סוכרת: עלייה בשכיחות ובמודעות

(0)
לדרג

מחלת הסוכרת נפוצה וסיבוכיה רבים. בעזרת אורח חיים ושילוב תרופות חדשניות במידת הצורך ניתן למנוע הידרדרות ולשפר את איכות חיי החולים. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

נכון להיום, המצב אינו מזהיר - שכיחותה של מחלת הסוכרת עולה והסיכונים שכרוכים בה רבים וחמורים. אבל את הגלולה המרה ממתיקה העובדה שסוכרת, בשלב מוקדם וללא סיבוכים, היא מצב שיכול להיות הפיך באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית. בנוסף לכך קיימים טיפולים תרופתיים מתקדמים שעוזרים לחולים להגיע לרמות סוכר מאוזנות.

"כ-7% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלים מסוכרת, ויש 250 מיליון חולים בעולם. אם לא תהיה פעולה משמעותית, המספר יעלה ל-380 מיליון עד שנת 2025". את הנתונים המדאיגים מסר ד"ר עמיאל פיגנבאום ז"ל, שהיה מומחה ברפואת משפחה עם השתלמות בטיפול בהשמנה והדרכה לאורח חיים בריא, מנהל מרכזי בריאות ע.ש.ר לטיפול בהשמנה וסוכרת. "בעשור האחרון מתווספים בכל שנה 7 מיליון חולים בעולם. ישראל שייכת למדינות שבהן שכיחות הסוכרת גבוהה, בעיקר בקרב יוצאי תימן ואתיופיה, שאינם רגילים לתזונה העשירה בפחמימות שאופיינית למערב. הפגיעות שלהם, המעלה את הסטטיסטיקה, היא שילוב של גנטיקה וסביבה.


^^מה עושים על מנת להגביר את המודעות לסוכרת?^^

ד"ר פיגנבאום ז"ל: עושים קמפיינים וימי בריאות כמו יום הסוכרת שמצוין השבוע. זה צריך להיות בתקשורת ועדיין לא נעשה מספיק בעניין בבתי הספר. צריך להדריך לאכילה בריאה, להסביר על הסיכונים, איך למנוע את המחלה, וקופות החולים צריכות להגביר את המודעות בקרב המבוטחים. הפציינטים שלי מקבלים מכתבים לבוא לעשות בדיקות לסוכרת או שמתקשרים אליהם, אם הם מעל גיל 40 או שיש להם קרובים שסובלים מסוכרת מסוג 2."

הבדיקות אומרות למטופלים האם יש להם מצב של טרום סוכרת, סוכרת סמויה או שהם כבר לקו במחלה. חשוב לדעת שאם מגלים את הסוכרת במצב התחלתי אפשר לטפל בה.

עוד הוסיף ד"ר פיגנבאום ז"ל: "בעזרת הדרכה, אוכל בריא, הנחיות מה לאכול ובאילו שעות ואיזו פעילות גופנית לעשות - אנשים עם סוכרת יכולים להגיע למצב שבו הסוכר תקין. במידת הצורך נותנים טיפול תרופתי. יש תרופה פורצת דרך, ג'נואט, שפועלת במספר מנגנונים ולא רק על מנגנון אחד."

טיפול תרופתי חדשני

ד"ר פיגנבאום ז"ל הסביר שהטיפול באמצעות ג'נואט נוגע בבעיות של סוכרת מסוג 2: מחסור באינסולין שמיוצר בתאי בטא בלבלב, תנגודת לאינסולין שנגרמת בשל השמנה בטנית, וייצור עודף של גלוקוז בכבד. התרופה אינה גורמת לעלייה במשקל, וגם זה תורם לשיפור במצב הסוכרת. רוב התרופות שניתנו עד כה גרמו להיפוגליקמיה, המסכנת את החולה. עם ג'נואט לא קיים הסיכון הזה. ג'נואט היא שילוב של ג'נוביה ומטפורמין. ג'נוביה, גם היא תרופה חדישה, פועלת על ידי הגברת מערכת האינקרטינים. האינקרטינים הם הורמונים שמופרשים מדרכי העיכול רק כאשר נכנס מזון לקיבה. אצל חולי הסוכרת יש הפרעה במנגנון האינקרטינים והתרופה משפרת את המנגנון ומטפלת בתנגודת לאינסולין. המטפורמין פועלת בשלוש דרכים: הפעולה העיקרית היא הפחתת ייצור הגלוקוז בכבד. בנוסף היא מעכבת ספיגת ברזל במערכת העיכול ומשפרת את הרגישות לאינסולין, שקיים במידה מועטה בגוף החולה, כך שהיא הופכת אותו ליותר אפקטיבי.

בכל מקרה - תזונה נכונה ופעילות גופנית

ד"ר פיגנבאום ז"ל ציין שהטיפול התרופתי ניתן כאשר הדיאטה והפעילות הגופנית אינן מספיקות כדי לאזן את מצבו של החולה. הגישה הטיפולית היא מעבר לתזונה נכונה ופעילות גופנית מתאימה ללא תרופות במקרים של סוכרת גבולית. חשוב לזכור שהמצב בהחלט הפיך כאשר אין סיבוכים. במקרים של סוכרת דרסטית עם ערכי סוכר שמעל ל-160-150 ניתן טיפול תרופתי.

חשוב גם להיות מודעים לסיבוכי הסוכרת:

  • מחלת עורקים כלילית - סתימה בעורקי הלב שעלולה לגרום לאוטם שריר הלב.
  • רטינופתיה - דימומים בכלי הדם ברשתית שיכולים לגרום לעיוורון. סוכרת היא הגורם מספר אחת לעיוורון בעולם.
  • נפרופתיה - פגיעה בכליות, מחלת כליות כרונית. הסוכרת היא הגורם מספר אחד לאי ספיקת כליות ולהזדקקות לדיאליזה.
  • כף רגל סוכרתית - כתוצאה מפגיעה בכלי הדם הקטנים יש חולים שמגיעים למצב של כריתת גפיים תחתונות.
  • בעיות המערכת העצבים הפריפרית שמתבטאת בחוסר תחושה.
  • דיכאון - שכיחות הדיכאון בקרב חולי הסוכרת גבוהה פי שניים מאשר בכלל האוכלוסייה.
  • ירידה כללית באיכות החיים.


ד"ר פיגנבאום ז"ל ציין לגבי הדיכאון, שברגע שהוא מטופל, משתפרים גם ערכי הסוכר, אולם רק אצל שליש מהמטופלים קיימת התייחסות לשילוב של סוכרת ודיכאון. הדיכאון גורם להחמרה, החולים פחות נעזרים בטיפול בצורה מסודרת, וקיימת אצלם שכיחות גבוהה יותר של סיבוכים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום