איחוי שברים: תאי גזע

(0)
לדרג

ניתוח חדשני להשתלת תאי גזע לאיחוי שבר בוצע במרכז הרפואי "זיו". תאי הגזע תרמו לחידוש רקמת החיבור בעצמות השבורות ולאיחוי תקין שלהן. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

ניתוח חדשני להשתלת תאי גזע (תאי אב) לזירוז האיחוי של שברים, שבוצע עד כה בארבעה מרכזים רפואיים בארץ, בוצע בהצלחה במחלקה האורתופדית של המרכז הרפואי "זיו". הניתוח כלל שאיבת תאי גזע בריכוז גבוה מן האגן של מטופלת, בידודם ולאחר מכן הזרקתם לירך ולקרסול.

לתאי הגזע יש יכולת להתפתח לאיברים או לרקמות שונות, ולכן הזרקתם היא פתרון מצוין עבור אותה מטופלת שסבלה מאיחוי לא תקין של שברים באיברים המתוארים לעיל. בעזרת תאי הגזע חודשה רקמת החיבור בסביבת העצמות, ואלה התאחו בהצלחה.

ד"ר דלי נג'יב, מנהל המכון ההמטולוגי, וד"ר אלכסנדר לרנר, מנהל המחלקה האורתופדית, שערכו את הניתוח מציינים כי בתהליך האיחוי של שבר עלולים להיווצר מצבים שבהם חלקי העצם אינם נמצאים בקו ישר, זה מול זה, ולא מתאפשרת החלמה תקינה. שני הרופאים מבהירים כי ניתן להבחין בין סוגים שונים של כשל בהחלמה של עצם, כמו רקמת עצם שאינה במקומה או מיעוט רקמת עצם שאינם מאפשרים איחוי תקין של השבר.

תאי אב הם תאים ראשוניים של הגוף, שמהם מתפתחת שורה ארוכה של תאים, כולל תאי עצם, תאי מערכת הדם, תאי מערכת החיסון, תאי עור ועוד. תאים אלה הם המקור לכל רקמות החיבור של הגוף - שומן, שריר, סחוס ועצם, ובתהליך ההתמיינות שלהם הם נהפכים באמצעות אותות ייחודיים לתאים שונים. בשנים האחרונות התפתחו שיטות לאבחון ולבידוד של תאי אב מתוך מח העצם, וכיום ניתן לאתר ולבודד אותם מתוך מיליוני התאים האחרים.

תאי אב משמשים כיום בעיקר לטיפול במחלות ממאירות, תורשתיות וחיסוניות. כיום נבדק השימוש בהם לפיתוח רקמות עצם וסחוס, כלי דם, תאי לב, תאי מערכת עצבים מרכזית ותאים יוצרי אינסולין ולריפוי פציעות או מחלות קשות בעזרתם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כירורגיה
פורום אורתופדיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום