רפואה אסתטית: הכל על שיעור יתר

(0)
לדרג

שיעור יתר בגוף אינו רק פגיעה אסתטית, אלא יכול גם להעיד על בעיה רפואית. בעיות בשחלה ובאדרנל הן הגורמים ההורמונליים הבולטים לשיער מיותר אצל נשים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

כשמדברים על שיעור יתר בגוף האשה מתייחסים לשיער פלומתי המופיע לא רק במפשעות ובבתי השחי, אלא גם בגב, בזרועות, בפנים ובחזה. על פי רוב, שיער הגוף הוא רך ופלומתי, אך יש נשים שסובלות מהופעת שיער גס, כהה ובולט. יש לציין כי שיעור יתר יכול להיגרם מנטייה גנטית או מבעיה רפואית.

טיפול בשיעור יתר
טיפול בשיעור יתר

שיעור יתר על רקע רפואי

"שיעור יתר בגוף שאינו על רקע גנטי ואשר מופיע או מתגבר ללא סיבה ברורה מצריך בירור רפואי כדי לאתר את הגורמים לתופעה", מסבירה ד"ר ילנה סיגל, מומחית לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ורופאה בכירה במרכז הרפואי 'רמב"ם'. "רוב הגורמים לשיעור יתר הם הורמונליים: בעיות בשחלה ובאדרנל - בלוטת יותרת הכליה - הם הבולטים ביותר".

בעיות הורמונליות בשחלה נובעות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות. "שחלה של מטופלת, הסובלת מתסמונת השחלות הפוליציסטיות, מפרישה, לצד ההורמונים הנשיים, גם מעט טסטוסטרון, שהוא הורמון גברי, והדבר גורם לשיעור יתר והפרעות במחזור", מציינת ד"ר סגל.

ההפרעות בבלוטת יותרת הכליה מגוונות יותר. הפרעות אלה משבשות את הפרשת ההורמונים. במקרים מסוימים הפרשת הורמונים לא תקינה גורמת גם לשיעור יתר.

מנגד, ייתכן שיעור יתר גם ללא בעיה הורמונלית כלשהי. ד"ר סיגל: "יש נשים שסובלות מרגישות יתר של זקיקי השיער לטסטוסטרון. במקרים כאלה גם הפרשה תקינה של ההורמון יכולה לגרום לשיעור יתר ללא כל בעיה הורמונלית ברקע".

הטיפול בשיעור יתר קשור, כמובן, לגורמי הבעיה. כך למשל, אם מדובר בנטייה גנטית ולא ברקע רפואי, הטיפולים המתאימים הם טיפולים קוסמטיים. אשר לטיפול בשיעור יתר על רקע הורמונלי, יש לערוך בירור ולאתר את הבעיות ההורמונליות הגורמות לשיעור היתר ובסיומו להסיק האם מדובר בבעיה שחלתית או אדרנלית, ובהתאם לקבוע את סוג הטיפול.

זאת ועוד, הטיפול הנפוץ ביותר בשיעור יתר על רקע הורמונלי הוא באמצעות גלולות למניעת הריון. ד"ר סיגל: "הגלולות מספקות לגוף הורמונים נשיים בכמויות מאוזנות, באופן שמפסיק את שיעור היתר".

נטילת הגלולות מסייעת לרוב הנשים להיפטר משיער הגוף המיותר, אך לא תמיד הבעיה נפתרת. במצב שכזה ניתן להשתמש בתרופות שנוגדות את השפעת ההורמון הגברי. לדברי ד"ר סיגל, "תרופות אלה יכולות לסייע לטיפול בשיעור היתר. ניתן ליטול אותן במקום או בנוסף לגלולות. כמו כן, טיפול קוסמטי, לצד הטיפול התרופתי, יכול אף הוא לעזור".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי
פורום הסרת שיער בלייזר - נאטורפיל

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום