נס: צעיר שנדקר בליבו - ניצל

(5)
לדרג

רופא ברמב"ם הציל את חייו של צעיר שנדקר אנושות בחזהו, כשהוא סותם את החור שנפער בליבו, בעזרת אצבעו. הצעיר הצליח לשרוד כנגד כל הסיכויים

מאת: מערכת zap doctors

החיים לעתים חזקים מכל דרמה הוליוודית: בשבוע שעבר הציל רופא ברמב"ם צעיר בשנות ה-20, שהובהל לבית החולים כשהוא סובל מדקירה קטלנית בליבו וללא סימני חיים. לאחר שבוצעה בו החייאה התברר כי החור בליבו אינו מותיר לו סיכוי לחיות. ד"ר מועאד פראג', הרופא התורן שקיבל את הפצוע, אטם את הנקב בליבו של הצעיר עם אצבעו. כך הובהל הצעיר לחדר ניתוח כאשר הרופא מחזיק את ליבו של הפצוע בידו.

ד"ר פראג' תיאר את הדרמה: "כשהצעיר הגיע למיון, הוא כבר לא הראה סימני חיים. במקרים של פציעות טראומה, כשאנחנו יודעים שעברו רק כמה דקות מאז שהידרדר מצבו של הפצוע, אנחנו מעריכים שהסיבה היא איבוד רב של דם. הדרך היחידה להציל את החולה היא להנשים אותו, ולפתוח בחדר הלב את דופן בית החזה כדי לטפל בפציעה. ראינו מייד שהדם עטף את הריאות ואת שק הלב, אך הלב עצמו היה ריק מדם, וזו הסיבה שהוא הפסיק לפעום".

בחדר הטראומה של רמב"ם החדירו הרופאים, ד"ר אליאס מטאנס וד"ר פראג', נוזלים ודם לגופו של הפצוע באמצעות עירוי. בתוך זמן קצר הפצוע החל להראות סימני חיים, אך בשל הנקב בליבו, הדם לא הצליח להשלים את מחזור הזרימה בגוף, והמשיך לזלוג מהלב החוצה. לאחר שהבחין ד"ר פראג' בדליפת הדם ובמקורה, הוא סתם את הנקב באצבעו. הפצוע הובהל תוך 10 דקות מזמן הגעתו לבית החולים לחדר ניתוח. לאחר ניתוח מורכב שארך שעתיים, החולה ניצל. היום הוא מתאושש במחלקה רגילה, כשהוא מתקשר בצלילות ומתנייד בכוחות עצמו.

הלב נדם ארבע פעמים

"מדובר בניתוח עדין ומורכב", הסביר ד"ר פראג'. "במהלך הניתוח ליבו של החולה נדם ארבע פעמים ונאלצנו לבצע החייאות, בזמן שאנחנו מנתחים אותו".

עבור ד"ר פראג', הנמצא לקראת סוף התמחותו במערך הכירורגי ברמב"ם, מדובר בחוויה שתלווה אותו עוד זמן רב: "מדובר באירוע לא שכיח ובנסיבות שלא נתקלים בהם בכל יום, ומה שמדהים הוא שהפצוע הזה שרד כנגד כל הסיכויים. אנשים עם פציעות כאלה לא מספיקים להגיע לבית החולים. הם פשוט מתים במקום. לבחור היה הרבה מזל: זמן הטיפול הקצר שיחק לטובתו, כמו גם יעילות הטיפול שהוא קיבל מכל הצוות הרפואי ברמב"ם".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת חירום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום