סוכרת: כל חולה בפני עצמו

(0)
לדרג

אל תתמקדו במחלה, אל תתמקדו בטיפול תתמקדו בחולה. הציווי הזה נכון במיוחד למחלת הסוכרת, שבה כל חולה מגיב אחרת לטיפול

מאת: ד"ר חוליו וינשטיין וד"ר מריאלה גלאנט

איזון הסוכרת, בשונה מהטיפול במרבית המחלות, תלוי באופן משמעותי גם באחריות האישית של המטופל. הסיבה לכך היא שהצלחת הטיפול תלויה בשינוי באורח החיים האינדיבידואלי שעושה כל חולה סוכרת. מחלת הסוכרת מתפתחת על רקע של תנגודת לאינסולין וירידה בכמות האינסולין המיוצרת בגוף. ישנם סוגים שונים של מטופלים, חלקם זקוקים לטיפול בתנגודת עצמה, אחרים זקוקים לטיפול בהפרשת האינסולין וישנם כאלה שזקוקים לטיפול משולב. לכן, על הטיפול להיות מותאם באופן אישי לכל מטופל בהתאם למאפייניו. חשוב לשים את המטופל במרכז, לתפור עבורו חליפת טיפול מותאמת אישית ולהקיפו בטיפול רב תחומי המותאם באופן ספציפי למצבו ולצרכיו.

חלק מהגישות הרפואיות מתמקדות במחלה עצמה, בסימפטומים, בגורמים ובדרכים למנוע או לרפא אותה; גישות אחרות מתמקדות בטיפול. לעיתים, עקב העומס הרב במערכת הבריאות הציבורית שאמורה לספק מענה ליותר ממיליון חולים, גם משך הטיפול הופך לגורם שיש להתחשב בו. נדמה שבתוך הגישות הללו המטופל עצמו, תחושותיו, מצבו האישי וצרכיו - נופלים בין הכיסאות ומכניסים אותו לשבלונת החולים הכללית.

לפיכך, גישה הרואה את המטופל במרכז, מטפחת סביבו מערכת טיפולית תומכת, מקיפה וגמישה בזמנים, יכולה להוביל לטיפול אפקטיבי יותר, במיוחד במחלות כרוניות כמו סוכרת.

ניקח לדוגמא שני סוכרתיים המאובחנים עם סוכרת מסוג 2: סביר שכל אחד מהם יגיב באופן שונה לטיפולים השונים שיינתנו לו. יתכן שמטופל אחד יצליח להתמיד בתפריט תזונה מאוזנת, ואילו האחר יהיה זקוק לתמיכה פסיכולוגית כדי לעמוד בדרישות השינוי התזונתי. בנוסף, גנטיקה שונה של מטופלים כמו גם הבדלים פיזיולוגיים אחרים בין בני אדם עלולים להוביל לתופעות לוואי שונות בטיפול תרופתי, להרגלי אכילה שונים, לרמת כושר גופני אחרת ואף למצב נפשי ולרמת מוטיבציה שונים מאדם לאדם.

כלל הגורמים הללו הביאו להבנה כי טיפול רפואי ותמיכתי מותאם אישית, הלוקח את הידע הקיים כיום על אופי המחלה, סוגי הטיפולים וההבדלים הבינאישיים הקיימים, הינו גורם משמעותי וחשוב ביותר במניעת סיבוכים ושיפור מצב הסוכרת ואיכות החיים עימה.

כך תופרים חליפה

מאחר שבמרבית המקרים סוכרת הינה מחלה כרונית, יש חשיבות גדולה להתאמת טיפול אישי לאדם הסוכרתי כדי לאפשר לו לחיות את חייו לצד המחלה. הרעיון העומד מאחורי חליפת הטיפול האישית הוא מתן ליווי, ייעוץ ותמיכה במגוון תחומים רפואיים, בריאותיים ומקצועיים:
תמיכה רפואית: מפגשים קבועים עם אנדוקרינולוג, רופא מומחה לסוכרת ובמידת הצורך גם עם מומחה להשמנת יתר ומומחה לניתוחים בריאטריים. המעקב הרפואי האישי הצמוד מאפשר בקרה על מצבו הבריאותי של המטופל, הן מבחינת רמות הסוכר בדם והן מבחינת מדדים נוספים היכולים להעיד על סיבוכי סוכרת. פגישה אישית קבועה של חצי שעה לפחות עם רופא שמכיר את המטופל ואת מאפייניו האישיים, הינה קריטית לשימור הרצף הטיפולי, האיזון ברמות הסוכר והרגלי הטיפול הנרכשים. פגישות שכאלו הן כלי יעיל ביותר לאיתור מוקדם של בעיות בריאותיות וסיבוכים העלולים להיגרם כתוצאה מהסוכרת ולטפל בהם באופן מיטבי.

תמיכה פיזית: לצד המפגשים עם הרופא והטיפול הרפואי, חשוב מאוד לתמוך במצבו הפיזי של האדם הסוכרתי. שמירה על תזונה מאוזנת ובריאה וביצוע פעילות גופנית מתאימה מסייעים לאיזון רמות הסוכר בדם ומונעים הופעת סיבוכי סוכרת.

לפיכך, בניית תפריט תזונה אישי בסיוע דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת הינו חלק משמעותי בטיפול, בין אם מדובר בספירת פחמימות לצורך בחירת כמות האינסולין המוזרקת ובין אם מדובר בתזונה מופחתת שומנים וסוכרים במטרה לרדת במשקל. כמו כן, הקפדה על הכושר הגופני וביצוע פעילות כלשהי, דוגמת הליכה, רכיבה על אופניים, ריצה או שחייה, מהווים תמיכה לסוכרת המשפרת את מצבו הפיזי של האדם.

תמיכה נפשית: ליווי ותמיכה נפשית מהווים חלק בלתי נפרד מההתמודדות היום יומית עם הסוכרת. כחלק מחליפת הטיפול האישית, מומלץ לסוכרתי להיפגש עם פסיכולוג ו/או קואצ'ר (מאמן אישי), שיסייע להתמודד עם סוגיות שונות הרלוונטיות למחלה, ולא רק אליה. לדוגמא, סוכרתי שצריך לעשות דיאטה נעזר בהיבט הפסיכולוגי והרגשי כדי להבין איזה סוג מאכלים הוא אוכל ואיזה מנגנון פנימי לא מודע יוצר את הרגל האכילה הלא בריא שלו. בנוסף, קואצ'ר, בשונה מפסיכולוג, מאפשר אימון ממוקד בניהול נכון של זמן, בהתמדה בנטילת טיפול תרופתי, בניטור הסוכר באופן עצמאי ובאופן כללי בשיפור תפיסת הסוכרת והדימוי העצמי של האדם הסוכרתי.
האימון האישי מסייע למצוא את האיזון בין הסוכרת לבין אורח חיים בריא ומהנה בו האדם בוחר כיצד להתנהל.

ד"ר וינשטיין הוא מומחה לרפואה פנימית וסוכרת במרכז DMC ומנהל היחידה לסוכרת בביה"ח וולפסון

ד"ר גלאנט היא אנדוקרינולוגית והמנהלת הרפואית של מרכז DMC לטיפול בסוכרת

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום