סוכרתיים? כדאי שתתחסנו

(9)
לדרג

המערכת החיסונית של חולי סוכרת רגישה במיוחד. לפי המלצות האגודה האמריקאית לסוכרת: חשוב להתחסן נגד שפעת, דלקת ריאות והפטיטיס בי

מאת: פרופ' משה קרפ

ההנחה הרווחת היא שחיסונים נועדו לילדים, אולם מסתבר שגם מבוגרים צריכים לקבל חיסונים, בעיקר אלו מבינינו שהם סוכרתיים. אמנם אין עדיין הוכחה חד משמעית כי סוכרתיים חשופים יותר לשפעת מאשר אנשים ללא סוכרת, אך כאשר סוכרתיים חולים בשפעת, קיימת אפשרות כי הסוכרת תצא מאיזון, דבר העשוי להיות מסוכן במיוחד אצל חולים מבוגרים, כאשר יש להם סיבוכים בכלי הדם.

הוועדה המקצועית של האגודה האמריקאית לסוכרת, שכתבה קווים מנחים לטיפול בסוכרת, מסכימה שמבוגרים עם סוכרת צריכים לקבל את שלושת החיסונים שיפורטו. הראשון והחשוב בהם הוא חיסון נגד שפעת, אותו יש לקבל אחת לשנה.

מדוע חיוני לסוכרתיים לקבל חיסון נגד שפעת?

שפעת בעצמה יכולה להופיע באנשים, עם או בלי סוכרת, ולגרום להם להיות רתוקים למיטה או לפנות למחלקת המיון בתוך 24 עד 48 שעות, והיא הגורם ליותר מ-200,000 אשפוזים עם 36,000 פטירות מדי שנה בארה"ב. המחלה מטעה מאוד והיא יכולה לבוא בצורות שונות, מהקלה שבהן, בדמות הצטננות קלה ועד למחלת חורף בעלת סימפטומים חמורים, המדכאים את מערכת החיסון באופן ניכר וגורמים לחולה בה לחוש רע מאד.

נגיף השפעת משתנה מדי שנה. לכן, חשוב ליצור שגרה שנתית של קבלת החיסון בתחילת עונת תחלואת החורף. החיסון מספק את ההגנה הטובה ביותר, מכיוון שהוא "מכסה" את 4-6 החודשים של עונת השפעת.

הוועדה ממליצה להרחיב את החיסון למשפחה כולה, מיד כאשר החיסון זמין לציבור. הדבר עוזר למנוע מאחד מבני המשפחה להביא את הנגיף הביתה ולגרום להדבקה של שאר בני המשפחה.

אנשים אשר נמצאים בקבוצת סיכון גבוה יותר צריכים להתחסן ראשונים, בדומה לאנשים עם סוכרת, נשים הרות, אנשים המתגוררים במוסדות סיעודיים או נמצאים באשפוז ארוך, ואנשים עם משקל עודף ועם BMI 40 ויותר. לכן, אין להתייחס לשפעת כאל מחלה קלה. השפעת פוגעת בדרכי הנשימה ובריאות, וגורמת לזיהום שעלול להתבטא בדלקת ריאות חיידקית, מה שמביא אותנו לחיסון הבא.

מדוע חשוב להתחסן נגד דלקת ריאות פנוימוקוקלית?

דלקת ריאות שנגרמת מהחיידק Streptococcus pneumonia היא הסיבה השכיחה ביותר לזיהום המוכר כדלקת ריאות. החיסון כנגד חיידק זה נקרא לעיתים קרובות "חיסון נגד דלקת ריאות". אולם החיסון מגן גם נגד זיהום במחזור הדם ונגד דלקת קרום המוח שהגורם להם הוא החיידק Streptococcus pneumonia.

אנשים עם סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר להידבק בחיידק, אף אם רמת הסוכר בדמם מאוזנת. החיסון מושג בזריקה אחת, אמנם, אך אנשים בני 65 ומעלה יזדקקו למנת חיסון נוספת, אם חלפו חמש שנים או יותר מקבלת החיסון נגד שפעת.

מדוע חיוני במיוחד לסוכרתיים לקבל חיסון כנגד Hepatitis B - דלקת כבד נסיובית מסוג B?

החיסון נגד דלקת כבד מסוג B הוא חיסון חדש ומומלץ, לא רק עבור אנשים עם סוכרת. חיסון זה נוסף לרשימת החיסונים המומלצת לאחר שהמרכזים למניעת ובקרת מחלות (CDC) בארה"ב גילו שאנשים עם סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בדלקת כבד מסוג B מאשר אנשים באותה קבוצת גיל שאין להם סוכרת.

החיסון מגן נגד נגיף דלקת הכבד מסוג B , שעלול לגרום למחלת כבד ולסרטן הכבד. כיום החיסון מומלץ לאנשים עד גיל 59, וניתן לשקול את מתן החיסון גם לאנשים מגיל 60 ומעלה המתגוררים במוסדות סיעודיים או בבתי אבות.

האם לקבל חיסון שפעת נוסף, במקרה של ספק, אם כבר ניתן?

חיסון נגד שפעת ניתן לעשות מדי שנה בתחילת הסתיו. גם במקרה של חוסר וודאות וגם אם לא ידוע אם בוצע חיסון בעבר, ההמלצה היא לחסן. זאת מפני שאין סיכון במתן מנת חיסון נוספת.

חיסונים אצל מבוגרים חשובים באותה מידה כמו אצל ילדים, ומקנים בריאות טובה יותר ובייחוד שומרים על בריאותם של הסוכרתיים.

פרופ' משה קרפ הוא אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת, והיועץ הרפואי של האגודה לסוכרת נעורים בישראל

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפול בסוכרת
פורום חיסונים לילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום