טרשת עורקים: "פצצת זמן מתקתקת"

(0)
לדרג

~~פרופ' שמואל בנאי~~, קרדיולוג בכיר מהמרכז הרפואי ת"א, התייחס בין השאר לנתונים לפיהם 36% מהציבור אינו מודע למחלה

מאת: מערכת zap doctors

מחלת טרשת עורקים מקושרת בדרך-כלל לאוטם שריר הלב, המוכר יותר בשם התקף לב, אך למעשה זה שם כולל למחלה של כלי דם. המחלה מתאפיינת בתהליך מתמשך של התעבות והיצרות פנים העורקים, וכתוצאה מכך נגרמת הפרעה וחסימה של זרם הדם, ובהמשך - פגיעה באברים שונים: המוח, הלב, הגפיים, הכליות, הרגליים וכו'.

כרוניקה של מחלה שאינה ידועה מראש

נתוני סקר חדש מראים, כי 36% מהישראלים אינם מכירים או כלל לא שמעו על טרשת העורקים. רבים אינם מודעים כלל למחלה ולסיבותיה, ועל כן קשה להתמודד עימה.

טרשת עורקים הינה סיבת המוות הראשונה בעולם המערבי. בישראל בלבד מתים מדי שנה כ-10,000 איש מסיבוכים הקשורים במחלה, כגון: התקפי לב ושבץ מוחי. כרבע מהישראלים (1.5 מיליון) מצויים בסיכון לטרשת עורקים מתקדמת.

נתונים נוספים: בישראל לוקים מדי שנה כ-30,000 חולים בהתקפי לב, ומתוכם כ-5,000 מתים עקב כך. 15,000 לוקים מדי שנה בשבץ מוחי, הגורם למותם של כ-5,000 מהחולים וגורם לנכות קשה בקרב כ-5,000 חולים נוספים. כ-5,000 חולים עוברים ניתוחים בכלי דם, בעקבות היווצרות שמקורה בטרשת העורקים. כ-1,000 חולים עוברים קטיעות רגליים כתוצאה מפגיעה בכלי הדם בגפיים התחתונות.

מדובר במחלה נטולת תסמינים עד לשלב שבו ההיצרות בעורקים היא כה חמורה, אז היא גורמת להיווצרות קריש דם שנע במחזור הדם או לחסימה פתאומית של כלי הדם. ברוב המקרים טרשת עורקים אינה מאובחנת במועד. אבחון בזמן יכול להציל את חייהם של רבים מהחולים או למנוע מהם נכות וסבל.

יוזמה חדשה: בדיקות חינם

ד"ר גבריאל ברטל, יו"ר החוג לרדיולוגיה פולשנית ומנהל מכון גימות - רנטגן במרכז הרפואי מאיר, ציין השבוע לאתר דוקטורס: "נגד טרשת העורקים באזור הלב יש יחסית פתרונות וטיפולים מתאימים. אולם הבעיה העיקרית שלנו היא ההתמודדות עם טרשת העורקים באזור הגפיים, שם במקרים רבים מגיעים למצב של קטיעה ושל חוסר אונים של המערכת. המקרים האלו הינם מקרים קשים ביותר, שניתן היה למנוע אם היו מאתרים את המחלה בזמן".

בעקבות נתונים אלו חברו משרד הבריאות, איגודי הרופאים ומרכזים רפואיים ביוזמה ראשונה מסוגה, על-מנת להעלות את מודעות הציבור למחלה ולעודד אבחון מוקדם של טרשת העורקים, וכתוצאה מכך להפחית את מספר מקרי התקפי הלב ושבץ המוחי שמקורם במחלה.

הפעילות כוללת: בדיקות חינם לאבחון מוקדם של טרשת העורקים, שיערכו בשישה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ. בנוסף, נערכו צעדים נוספים, ביניהם: הקמת מרכז טלפוני - למתן מידע והפניית אנשים בסיכון לבדיקות חינם. במסגרת השיחות במוקד, יתבקשו המטלפנים להשיב על שאלון קצר, במטרה לאתר גורמי סיכון לטרשת עורקים מואצת.

במידה וימצאו בקבוצת הסיכון, הם יופנו לבדיקה חינם באחד מהמרכזים הרפואיים. כמו כן, הוקם לצורך כך אתר אינטרנט, אשר יספק מידע רב על המחלה, וכן אינפורמציה על קבוצות סיכון ועל ימי הבדיקה שיערכו בבתי החולים.

מהפכה תפיסתית

לדברי פרופ' שמואל בנאי, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית במרכז הרפואי תל אביב, "לרוב מופיעות המחלות המצויות בין גורמי הסיכון להיווצרות טרשת עורקים ביחד, כשהן יוצרות בגופם של החולים פצצת זמן מתקתקת.

החולים וחלק מהרופאים נוהגים להתייחס לכל מחלה כעומדת בפני עצמה ומטפלים על פי תסמינים בכל מחלה בנפרד. אנו מבקשים לחולל שינוי תפיסתי ולהבהיר שמדובר במחלה אחת ששמה טרשת עורקים, אשר עלולה לפגוע באיברים שונים וכמובן גם לגרום לנכות ואף למוות".

פרופ' בנאי מוסיף: "אנו מקווים כי המהלך שאנו מובילים מהיום יביא להגברת המודעות למחלה, לאיתורה בהקדם ולטיפול יעיל בה, והודות לכך - להפחתת מספר מקרי המוות והנכות כתוצאה ממחלה זאת".


בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי ובפורום קרדיולוגיה בשיתוף בית-חולים אסותא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום