איזון סוכרת מונע אבנים בכליות

(0)
לדרג

תועלת כפולה: מחקר חדש מגלה כי איזון רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2 מפחית את הסיכון לאבני כליות. איך מסבירים את הקשר בין השניים?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

איזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם בחולי סוכרת עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות אבני כליות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם האיגוד האמריקאי לאורולוגיה (American Urological Association).

לדברי החוקרים, חלק מההשפעה המגנה נובעת מכך שניטור סוכר מונע שתן חומצי יתר על המידה, תנאים המאפשרים יצירת גבישים, אם כי תתכן גם השפעה ישירה של אינסולין, שבשלב זה אינה מובנת לחלוטין.

סוכרת מסוג 2 וגם אבנים בכליות הם תופעות נפוצות בארה"ב, עם כ-26 מיליון חולים ( 8.3% מהאוכלוסייה). בנוסף, קיימת חפיפה משמעותית בין השתיים, כאשר כ-21% מהחולים עם סוכרת מסוג 2 מפתחים אבני כליות. במטרה לבחון אם טיפול תרופתי לסוכרת עשוי לספק הגנה אבני כליות, החוקרים בחנו נתונים של כ-1,800 חולים עם סוכרת מסוג 2 ואבני כליות, שטופלו בין יולי 2002 ועד ינואר 2013. מבין אלו, כ-20% טופלו באינסולין וכ-80% נטלו טיפול תרופתי לסוכרת.

מהתוצאות עולה כי הטיפול באינסולין סיפק הגנה משמעותית מפני הופעת שתן חומצי, כאשר זוהה קשר בין היקף איזון רמות הסוכר בדם לאורך זמן, כפי שנקבע לפי מדד המוגלובין מסוכרר, לבין דרגת החומציות של השתן. ככל שרמות הסוכר היו מאוזנות טוב יותר, כך השתן היה פחות חומצי וייתכן כי בעקבות זאת, הסיכון להתפתחות אבני כליות היה נמוך יותר.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום