סוכרת: היענות לטיפול

(0)
לדרג

חולי סוכרת רבים מתקשים להתמיד בטיפול התרופתי; טיפול משולב חדש הניתן בצורת כדור ולא בזריקה מגדיל את ההיענות לטיפול. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר חוליו וינשטיין

הסיבה המרכזית לחוסר האיזון אצל חולי סוכרת נובעת מחוסר מודעות לגבי מטרת האיזון. החולה הממוצע אינו מכיר את הנתון החשוב של רמת המוגלובין מסוכרר ומהו הערך הרצוי עבורו ואינו נוטל על עצמו את האחריות באופן מספק להביא את עצמו לאיזון. המטרה לאיזון צריכה להיות משותפת ובאחריותו של החולה יחד עם הרופא. החולה יכול להגיע לאיזון באמצעות דיאטה מאוזנת, ביצוע פעילות גופנית ופיתרון תרופתי מתאים.

מחלת הסוכרת הוגדרה על ידי האו"ם כמגפה של המאה ה 21. בעולם יש למעלה מ-194 מיליון חולי סוכרת והצפי לשנת 2025 עומד על כ-333 מיליון. בישראל ישנם כיום כ-500 אלף חולי סוכרת מטופלים (50% מהם אינם מאוזנים) והצפי העתידי הוא של כ-1 מיליון חולים בשנת 2025. סוכרת היא אחת המחלות הכרוניות השכיחות והמשמעותיות ביותר בצעירים ובמבוגרים. כאשר המחלה אינה מטופלת כראוי והחולה אינו מגיע לאיזון הרצוי, עלולים להתפתח סיבוכי הסוכרת הכוללים פגיעות בלב ובכלי דם בעיניים בכליות ואף קטיעות גפיים.

לצערנו ההיענות לטיפול בסוכרת לא מספיק גבוהה, חולי סוכרת רבים מתקשים להתמיד בטיפול התרופתי ולדבוק בדיאטה הנכונה עבורם ולעסוק באופן סדיר גם בפעילות גופנית. ההיענות הנמוכה של חולים מדגישה את הצורך העולה בתרופות חדישות וטיפולים מתקדמים, שכן מדובר במחלה שהולכת ומחמירה ויעילותן של התרופות הישנות הולכת ונעלמת. החולים חוששים ליטול תרופות או להשתמש בהזרקות העלולות לגרום להם תופעות לוואי כגון נפילת סוכר מסוכנת ועלייה בלתי רצויה במשקל.

טיפול משולב

לאחרונה ניכנס לשוק טיפול חדש משולב, מדור חדש לסוכרת מסוג 2, ג'נואט: מעכב האינזים DPP-4, (ג'נוביה) בשילוב עם מטפורמין (גלוקופאג'). התרופה ניתנת בצורת כדור ולא בזריקה, דבר המגביר את ההיענות לטיפול. מתן התרופה הינו פעמיים ביום, ללא תופעת לוואי של עליה במשקל ונפילת סוכר) היפוגליקמיה (ויתכן שאף מובילה להפחתה במשקל).

לחלק מהחולים, ובעיקר אלו הנמצאים בשלביה הראשונים של המחלה ושאינם מאוזנים על מטפורמין (גלוקופג'), מומלץ לנסות לעבור לכדור ג'נואט ובכך לקבל טיפול המגדיל את היעילות, זאת מבלי להגדיל את מספר הכדורים הניתנים ביום, ללא תלות בארוחות. באופן טבעי, כאשר החוויה של החולה משתנה לטובה, ישנה נכונות גבוהה יותר להתמיד בטיפול ובמכלול הנדרש כדי לשמור על איזון.

שימוש בתרופות משולבות מסוג זה של מעכבי DPP-4 בשילוב עם מטפורמין בחולי סוכרת מסוג 2, בשלבים המוקדמים של המחלה, יכול להוביל להיענות גדולה יותר לטיפול ובכך להפחתת האחוזים הגבוהים של חולים בלתי מאוזנים ולהפחתת סיבוכים מיקרו ומקרו ווסקולריים בשלבים מאוחרים יותר של המחלה.

ממחקרים קליניים שפורסמו עולה כי כ-70% מהחולים שטופלו בג'נואט הגיעו למטרה של המוגלובין מסוכרר נמוך מ-7% (בהשוואה למטפורמין לבד). לפי נתונים שפורסמו לאחרונה, חולה שמאוזן עם המוגלובין נמוך מ-7% בשלבים המוקדמים של המחלה, הוא חולה עם פחות סיכוי לסיבוכי המחלה בהמשך חייו.

לשמירה על איזון בחולי סוכרת מומלץ לבדוק מדי יום את רמות הסוכר על ידי גלוקומטר ביתי ולהקפיד על דיאטה ללא סוכר בשילוב פחמימות מורכבות. כמו-כן, כדאי לבצע בדיקת המוגלובין A1C מדי 3 חודשים, ואם רמות ההמוגלובין A1C גבוהות מ-7% מומלץ לגשת לרופא על מנת לשנות או להוסיף טיפול תרופתי.

ד"ר חוליו וינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת והשמנה
פורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום