טיפול הורמונלי חליפי

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: טיפול הורמונלי חליפי המורכב ממינון נמוך במיוחד של אסטרוגן ופרוגסטרון

מאת: מערכת zap doctors

הפסקת המחזור (המנופאוזה) אצל נשים מלווה בירידת הורמוני האסטרוגן והפרוגסטרון. כתוצאה מכך נוטות מרבית הנשים בגיל המעבר לסבול מאחד או יותר מהתסמינים הבאים, העלולים לפגוע באיכות חייהן ובתפקוד היומיומי: גלי חום, הזעות לילה, איבוד מסת עצם, יובש בנרתיק, מצבי רוח משתנים וירידה בחשק המיני. רוב הנשים (כ-75%) סובלות מדרגות שונות של גלי חום. ואילו כ-50% מהנשים בגיל המעבר סובלות מהפרעות שינה, הגורמות לירידה בתפקוד היומי, המיני, והגברת הסיכון למחלות כרוניות, כגון: מחלות לב ודיכאון. 50%-60% מהנשים סובלות מהפרעות בתפקוד מיני בגיל המעבר כתוצאה משינויים פיזיולוגים בנרתיק.

הגיל הממוצע של גיל המעבר שונה מארץ לארץ ובישראל הגיל הממוצע הינו 50. גורמים סביבתיים כגון עישון יקדימו את גיל המעבר בשנתיים. הטיפול המקובל הינו תוספת חיצונית של ההורמונים החסרים. כיום המומחים לגיל המעבר ממליצים על מתן טיפול הורמונלי חליפי במינון נמוך ביותר לנשים עם תסמינים של גיל המעבר, מיד עם הפסקת הווסת, כך שניתן להמשיך בטיפול גם אחרי גיל 60 אם מקפידים לערוך בדיקות תקופתיות.

חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק החלה לשווק בישראל את "אביאנה" - טיפול הורמונלי חליפי במינון הנמוך ביותר הקיים כיום בשוק ועם מינימום תופעות לוואי. מדובר בתכשיר מהדור החדש אשר מורכב מ-50% פחות במינון האסטרוגן ו-80% פחות במינון הפרוגסטרון בהשוואה לתכשיר מהדור הקודם.

ד"ר ניק פנאי, מנהל המרכז לגיל מעבר ביה"ח Queen Charlotte's & Chelsea, לונדון, בריטניה והחוקר הראשי במחקר "אביאנה" אשר הגיע לישראל לרגל ההשקה, מסר: "תוחלת החיים של נשים גדלה. בעוד שבתקופה הויקטוריאנית נשים חיו עד גיל 50, כיום הגיל הממוצע של הפסקת המחזור הינו 51 - גיל בו נשים נמצאות במיטב שנותיהן ובשיא פריחתן ומודעות לאיכות חיים טובה. כיום אנו שואפים להשתמש במינון הנמוך ביותר והיעיל ביותר של טיפול הורמונלי חליפי, תוך הפחתת תופעות הלוואי והסיכונים".

לדברי פרופ' ברי קפלן, יו"ר האגודה הישראלית לגיל המעבר וסגן מנהל ביה"ח לנשים במרכז הרפואי רבין, "ההמלצות העדכניות של האיגוד הבינלאומי לגיל מעבר לגבי טיפול הורמונלי חליפי במנופאוזה הן לתת טיפול הורמונלי חליפי, הכולל מינון נמוך ביותר של אסטרוגן ופרוגסטרון, הגורם לפחות גירוי של רירית הרחם ולפחות דימומים. נתוני הבטיחות ממחקרים על טיפול במינון נמוך ונמוך מאוד של אסטרוגן ופרוגסטרון הינם מעודדים".

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום