סוכרת ומחלות כבד: קשר כבד

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש הסוכרת מעלה באופן משמעותי את הסיכון לאשפוזים ומוות עקב מחלות כבד; נשים סובלות יותר מגברים ככל הנראה על רקע עודף משקל

מאת: ד"ר עמית עקירוב

סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר לאשפוזים או מוות בשל כל מחלות הכבד הכרוניות הנפוצות. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Hepatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעה של סוכרת על אשפוזים ומוות עקב מחלות כבד כרוניות נפוצות אינה ברורה. לפיכך הם שמו לעצמם למטרה לבחון את הקשר בין המחלה למחלות כבד כרוניות ולבחון השפעות של מגדר ומצב סוציו-אקונומי על קשר זה.

החוקרים זיהו את כל המקרים של מחלת כבד אלכוהולית, מחלת כבד אוטואימונית, המוכרומטוזיס, סרטן כבד, מחלת כבד שומני שאינה על רקע אלכוהול ומחלת כבד נגיפית בקרב חולים בני 40-89 שנים בסקוטלנד, בשנים 2004-2013.

הנתונים הצביעו על 6,667 אירועים של מחלת כבד כרונית בקרב מבוגרים עם סוכרת במהלך מעקב של 1.8 מיליון שנות-אדם ו-33,624 אירועים של מחלת כבד כרונית במבוגרים אחרים במהלך מעקב של 24 מיליון שנות אדם.

בגברים ונשים עם סוכרת נרשמה עלייה של פי 1.27 ופי 5.36 בסיכון לאשפוז עקב מחלת כבד כרונית או מוות בשל מחלת כבד כרונית, כולל סרטן, בהשוואה לנבדקים תואמיםבגיל ומין, אך ללא סוכרת.

בהשוואה לגברים עם סוכרת, בקרב נשים עם סוכרת נרשמה עלייה משמעותית בסיכון לאשפוז בשל מחלת כבד שומני שאינה על רקע אלכוהול ותמותה בעקבות אבחון זה. סביר להניח כי מקור ההבדל בכך שהנשים סבלו מהשמנה יותר מהגברים.

לדברי החוקרים, מהנתונים עולה כי עלייה בשכיחות סוכרת צפויה להוביל לעלייה בהיקף מחלות כבד כרוניות.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום