התעלפויות וסחרחורות אצל נערה

(0)
לדרג

כל טראומה בגופה של בתי גורמת להתעלפות, והיא במשקל גבוה יחסית. איך מתמודדים?

מאת: מערכת zap doctors

סובלת מהתעלפויות וסחרחורות

שאלה

שלום,

בתי בת ה-14.5 סובלת מסביבות גיל 5 מהתעלפויות וסחרחורות. פעם ראשונה התעלפה בגיל 5 לאחר שנדקרה מסכין מטבח (משהו מזערי ביותר), הפעם הבאה היתה לפני קבלת הווסת בגיל 12 ומאז הדבר קרה עוד פעם או פעמיים במהלך השנים. בנוסף, היא סובלת מסחרחורות: מרגישה לא טוב, שחור בעיניים וכדומה. הפתרון שלה לדבר שכבר עוזר והיא לא מתעלפת: מתיישבת, שותה מים וממשיכה הלאה. בימים האחרונים חלתה בשפעת וחלק מהתסמינים הם החמרה והגדלת התדירות למהלך הרבה משעות היום בסחרחורות. כשסיפרתי לרופא המשפחה על כך שהיא סובלת מסחרחורות גם בימים רגילים, היא סבר שהדבר קשור לכך שממדיה גדולים (1.69 משקל-70) ואינם מתאימים לנערה בגילה. הלב נשאר קטן ויגדל רק בגיל 16. המצב שבו הלב עדיין קטן וממדיה גדולים גורם לשינויים בקצב הלב ולכן הסחרחורות. הדבר יסתדר בגיל 16. האם הדבר נכון/הגיוני, או שעלי לבדוק מה הסיבה לסחרחורות בסדרת בדיקות?

דרך אגב, טענתו של רופא המשפחה בגיל 5 היתה שהסיבה להתעלפויות היא העובדה שנדקרה. כל טראומה לגוף גורמת להתעלפות והדבר יעבור כשהגוף יתרגל לכך בעתיד.

תשובה:

שלום,

ייתכן מצב שבו תגובה לכאב (כמו דקירה או כאב מחזור) עלול לגרום להאטה בקצב הלב וכתוצאה מכך לסחרחורת ואפילו התעלפות. ייתכן שזה ההסבר לאירועים שתיארת.
אפשרות אחרת היא שלבתך לחץ דם נמוך, ובמצבים בהם לחץ הדם יורד עוד יותר, היא עלולה לחוש סחרחורות ונטייה להתעלפות. מצבים המורידים את לחץ הדם יכולים להיות - ימי חמסין, שתייה מועטה מידיי, עמידה ממושכת, ועוד.

הפתרון שמצאה בתך - לשבת ולשתות מים הוא יעיל וטוב.
כמובן, שאם המצב משתנה או מחמיר, אין להסתפק בכך אלא לפנות לבירור מעמיק יותר.

בברכה, ד"ר מיכל גולובנר, מנהלת רפואית של שח"ל

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום