניתוח, זאת בהשוואה ל-49 מבין 55 החולים שעברו פרוצדורות מאוחרות.

בניתוחים הרגילים לכריתת ערמונית ובניתוחים בסיוע רובוט התוצאות היו טובות במידה זהה, בין אם היו מיועדים ראשונים או שניים לניתוח לכריתת ערמונית במהלך היום. לדוגמה ב-58% מהגברים שעברו ניתוח זעיר-פולשני ראשונים במהלך היום, נשמרה השליטה על הסוגרים לאחר הניתוח, זאת בהשוואה ל-61% מהגברים שעברו את הפרוצדורה בשעה מאוחרת יותר. בדומה, בקרב גברים שעברו ניתוח ערמונית בסיוע-רובוט, ב-45% מהגברים שעברו פרוצדורה מוקדמת וב-48% מאלו שעברו את הפרוצדורה בשעה מאוחרת יותר במהלך היום, נותרה השליטה על סוגרים. שיעורי ההצלחה של פרוצדורות שבוצעו בשלב מוקדם או מאוחר במהלך היום היו דומים.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר אינם מוכיחים כי המנתחים עמידים לעייפות, אלא כי ישנן דרכים לפצות על כך. מנתחים ככל הנראה מיומנים להקדיש את רמת תשומת הלב המספקת כך שלא יהיו הבדלים בתוצאות הניתוח, ללא קשר לשעה ביום שבה מבוצע הניתוח.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום