ניתוחי לב: הזינוק הגדול קדימה

(0)
לדרג

בשנים האחרונות חלו שיפורים דרמטיים בטכנולוגיית ניתוחי הלב. התוצאה: הצלת חולים רבים יותר, הארכת משך החיים של הזקוקים לניתוח ושיפור ניכר באיכות חייהם

מאת: ד"ר ארז קכל

בשנים האחרונות חלו תמורות משמעותיות בתחום ניתוחי הלב. תמורות אלה שיפרו באופן משמעותי טכניקות ניתוחיות ואפשרו לרופאים לטפל במקרים קשים ומורכבים יותר מאשר בעבר. חשוב מכך: ההתקדמות בניתוחי הלב העלתה בצורה דרמטית את תוחלת החיים ואת איכות חייהם של חולים העוברים ניתוחי לב.

כך למשל, אמנם השימוש הגובר בתומכנים (סטנטים) מצופי תרופה הוביל לירידה בשיעור ניתוחי המעקפים, אך במקביל פותחו טכניקות ניתוחיות חדשות ויעילות לטיפול במחלת הלב הכלילית.

השימוש בוורידים מהרגליים כמעקפים פחת, וכיום מבוצעים מרבית המעקפים בעזרת עורקים הנלקחים מהדופן הפנימית של בית החזה או מהיד ונשארים פתוחים למשך זמן ארוך יותר. רמת הטכנולוגיה, לרבות מכונות הלב-ריאה, שופרה משמעותית וכיום מתבצעים חלק מניתוחי המעקפים ללא שימוש במכונת לב ריאה כלל. שיפורים אלו הובילו לתוצאות מצוינות הן בתוחלת החיים לטווח הארוך של חולים אלה והן באיכות חייהם. לכן נחשב ניתוח המעקפים במשך שנים רבות לאמצעי הטיפול הפולשני המועדף במחלת הלב האיסכמית (היצרות עורקים).

במקרים של מחלת לב כלילית של מספר עורקים או היצריות מורכבות קיים היום יתרון ברור לניתוח המעקפים על פני השימוש בתומכנים, הן בשיפור תוחלת החיים והן בהפחתת הצורך בהתערבויות נוספות בעתיד.

ניתוחי לב
ניתוחי לב

ניתוחי מסתמים, תיקון מסתמי הלב

עדיף מתוקן על חדש: בעבר נחשבו תיקוני המסתם המיטרלי והאורטלי לניתוחים מורכבים ביותר וחלק גדול מהמסתמים הפגועים הוחלף למסתמים תותבים. עבודות רבות הראו יתרון גדול לחולה עם מסתם מתוקן לעומת חולה שהושתל בו מסתם תותב. בשנים האחרונות נצבר בעולם ובארץ ניסיון רב בתיקוני המסתמים, והניתוח נהפך לפרוצדורה שגרתית. ההצלחות בתיקונים נובעות מעלייה בניסיון הניתוחי ובפיתוח טכניקות חדשות המאפשרות תיקון של פתולוגיות מורכבות.

תחום נוסף ההולך ותופש תאוצה הוא השתלות או תיקוני מסתמים בשיטה מלעורית (בחתך קטן במפשעה ודרכו כניסה לכלי הדם שמובילים ללב), או דרך חתך קטן בין הצלעות ומשם דרך פתח בחוד הלב.

שיטות אלה עדיין חדשות ומיועדות לתת-אוכלוסייה של חולים שהסיכון הניתוחי שלהם גבוה ביותר עד כדי סיכון חייהם. טכנולוגיות אלה מקטינות את הסיכון הניתוחי והבתר ניתוחי.
בטכנולוגיה זו מתקיים שיתוף פעולה בין מנתחי הלב ובין הקרדיולוגים בחדר הניתוח ההיברידי.

כירורגיה של הפרעות קצב

פרפור פרוזדורים הוא הפרעת קצב הלב השכיחה ביותר. 2% מכלל האוכלוסייה סובלים מפרפור פרוזדורים. מעל גיל 60 השכיחות של פרפור פרוזדורים עולה באופן משמעותי ומגיעה לכ-10% סביב גיל 80. הסכנות הטמונות בהפרעת קצב זו הן היווצרות של קרישי דם בעלייה השמאלית; קרישים אלה מגדילים את הסיכונים לתסחיף ולאירוע מוחי, לירידה בתפקוד הלב ולהתפתחות של אי ספיקת לב.

טיפול מוצלח בפרפור פרוזדורים הוא אבלציה (צריבת מוקדי הפרפור) שמתבצעת בצנתור. טיפול זה יעיל במקרים קלים יותר של המחלה. במקרים קשים מומלץ לבצע את הטיפול בניתוח שבו כ-90% מהחולים חוזרים לקצב לב תקין (סינוס) בעזרת השיטות חדשניות של אבלציה ניתוחית. ניתן לבצע את הפרוצדורה בחתך קטן מאוד וקוסמטי לחולים הסובלים מפרפור פרוזדורים גם ללא בעיות אחרות בלב (מסתמים, מעקפים וכו'), או בחולים שבנוסף לכך סובלים ממחלת לב הדורשת ניתוח לב פתוח.

השתלת מכשירי עזר כאמצעי גישור עד להשתלת לב

אי ספיקת לב פוגעת בכאחוז אחד מאוכלוסיית ארצות הברית וקוטלת כרבע מיליון אמריקנים מדי שנה. זה שנים ארוכות שהשתלת לב היא הגישה הכירורגית המועדפת לטיפול בחולים עם אי ספיקת לב סופנית. אך לגישה זו מגבלה משמעותית אחת: הרצוי גדול בהרבה מהמצוי; למרבה הצער, גם בישראל קיימת מצוקה של חוסר בלבבות להשתלה. מעל ל 100 חולים ממתינים בארץ להשתלת לב, חלקם במצב קשה וזקוקים לאשפוז של חודשים עד למציאת לב מתאים, חלקם נפטרים במהלך ההמתנה ורק כ 15 בשנה חולים יזכו להשתלת הלב המיוחלת.

בשנים האחרונות נמצאה הדרך להציל חיי רבים מהחולים המצויים בסכנת חיים מידית באמצעות השתלת מכשירי עזר חד או דו-חדריים כאמצעי גישור עד לביצוע השתלת הלב תוך הקניית איכות חיים משופרת, לעיתים גם מחוץ לכותלי בית החולים. השתלת מכשירים אלה כגשר להשתלת לב בחולים עם הלם לבבי או אי ספיקת לב סופנית היא שיטה חיונית להצלת חיי רבים מהם תוך הקניית איכות חיים משופרת. ניתוח זה הינו בעל סיכון גבוה ונעשה רק במצבים בהם החולים לא ישרדו ללא קבלת תרומת לב מיידית לב. חלק מהמכשירים ובחלק מהחולים מיועד הניתוח לטווח ארוך (destination therapy ) ובחלקם הם המווים "גשר" עד ההשתלה (bridge to transplantation).

החדר ההיברידי

אחד החידושים האחרונים בתחום ניתוחי הלב הוא: החדר ההיברידי. בשונה מהמצב הקיים כיום בו חולי לב מטופלים בנפרד על ידי קרדיולוג או מנתח הלב, בשנים האחרונות מתחזקת הדרישה ליצירת פלטפורמה אחידה בה יטופל החולה באופן משולב על ידי קרדיולוג, מנתח הלב ומומחה להדמיה גם יחד.

כדי להשיג את יעדנו אנו פועלים ליצור את הסביבה ההיברידית, שבה נוכל כל בעלי המקצוע גם יחד מנתח הלב, הקרדיולוג המצנתר ואנשי ההדמיה לפעול יחד ובכך לאפשר גם שימוש מקסימלי בטכנולוגיות החדשות הדורשות כישורים מדיסציפלינות שונות וגם ליצור פרוצדורות טיפוליות פולשניות פחות ויעילות יותר. לצורך כך נבנה בין היתר חדר ניתוח ייחודי המכיל את כל האמצעים הדרושים לביצוע ניתוחי לב במשולב עם חדר צנתורים מלא ואמצעי הדמיה נוספים.

הפרוצדורות שניתן לבצע בסביבה ההיברידית כוללות: מעקפים+ סטנטים (ווסקולריזציה משולבת), השתלת מסתמים תותבים בשיטה מלעורית או דרך החוד של חדר שמאל, פרוצדורות משותפות בטיפול במומי לב מולדים, ניתוח מסתם זעיר פולשני בשילוב עם השתלת תומכנים בעורקים הכליליים וניתוח לתיקון קרע באבי העורקים בשילוב עם השתלת תומכן באבי העורקים היורד. בעתיד ניתן לצפות גם לפרוצדורות טיפוליות נוספות, כגון טיפול משולב בהפרעות קצב הלב.

ומה לגבי העתיד? ככל הנראה, ניתן לצפות לכירורגיה רובוטית, שתשתלב ברפואת הלב כפי שכבר השתלבה בתחומים כירורגיים אחרים.

לסיכום במהלך השנים האחרונות בכלל והעשור האחרון בפרט חלו תמורות משמעותיות בניתוחי הלב, פותחו טכניקות וטכנולוגיות חדשות, והוכחה עליונותו של ניתוח המעקפים על השימוש בתומכונים במצבים של מחלה תלת כלית או היצרויות מורכבות יתרונות שהביאו לשיפור בתוחלת ובאיכות החיים של חולים העוברים ניתוחי לב.

הניתוח כיום הינו בטוח יותר מאשר בעבר, ברוב המקרים הסיכון קטן מאוד והעתיד צופן שיפור נוסף בתחומים אלה ופתיחת האופציה לעזור, להאריך ולשפר את תוחלת ואיכות חייהם של חולים נוספים שכיום לא מסוגלת הרפואה למצוא להם פתרון טוב.

הכותב הוא מנכ"ל ומנתח לב בכיר בקבוצת קרדיוהיל, המרכז לניתוחי לב חזה וכלי דם בבית החולים אסותא ובמרכז הרפואי שיבא בתל השומר

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ניתוחי לב
פורום ניתוחי לב וחזה
ניתוחי לב פתוח

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום