סיבוכי סוכרת: טיפול בפצע סוכרתי

(0)
לדרג

אחד הסיבוכים השכיחים במחלת הסוכרת הוא פצע סוכרתי, שנוצר בשל אספקת דם נמוכה לאזור הפצע. אבחון מוקדם וטיפול משולב עשויים למנוע את הצורך בכריתה

רופא פנימאי ,מומחה לרפואה פנימית
077-9977112 (מספר מקשר)

מחלת הסוכרת היא מחלה מטבולית מורכבת, ולכן הטיפול באדם סוכרתי חייב להיות טיפול רב מערכתי. חולה סוכרת, גם ללא סיבוכים, חייב להימצא בהשגחה של רופא משפחה או רופא פנימי, בעל יכולת הסתכלות רחבה וכלל מערכתית. לחולה סוכרת חייבים להתאים דיאטה אישית המותאמת לו בהתאם למבנה גופו, לעיסוקיו ולמחלות אחרות מהן הוא סובל. בכל מקרה יש לדאוג למשקל גוף נכון, לשתייה מרובה, ולהשלמה של ויטמינים ומינרלים אם בבליעה או באינפוזיות, אם מתרשמים שקיימת בעיית ספיגה.

יש לברר האם ישנם סיבוכים של המחלה במערכות הגוף כמו העיניים, הלב, הכליות, איברי המין והגפיים. יש צורך לברר את הדברים באופן קליני תוך תחקור החולה, ובמקביל לבצע בדיקות מתאימות כמו: בדיקת עיניים מקיפה (כולל קרקעית העין); צילום חזה; א.ק.ג. או ארגומטריה, או מיפוי לב במאמץ; איסוף שתן ל-24 שעות לבירור עקבות חלבון בשתן; ובדיקת מצב כלי הדם העורקיים ברגליים, זאת על ידי בדיקה גופנית בשילוב עם בדיקת דופלר.

יש להתאים את הטיפול התרופתי והאנטי סוכרתי, ואת התרופות, הניתנות למחלות רקע אחרות הקיימות, כמו יתר לחץ דם, אנגינה פקטוריס ויתר שומנים בדם. חובה להתייחס תמיד למצבו הנפשי של החולה, לאיכות השינה, ליציאות ולקיומם של כיבים, תוך טיפול בהתאם בבעיות הקיימות.

פצע סוכרתי
פצע סוכרתי

טיפול בפצע סוכרתי

בחולה עם עדות לסיבוכי סוכרת יש להתמודד עם בעיית הפצע בצורה רחבה, ולתקוף את הבעיה מכמה כיוונים בעת ובעונה אחת:

יש לבדוק את הפצע בצורה יסודית, ולקחת משטח מקומי (עדיף שני משטחים), כדי לברר אם קיים זיהום בתוך הפצע.

יש לבצע, במרבית המקרים, טיפול מקומי בכף הרגל, באמצעות שקית מקומית של אוזון, ולחזור על פעולה זו פעמיים שלוש בשבוע, ובין טיפול לטיפול יש לשקול מריחת משחת שמן זית עשירה באוזון (ניתן להשיג בארץ).

יש לשקול טיפול מקומי בכף הרגל באמצעות מכשיר גלי הלם (VASCUSPEC). מכשיר זה הנותן חבטות קלות ומתמשכות על כף הרגל, עשוי להביא לפתיחת כלי דם זעירים בכפות הרגליים, ולשפר את הזרימה באזור, מה שיביא להחלמה מהירה יותר של הפצע.

החולה חייב להיות מטופל באינפוזיות הכוללות ויטמינים כמו B12, חומצה פולית, מגנזיום. אם רמת חלבוני דמו נמוכים - יש לתת בעירוי גם חומצות אמינו שהן חיוניות. כן חייבת האינפוזיה לכלול תכשירים שונים מרחיבי כלי דם כמו FONZYLAN, או TORENTAL וכן הפרין ועזרקאין.

יש לשקול מתן טיפולי אוזון בזריקות או באינפוזיות בהתאם לחומרת הפצע.

יש להתאים למטופל משחה מיוחדת, המשתנה ממטופל למטופל ולחבוש את הפצע.

יש לתת טיפול מתאים כנגד כאבים, במידה וקיימים.

תהליך הבראת הפצע הוא תהליך ממושך ויש לשנות מפעם לפעם את הטיפול בהתאם להתפתחויות, ולא לעבוד לפי פרוטוקול קבוע ונוקשה. רק שילוב טיפולי מסוג זה יכול להביא לפריצת דרך אצל חולים ולמנוע את הצורך בכריתה.

ד"ר יוסף דיין, מומחה למחלות פנימיות, ומטפל בשיטות ביולוגיות, מנהל את מרכז ד"ר דיין לרפואה שלמה בת"א.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כף רגל סוכרתית
פורום סוכרת
פורום סוכרת נעורים

ד"ר דיין יוסף בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום