ניוון שרירים ALS: תקווה לתרופה

חוקרים ישראלים גילו מרכיב חדש של פגיעה סלקטיבית במחלת ניוון השרירים ALS. מומחה: למחקר תרומה להבנת מנגנון גרימת המחלה והטיפול בה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר ישראלי חדש גילה לאחרונה מרכיב שעשוי להיות כלי טיפולי במחלת ניוון השרירים ALS; המחקר נעשה בשיתוף פעולה בין חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת קליפורניה בסאן דייגו, ופורסם בכתב העת היוקרתי Neuron.

ALS (קיצור של Amyotrophic Lateral Sclerosis) היא המחלה הקשה ביותר מתוך קבוצת המחלות הניווניות שפוגעות בתאי העצב המוטוריים, המפקחים על פעילות השרירים. מדובר במחלה נדירה וחשוכת מרפא, שפוגעת בתאי העצב המוטוריים שבאמצעותם המוח מפקח על הפעלת מרבית השרירים הרצוניים בגוף. בקרב חולי ALS תאי העצב האלה נהרסים, ולכן הם אינם מסוגלים להפעיל את השרירים. בהדרגה השרירים עצמם נחלשים מחוסר פעילות עד לשיתוקם המוחלט. במהלך המחלה נפגעים בהדרגה השרירים האחראיים על הפעלת הגפיים ושרירי הבליעה, הדיבור והנשימה.

במחקר על המחלה נמצא שמוטציות בחלבון מסוים בשם Cu/Zn Superoxide Dismutase, או בקיצור SOD1, פוגעות בקיפול התקין של החלבון בגנים האחראים למחלה, ולכן פוגעות גם באברונים תוך תאיים דוגמת המיטוכונדריה, שהם במילים פשוטות מפעלי האנרגיה של התא. החלבון הפגום מצטבר בתא במהלך המחלה, ובאופן מפתיע מתברר שהוא נמצא לא רק בקרב חולים הסובלים ממוטציות בגן שיוצר את החלבון, אלא גם אצל חולים אחרים.

אחת השאלות המעניינות שהחוקרים מנסים לפענח היא הספציפיות של החלבון הפגום הזה, שמצטבר רק ברקמות מסוימות בגוף, אף על פי שהחלבון עם המוטציה נמצא בכל הרקמות והתאים. השערת החוקרים, היא שחלבונים אחרים, המכונים "שפרונים", שמסייעים לקיפול הנכון של SOD1, או שהם קיימים ברמות מאוד נמוכות או שאינם מתפקדים כראוי ברקמות שהמחלה פוגעת בהן.

במחקר חדש, פרי שיתוף פעולה בין המעבדה של ד"ר אדריאן ישראלסון מהמחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה תאית באוניברסיטת בן-גוריון המעבדה של ד"ר דון קליבלנד מאוניברסיטת קליפורניה ואחרים, זוהתה פעילות חדשה שיכולה לעכב את הצטברות חלבון ה-SOD1 הפגום. חלבון זה זוהה כ-macrophage migration inhibitory factor (MIF). החוקרים הראו שחלבון MIF מנוקה מונע הצטברות חלבון SOD1 הפגום בתא, ועלייה ברמת הביטוי של MIF מעלה את החיות של תאי עצב שונים כולל תאי עצב מוטוריים, אשר מבטאים מוטציות שונות הקשורות ל-ALS. החוקרים גם מצאו שבתאי עצב המוטוריים, רמת החלבון היא מאוד נמוכה מה שעלול להצביע על מרכיב של פגיעה סלקטיבית בתאים אלה. עלייה בפעילות החלבון MIF עשויה להיות אסטרטגיה לטיפול חדשני במחלת ALS.

ד"ר ישראלסון: "מחקר זה הינו ציון דרך, ובעל השלכות רחבות בהבנת מנגנון גרימת המחלה הניוונית ALS והטיפול בה. חשיבות עצומה זו גלומה בהבנת העובדה, כי ישנה מעורבות ההולכת ומתגלה של ה-SOD1 הפגום כמנגנון רעיל הנפוץ במחלת ALS. תגלית זו היא בעלת פוטנציאל לשמש מטרה לטיפול שמטרתו לעלות את הרמה של החלבון במערכת העצבים לטיפול ב-ALS ומחלות ניווניות אחרות אשר קשורות להצטברות של חלבונים בעלי קיפול פגום".

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.