גיל המעבר: הורמונים 'זהים ביולוגית'

(11)
לדרג

הורמונים המופקים במעבדה ממקורות טבעיים מאפשרים טיפול הורמונלי "בתפירה אישית" לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר. סקירה

מאת: ד"ר יואב פלד

גיל המעבר הוא תופעה הרווחת בעידן המודרני: ב-200 השנים האחרונות התארכה תוחלת החיים בעולם המערבי באופן דרמטי. אם הגיל הממוצע לפני 200-150 שנים היה 40 לערך, היום, הודות להתפתחות הרפואה, התזונה ואיכות החיים, עלה הגיל הממוצע בעולם המערבי ומגיע ברבות מן המדינות ל-80 שנים ויותר. העלייה הדרמטית בתוחלת החיים שחלה בתקופה קצרה הביאה לעולם שינויים רבים בכל תחומי החיים. אחד השינויים הוא העובדה שאנו ניצבים בפני תופעות שבעבר המין האנושי לא ידע אותן, שכן בני האדם הלכו לעולמם קודם להופעתן. אחת מן התופעות הללו היא תופעת גיל המעבר. גיל המעבר הוא תופעה שפוקדת נשים וגם גברים, אולם אצל נשים היא דרמטית ומתרחשת מוקדם יותר.

גיל המעבר הוא הזמן שבו האישה עוברת ממצב של פוריות למצב של היעדר פוריות. בתקופה זו הפרשת הורמוני המין הנשיים העיקרים, אסטרוגן ופרוגסטרון, הולכת ופוחתת עד שהיא פוסקת כליל. מצב זה נגרם בשל ירידה בתפקוד השחלות. תחילת גיל המעבר ומשך התקופה שבמהלכה השחלות מפסיקות לתפקד היא אישית ותלויה בגנטיקה של כל אישה ואישה. באופן כללי אנו יודעים שהתהליך קורה החל מתחילת העשור החמישי.

תסמיני גיל המעבר

תסמיני גיל המעבר משתנים מאישה לאישה. חלקן יחושו בתסמינים קשים וחלקן לא יחוש כלל בשום שינוי. חלק מן השינויים ברורים וחלקם סמויים מן העין, חלקם מהירים וחלקם איטיים. אלה הם התסמינים העיקריים:

שינויים במחזור החודשי - אחד הסימנים המוקדמים של גיל המעבר המתאפיין בשינוי ב"תבנית" המחזור החודשי. ברוב המקרים יופיעו שיבושים בהופעת הווסת ושינויים בעוצמת הדימום.

גלי חום - תחושה של חום פתאומי העלה מבית החזה ומציף את הפנים, שיכולה להיות מלווה בסומק. התחושה נמשכת מספר שניות וחולפת. גלי החום יכולים להיות קשים ומטרידים (אף שאין בהם סכנה בריאותית אמיתית) או קלים וכמעט בלתי מורגשים.

הפרעות בשינה - קושי להירדם או יקיצות רבות בלילה, אשר לעיתים מלוות בהזעה מרובה.

דפיקות לב - הרגשה של שינוי בקצב הלב שלפעמים מיוחס בטעות להתקפי חרדה.

שינויים במצב הרוח - הירידה ברמת האסטרוגן יכולה לגרום לדיכאון קל ולהרגשה של ירידה באנרגיה.

ירידה בחשק המיני - תחושה של ירידה בחשק וברצון לקיים יחסי מין.

יובש נרתיקי - הירידה ברמת ההורמונים גורמת לדלדול הרקמה בדפנות הנרתיק ולהרגשת יובש ועקצוץ בפות ובנרתיק.

כאבים בעת קיום יחסי מין - דלדול הרקמה בנרתיק יחד עם היובש, מביאים לתחושת כאב ואי נוחות בעת קיום יחסי מין. הדבר הפוגע בהנאה ומוביל בסופו של התהליך לאי רצון והימנעות מקיום יחסי מין.

פגיעה בעור - היעדר האסטרוגן גורם להאצה בהזדקנות העור.

פגיעה בעצם - היעדר האסטרוגן גורם לדלדול העצם ולהופעת מחלת האוסטיאופורוזיס ואיתה לעלייה בסיכון לשברים.

טיפול בהורמונים "זהים ביולוגית"

כאמור, אצל חלק ניכר מהנשים תקופת גיל המעבר כרוכה בסבל ופגיעה לא מבוטלת באיכות החיים. כיום ידוע לנו שהטיפול היעיל ביותר בתסמיני גיל המעבר הוא השלמת החסר ההורמונלי. אחת האפשרויות לטיפול בתופעות גיל המעבר היא השימוש בהורמונים הזהים ביולוגית - נתון שאינו מוכר לרוב הנשים המעוניינות בתמיכה ובטיפול בהורמונים.

הורמונים זהים ביולוגית (Bio Identical Hormones) מופקים במעבדה ממקור טבעי, בעקר מצמחים (כגון בטטה), כך שהמבנה שלהם זהה במדויק למבנה ההורמונים שאותם מייצר גוף האישה. זאת בניגוד לחלק מן ההורמונים הנמצאים בשוק, שהמבנה הכימי שלהם שונה מהצורה הטבעית של הורמוני הגוף.

למרות שהידע והטיפול בהורמונים זהים ביולוגית קיים שנים רבות, מרבית הרופאים אינם מכירים אותם ומעדיפים טיפולים הורמונליים קונבנציונאליים, שבהם ניתן מינון כמעט אחיד של הורמונים למרבית הנשים. ייחודיות הטיפול בהורמונים זהים ביולוגית הוא באפשרות להציע התאמה אישית פרטנית של הטיפול ההורמונלי לכל אישה לפי צרכיה, תהליך המשיג תוצאות טובות יותר.

הטיפול בהורמונים זהים ביולוגית נעשה באמצעות תערובת של הורמונים המורכבת ספציפית לכל מטופלת בהתאם לצרכיה האישיים. התערובת מורכבת בבית מרקחת שמתמחה בנושא בהתאם למרשם רופא, גניקולוג המתמחה בתחום. הרופא מקיים מעקב יחד עם האישה עד הגעתה לאיזון, כאשר רוב הסימפטומים נעלמים - בטווח של עד חודש ימים מתחילת הטיפול.

בזמן הפגישה ניתן לאישה שאלון שאותו היא תתבקש למלא. במידת הצורך יתקיימו גם בדיקות דם ובדיקות אחרות. המרשם שהותאם למטופלת יישלח לבית מרקחת המתמחה בתחום לשם הרכבת ההורמונים במינון הנדרש לתוך קרם או תכשיר אחר. נטילת ההורמונים נעשית באמצעות מריחת הקרם ישירות על העור (היכן שנוח) או בבליעת כדורים מסיסים.

להורמונים "זהים ביולוגית" מספר יתרונות: הם זהים להורמונים שאותם מיצר הגוף בעצמו. באופן כזה הגוף יודע לטפל בהם ולפרק אותם ממש כאילו הופרשו על ידי הגוף עצמו. הגוף אינו צריך להפעיל מערכות אנזימטיות ותהליכים חדשים על מנת לטפל בהורמון הזהה ביולוגית כפי שהוא צריך לטפל בהורמון שסונתז כימית. במקרים רבים מקבלים את התוצאות הטובות ביותר כי ניתן להתאים באופן אישי את ההרכב ההורמונלי. בטיפול האישי ישנה התייחסות כוללת לצרכי האישה ומושם דגש על הפרעות נוספות המאפיינות את גיל המעבר, לדוגמה, מי שסובלת מהפרעות שינה, תקבל בטיפול תוספת של מלטונין; מי שסובלת מירידה בחשק המיני ובתפקוד, תקבל תוספת טסטוסטרון ועוד. בשל ההתאמה האישית, ניתן להסתפק במינון הקטן ביותר עד למינימום תופעות לוואי, להבדיל מהמינונים הקבועים שניתנים היום ושאינם תמיד תואמים את הצורך המדויק ביותר של האישה.

ד"ר יואב פלד הוא מומחה לגניקולוגיה ומילדות ומנהל מרפאת "רפואות הורמוניה" לגיל המעבר.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לבריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום