הכל בראש: לעבוד אחרי פגיעת ראש

(0)
לדרג

נפגעי ראש מתמודדים עם פגיעות מוטוריות, קשיים בדיבור ובחשיבה, הפרעות קשב ואף דיכאון וחרדה. איך משתלבים בשוק העבודה, ומה האפשרויות לתעסוקה מוגנת?

מאת: מערכת zap doctors

פגיעת ראש עלולה לעיתים קרובות להביא לירידה יחסית בתפקודים היומיומיים והתעסוקתיים, תפקודים שאנו מתייחסים אליהם - כל עוד אנחנו בריאים - כמובנים מאליהם. הליקויים השכיחים יותר הם פגיעה מוטורית, קשיי שפה ודיבור, קשיים בתחומי החשיבה, לקושי בריסון ההתנהגות או לחלופין אפאתיה. בנוסף לאלה, אצל הנפגע עלולות להתעורר תגובות רגשיות כמו דיכאון, חרדה, ירידה בדימוי העצמי ועוד, שמקשות עליו לנהל אורח חיים תקין.

לחזור לשוק העבודה לאחר פגיעות ראש (אילוסטרציה)
לחזור לשוק העבודה לאחר פגיעות ראש (אילוסטרציה)

"עקב ההשלכות של פגיעת הראש, לעתים קרובות המטופל אינו יכול לשוב לעבודה הקודמת שלו, ועליו לעבור תהליך שיקום נוירופסיכולוגי המטפל בכל השלכות הפגיעה, כך שבסופו תותאם לו עבודה ההולמת את יכולותיו ואת קשייו", מסבירה דלית וייסמן, פסיכולוגית שיקומית מומחית, מדריכה ומנהלת מרכז שפיצר המכון הלאומי לשיקום נפגעי ראש בחיפה.

טיפול שיקומי: למצוא את מקומך בעולם

במכון הלאומי לשיקום נפגעי ראש פועלות שתי תוכניות שמטרתן לסייע בשיקום תעסוקתי. הראשונה היא "תוכנית הטיפול המלא", שהינה תוכנית טיפול נוירופסיכולוגית אינטנסיבית, המיועדת לתת מענה טיפולי ללקויים בתחומי החשיבה, ההתנהגות, הרגש והחברה, עבור מטופלים המועמדים ליציאה לעבודה או ללימודים. התוכנית מתקיימת ארבעה ימים בשבוע, כ-20 שעות בממוצע למשך כעשרה חודשים, וכוללת מגוון טיפולים נוירופסיכולוגיים פרטניים וקבוצתיים, שמאפשרים למשתקם לתפקד באורח עצמאי, לנהל חיי חברה ומשפחה כאדם בוגר, ולמצוא את מקומו בעולם העבודה או הלימודים.

השנייה היא "תוכנית סדנאות הכשרה קדם תעסוקתית", ששמה דגש על הקניית הרגלי עבודה ומיומנויות תעסוקתיות בסיסיות - התואמות את תנאי העבודה המקובלים בשוק הפתוח ובמסגרות תעסוקה מוגנות וחצי מוגנות. התוכנית מותאמת באופן אישי לכל מטופל ומטופל, ועולה בהדרגה מיומיים ועד חמישה ימים בשבוע, לפי קצב ההתקדמות האישית של המשתקם.

"תוכנית זו מורכבת משעות עבודה בסדנאות תעסוקתיות לצד שעות המוקדשות לטיפולים", מספרת וייסמן. "לרשות המשתקמים עומדות סדנת פקידות ומחשבים, סדנת יצור טכני, סדנת נגרות, וסדנת גינון, ובנוסף לאלו, כל משתקם מלווה על ידי פסיכולוג איתו הוא נפגש לפחות פעם בשבוע. בתוכנית משולבים גם טיפולים פרטניים וקבוצתיים, טיפול בליקויי חשיבה, בליקויי זיכרון, ריפוי בעסוק, ריפוי בדבור, הוראה מתקנת, ייעוץ וטיפול זוגי, וכמובן - השמה". לקראת סוף תהליך השיקום, עובדת השמה מקצועית מלווה את המשתקם באופן פרטני, לצורך מציאת מקום עבודה שמתאים לו ולצרכיו. משך הזמן השכיח ביותר לטפול בתוכנית השיקום הוא שנה.

סדנאות הכשרה תעסוקתיות: איך זה עובד?

וייסמן מסבירה: "לתוכנית סדנאות הכשרה קדם-תעסוקתית, מופנים משתקמים צעירים שטרם פציעתם עדיין לא התנסו בשוק העבודה, או כאלו שבגלל השלכות הפגיעה הרגלי העבודה הקודמים שלהם נפגעו. הסדנאות מדמות את עולם העבודה בחוץ ומאפשרות למשתקם להכיר, תוך כדי סביבה טיפולית תומכת, את הקשיים אותם הוא עלול לפגוש בעולם העבודה, והן להיעזר בצוות הטיפולי לרכישת כלים להתמודדות יעילה עם קשייו.

"מטופל שבעקבות פגיעתו סובל מקשיי קשב וריכוז, יקבל תוכנית אימון מדורגת בה ילמד איך להרחיב את יכולתו לשבת ולעבוד על מטלה אחת לאורך זמן. מטופל שסובל מקשיי זיכרון, לדוגמא, ילמד מגוון שיטות שיעזרו לו לזכור את העבודה שעליו לבצע בסדנה, על כל שלביה". נוסף לכלים האלה, סדנאות ההכשרה הקדם-תעסוקתיות עשויות להיות יעילות מאוד בעבור מטופלים שהביטחון והדימוי העצמי שלהם נפגע בעקבות פגיעת הראש. "בסדנאות יוכל המשתקם להפגין את יכולותיו", מבארת וייסמן, "לקבל חיזוק והעצמה לכישורים שלו, לצד תרגול שישפר ויחזק את חולשותיו".

לא בלי תמיכה: יוצאים לעבודה

עם שילובו של המשתקם בשוק העבודה, ישנה חשיבות רבה להמשך ליוויו על ידי הפסיכולוג המטפל בו, וגם על ידי עובד ההשמה במקום עבודתו. "לעתים המעבר מסביבה טיפולית תומכת לסביבה תובענית של שוק פתוח קשה מדי בעבור המטופל", מסבירה וייסמן. "לכן חשוב לאתר את הקשיים שלו בזמן אמת, ולהעניק להם את ההתייחסות המיידית. במכון הלאומי לשיקום נפגעי ראש אנחנו ממליצים להמשיך את הקשר עם איש צוות למשך מספר חודשים קדימה, באמצעות המשך קבלת טיפול פסיכולוגי של שעה בשבוע, או תמיכה מובנית במקום העבודה מעובד ההשמה. ליווי זה מתבצע, למעשה, עד שגם העובד, גם המעסיק וגם המטפל מרגישים כי העובד היכה שורש במקום העבודה".

תעסוקה מוגנת: כל הפרטים

במרכז שפיצר לשיקום בחיפה קיימת גם תוכנית לתעסוקה מוגנת, והיא מיועד למשתקמים בעלי פגיעה קשה ונרחבת שלא הצליחו להשתלב בשוק הפתוח, וזקוקים לתמיכה תעסוקתית מוגנת למשך תקופות ארוכות מאוד. "משתקם יכול לבחור להגיע למרכז מספר ימים בשבוע, כאשר נבנית לו במקום תוכנית פעילות אישית, בהתאם ליכולותיו ובהתאם לרצונו. הדגש בתוכנית מושם על אינטראקציה ועל פעילויות חברתיות הנעשות בקבוצה, לצד סדנאות, טיפולים אישיים בהתאם לצרכים האישיים של כל מטופל ומטופל, וכן מגוון פעילויות העשרה כגון צילום, גינון טיפולי, ספורט, משחקי מחשב ועוד. "המטרה העיקרית בתוכנית התעסוקה המוגנת היא שיפור ושמירה על איכות החיים החברתיים והתעסוקתיים", מסכמת וייסמן.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום