חמש הסכנות של "רגל סוכרתית"

(0)
לדרג

"רגל הסוכרתית" נגרמת מפגיעה בעצבים ההיקפיים בכף הרגל עקב סוכרת ומלווה ביובש, פטרת, פצעים, חוסר תחושה ואספקת דם לקויה. טיפים למניעה וטיפול

מאת: ~~ד"ר חוליו ויינשטיין~~

לצד העלייה המדאיגה במספר חולי הסוכרת בארץ ובעולם, קיימת עלייה בלתי נמנעת של מספר הסובלים מתופעת "הרגל הסוכרתית", הנגרמת כתוצאה מפגיעה בעצבים ההיקפיים בכף הרגל. 10% מחולי הסוכרת יסבלו מהתופעה, שעלולה להוביל לפטרת, לחוסר אספקת דם ואף לאובדן מלא או חלקי של תחושה בכף הרגל. במקרים קשים יכול המצב להידרדר עד כדי צורך לקטוע את הרגל. איך ניתן למנוע את התופעות הנלוות לרגל סוכרתית, וכיצד יש לטפל בהן כדי למנוע הידרדרות שכזו?

פטרת

למה? סוכר משמש קרקע פורייה להתרבות של חיידקים ופטריות. השילוב בין המצב הטבעי של עודף סוכר בחולי סוכרת לבין העובדה שפטריות מתרבות במקום לח וחשוך, מוביל לכך שכף הרגל של חולי הסוכרת היא מצע נוח להתרבות פטריות ולכך שחולי סוכרת מועדים פי 2.8 לפטריות מלא-סוכרתיים.

איך להתמודד? בראש ובראשונה יש להקפיד על טיפול מניעתי הכולל שטיפת הרגליים באופן סדיר, שמירה על היגיינה וייבוש האזור שבין האצבעות ומתחתיהן על מנת שלא תישאר שם לחות. בנוסף יש להקפיד על מריחה של משחה אנטי פטרייתית כגון אגיסטן אלוורה, ועל החלפה תדירה של גרביים. רצוי להשתמש בגרביים שבהם שזורים חוטי נחושת, כגון גרבי קופרון, המונעים את היווצרות הפטרות והזיהומים. בהיותה מינרל טבעי שנמצא בגוף, הנחושת מזרזת סגירת פצעים, מונעת ריח רע ומספקת הגנה מפני בקטריות ופטריות. כמו כן, התפרים בגרביים אלה שטוחים ולא לוחצים על הרגל, והגרביים גם נטולי גומי בחלק העליון.

יובש בעור

למה? חולי סוכרת סובלים מיובש קיצוני בגוף, הגובר בחודשי הקיץ: החל ביובש בפה הגורם לצימאון ועד ליובש קשה בכפות הרגליים. היובש גורם להתקלפות של העור עד כדי סדקים, שדרכם עלולים לחדור חיידקים מיקרוסקופיים ולגרום לזיהום.

איך להתמודד? כמניעה יש להקפיד על תזונה מאוזנת ללא סוכר ולהרבות בשתיית מים. במקביל, ניתן למרוח משחה עתירת לחות ולגרוב גרביים המתאימים לחולי סוכרת, כגון הגרביים המבוססים על חוטי נחושת.

חוסר אספקת דם

למה? חולי סוכרת רבים סובלים מבעיות בכלי הדם הגדולים, כגון חוסר אספקת דם, חסימות כלי דם ואף טרשת עורקים באיברים שונים בגוף. במצב כזה משובשת גם אספקת חמצן לכלי הדם הפריפריאליים, כלומר לכפות הרגליים והידיים. הבעיה מתבטאת בצבע כחלחל ברגל, קושי ללכת מרחקים גדולים ובקושי לעלות במדרגות. במצב של שריטה או פצע, קטן ככל שיהיה, תפקיד הדם המגיע לאזור הוא להילחם בזיהומים ובחיידקים החודרים לגוף דרך הפצע, באמצעות כדוריות הדם הלבנות. במקרה של חוסר אספקת דם לכפות הרגליים, לגוף יהיה קשה להתמודד עם זיהומים כאלה.

איך להתמודד? פרט לחשיבות השמירה על איזון הסוכר בגוף, יש להימנע מעישון סיגריות העלול להגביר את החסימות בכלי הדם בכף הרגל. במקרים מסוימים ניתן לפתוח את כלי הדם באמצעות צנתור או ניתוח מעקפים ברגל. כמו כן, נטילת אספירין מסייעת למעבר של הדם דרך מעברים צרים ומונעת קרישיות יתר. יש להקפיד על גריבת גרביים מתאימות (ללא תפרים, לא לוחצות, מכילות חוטי נחושת) ועל נעילת נעליים מתאימות בעלות מדרסים.

חוסר תחושה

למה? הפגיעה בעצבים ההיקפיים המאפיינת חולי סוכרת גורמת לפגיעה בחיישנים שבעזרתם אנו חשים את התחושות המגינות כגון רטט, חום, קור וכאב. על כן, חולי סוכרת לא ירגישו כאב בכף הרגל, גם כאשר מדובר בכוויה או חתך.

איך להתמודד? במקרה זה המניעה היא חשובה ביותר. יש לשים לב במקרים של הליכה על חול רותח בחוף הים, בעת מקלחת במים חמים מדי וכד'. חשוב להקפיד על הליכה עם נעליים מתאימות ובעיקר להקפיד לטפל בפצעים וזיהומים על מנת למנוע מצבים קיצוניים של קטיעת אצבעות כתוצאה מהזנחה.

פצעים

למה? פצעים הם התוצאה של כל התופעות שתיארנו עד כה. חולי סוכרת שאינם מאוזנים או כאלה שאינם שומרים על היגיינה יסבלו מפצעים שעלולים להידרדר לזיהומים וכתוצאה מכך לקטיעת הגפיים.

איך להתמודד? חשוב להקפיד על אורח חיים מניעתי - לנעול נעליים מותאמות ולגרוב גרביים מתאימים, לגזור ציפורניים, לשטוף היטב את כפות הרגליים ולנגב בתום השטיפה. ההתנהלות היומיומית הטריוויאלית היא החשובה ביותר כשמדובר במניעה או בטיפול בפצעים הנובעים מרגל סוכרתית. במידה שמדובר בילדים, על ההורים לעקוב ברמה יומיומית אחר מצב הרגליים שלהם, שכן זהו איבר שיחסית איננו גלוי לעין.

הכותב הוא מנהל היחידה לסוכרת בבי"ח וולפסון

מרגישים טוב? כדי לאבחן את עצמכם בסימפטומייזר

בואו לדבר על זה בפורום כף רגל סוכרתית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום