בדיקת המוגלובין לאבחון סוכרת

(0)
לדרג

הנחיות של הארגון האמריקאי לסוכרת תומכות בשימוש בבדיקת המוגלובין A1C לאבחון סוכרת. הבדיקה אינה דורשת צום, מה שיגרום לאנשים רבים יותר להיבדק

מאת: מערכת zap doctors

בגיליון ינואר 2010 של ה- Diabetes Care פורסמו הנחיות מעודכנות של הארגון האמריקאי לסוכרת (American Diabetes Association, ADA) לאבחנה וטיפול בסוכרת. הנחיות ה-ADA תומכות בשימוש בבדיקת המוגלובין A1C לאבחון סוכרת (בדיקה המשקפת את רמת הסוכר הממוצעת של החולה במשך 2-3 חודשים אחרונים), תוך שימוש בערך סף של 6.5% ומעלה לצורך האבחנה, ומגדירות רמה בטווח של 5.7%-6.4% כערכים טרום-סוכרתיים, הכרוכים בסיכון מוגבר לסוכרת ולמחלה קרדיווסקולארית.

כמו כן כוללות ההנחיות קריטריונים חדשים לטיפול באספירין כמניעה ראשונית, הממליצים על טיפול זה בחולי סוכרת עם סיכון קרדיווסקולארי מוגבר, כולל גברים בגיל גבוה מ-50 שנים או נשים בגיל גבוה מ-60 שנים עם גורם סיכון אחד נוסף לפחות.

אבחון סוכרת סוג 2

בהודעה של הארגון לעיתונות, נכתב כי באופן מסורתי לאבחנת סוכרת נדרשה בדיקת סוכר בצום חיובית או מבחן העמסת סוכר חיובי, המחייבים צום טרם ביצוע הבדיקה. דוברי ה-ADA מציינים כי בדיקת המוגלובין A1C אינה דורשת צום ולכן עשויה לעודד אנשים רבים יותר להיבדק לנוכחות סוכרת סוג 2, ולסייע לצמצום מספר החולים שאינם מאובחנים.

מומחה מהתחום ציין כי הרגישות של רמות ההמוגלובין A1C שנקבעו בהנחיות עלולה שלא להיות גבוהה מספיק, אך מדובר בבדיקה זמינה שאינה דורשת צום ולכן עשויה להוביל לאבחנה של יותר חולי סוכרת.

לדברי מומחה אחר מהתחום, אבחנת סוכרת חשובה על מנת להתאים את היעדים הטיפוליים של לחץ הדם ורמות הכולסטרול. הוא מציין כי קלינאים רבים כבר עושים שימוש בבדיקת ההמוגלובין A1C על מנת לזהות סוכרת, ובמקרים רבים תוצאות הבדיקה אינן חד משמעיות שכן נצפים ערכים גבוליים, ואז מומלץ על ביצוע בדיקת סוכר בצום. המומחה הוסיף כי שילוב הבדיקה בהנחיות ה-ADA המעודכנות יסייע למתן כיסוי ביטוחי לבדיקה, שצפוי לעודד עוד יותר אנשים להגיע להיבדק.

מתן אספירין כמניעה ראשונית

הנחיות ה-ADA המעודכנות ממליצות לשקול מתן אספירין במינון 75-162 מ"ג ליום כמניעה ראשונית, בחולי סוכרת עם סיכון גבוה מ-10% לאירועים קרדיווסקולאריים בתוך 10 שנים. אוכלוסיה זו כוללת את רוב הגברים בגיל גבוה מ-50 שנים או נשים בגיל גבוה מ-60 שנים עם גורם סיכון קרדיווסקולארי נוסף אחד לפחות, כולל סיפור משפחתי של מחלה קרדיווסקולארית, יתר לחץ דם, עישון, דיסליפידמיה (בעיה במטבוליזם של שומנים) או אלבומינוריה (סימן למחלה כלייתית).

המומחה הסביר כי עד כה, ההמלצה למתן אספירין כמניעה ראשונית כללה חולי סוכרת בגיל גבוה מ-40 שנים. עדכון ההנחיות והתאמתן לפי מין החולה מבוסס על הנתונים העדכניים ביותר בספרות, הקובעים כי מתן אספירין כמניעה ראשונית לחולי סוכרת בסיכון נמוך, הוביל ליתרון קטן ולא מובהק סטטיסטית. המומחה ציין כי בפועל אחוז קטן יחסית מהחולים שעונים להגדרות הטיפול באספירין כמניעה ראשונית אכן מקבלים את הטיפול, ופרט כי מחקרים מצאו שרק רבע עד שליש מהחולים שעונים לקריטריונים אכן מטופלים בתרופה בפועל. על כן הוא הדגיש כי מתן אספירין כמניעה ראשונית הוא בעל חשיבות רבה בחולים המתאימים, הן כמניעה ראשונית והן כמניעה שיניונית.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום