חבלות ראש: שילוב בקהילה

(0)
לדרג

הטיפול בפגיעות ראש הוא מורכב ודורש מגוון טיפולים על מנת לטפל בכל היבטי הפגיעה: מוטוריים, קוגניטיביים והתנהגותיים. היכונו לתהליך ממושך. כתבה שנייה בסדרה

מאת: מערכת zap doctors

בספטמבר 1848, יצא פינאס גאג' לעבודתו, כמדי בוקר, במסגרת עבודות התשתית במסילת הברזל באזור ורמונט, ארצות הברית. במהלך יום העבודה, בשעות אחר הצהריים, נפגע גאג' ממוט ברזל במשקל של כ-6 קילוגרמים. המוט חדר דרך גולגלתו, ופגע ככל הנראה בחלקן הקדמי של האונות המצחיות (פרונטליות), השמאלית יותר מהימנית, במוחו של גאג'. באורח פלא, שרד גאג' את הפגיעה הקשה, אך לאחר האירוע חל שינוי יוצא דופן באופן התנהגותו. שנים אחר כך, רופאו של גאג', ד"ר ג'ון מרטין הארלו (John Martyn Harlow), תיאר את השינוי הדרמטי שאותו תיעד. הוא תיאר את גאג' שלפני האירוע כאיש חרוץ, אחראי, אהוב ומוערך על ידי האנשים איתם עבד. לאחר האירוע, על פי ד"ר הארלו, השתנתה דרך התנהגותו באופן משמעותי והוא הפך לחסר כבוד וסבלנות כלפי הסובבים אותו, נטה לקלל בגסות ואיבד עניין בחבריו. השינוי אותו חווה גאג' היה כה מהותי עד שחבריו לא יכלו להגדירו כאדם אותו הכירו בעבר.

שיקום לאחר חבלת ראש (אילוסטרציה)
שיקום לאחר חבלת ראש (אילוסטרציה)

פגיעה בתפקוד

כתוצאה מחבלת ראש ניתן לראות נזק ממוקד, הנוצר מדימומים או חבלה ממוקדת למוח, הנגרמים במנגנון הנקרא Diffuse axonal injury - DAI. בפגיעה מסוג זה ניזוקות ונקטעות שלוחות של תאי העצב באזורים נרחבים של המוח והקישוריות בין איזורי המוח השונים נפגעת. "לאחר חבלת ראש משמעותית, פעמים רבות אנו רואים פגיעה באזורים הממוקמים קדמית לאזור האחראי על התפקוד המוטורי של האדם", אומר ד"ר ירון סחר, מנהל מחלקת חבלות ראש בבית החולים לוינשטיין. "אזורים אלו נקראים האזורים הפרה-פרונטאליים. אמנם לאזורים אלו אין השפעה ישירה על התפקוד המוטורי הבסיסי שלנו, אך לאזורים אלה תפקיד עיקרי ביכולת התכנון והבקרה, והם אלו המהווים את ההבדל העיקרי בין מוחם של הפרימטים למוחם של בני האדם".

האזורים הפרה-פרונטאליים במוח מעורבים במגוון תפקודים קוגניטיביים מורכבים, כגון נקיטת יוזמה, קבלת החלטות, תכנון, בקרה ושליטה בהתנהגות חברתית. מדובר באוסף פעולות שאנו עושים מבלי משים למרות מורכבותן הגדולה. האזורים הללו מקבלים מידע מכל החושים ומעבדים אותו. כך למשל בעת ישיבה בכורסא וצפייה בסרט, המבט מרוכז בתמונה, הקשב ממוקד בקול ואיננו מודעים לגירויים ולתחושות שאינם בעלי חשיבות, כדוגמת תחושת משענת המושב בגב. "אצל מטופל עם פגיעה באזורים הפרה-פרונטאליים נפגעת היכולת לתכנן פעילות ארוכת טווח. הוא מתקשה לבקר את פעילותו ולבצע פעילות מונחית מטרה אלו תפקודים הנקראים תפקודים ניהוליים. אדם אשר נפגע בתפקודו הניהולי עשוי שלא לסבול מפגיעה מוטורית וסנסורית ראשונית. הוא יכול לדבר היטב, ללכת היטב, ללא הפרעה במערכת החושים שלו. הוא עשוי להיראות כאחד האדם, אך לא להיות מסוגל לתפקד באופן תקין בחברה. זאת בשל אותם קשיים ליזום ולתכנן פעולות, וכן לבקר את ביצוען".

לא קולטים רמזים

בעיה משמעותית נוספת אשר עלולה לבוא לידי ביטוי לאחר פגיעה באזורים הפרה-פרונטאליים היא ההפרעה ביכולת להתייחס כראוי לרמזים חברתיים. "אנשים אחרי חבלת ראש סובלים לעתים מדיס אינהיביציה קושי בעיכוב התגובה", מסביר ד"ר סחר. "לפעמים ישנן צורות התנהגות אשר גם אם אינן מהוות טאבו מוחלט, הן תלויות סיטואציה ותרבות. כך למשל יש דברים שנרשה לעצמנו לעשות בחיק המשפחה, ולא נרשה לעצמנו לבצע בחברה. האנשים הללו אינם עושים זאת בצורה יעילה ומתנהגים בצורה שעשויה להתפרש כגסה ולא מתאימה לנורמות החברתיות או לסיטואציה שבה הם נמצאים. ההשלכות על חייהם של המטופלים, בשל אותה דיס אינהיביציה, משמעותיות ועשויות להתבטא בקשיים חברתיים, ובכללם אובדן של מקום העבודה ופגיעה במערכת המשפחתית".

תהליך השיקום של חבלת ראש אינו קצר. הוא דורש השקעה, כאשר באופן שכיח נדרש טיפול המשכי במסגרות של אשפוז יום או מסגרות אמבולטריות אחרות. הפגיעה הנוירולוגית היא מקיפה ומשפיעה על היבטים רבים ושונים בחיי האדם הפגוע. פעמים רבות מדובר באנשים צעירים במשפחות צעירות, ונוצרת מורכבות סוציאלית בשל השינוי הדרמטי המטלטל את התא המשפחתי.

הטיפול בפגיעה מורכב. המחלקה לטיפול בחבלות ראש בבית החולים לוינשטיין היא המחלקה הראשונה בארץ שהוקמה כמחלקה ייעודית בתחום. הטיפול המוענק למטופלים נעשה על ידי צוות מקצועי אשר כולל רופאים, אנשי צוות סיעודי, פיזיותרפיסטים, מרפאות בעיסוק, עובדות סוציאליות, פסיכולוגים ואחרים. מדובר בטיפול מורכב החל משלביו הראשוניים, משום שהמטופלים מתקבלים למחלקה זמן קצר לאחר הטראומה או לאחר ניתוח נוירו-כירורגי, לעתים עם שלל בעיות זיהומיות, מטבוליות או אחרות. על פי ד"ר סחר, "אנו מתייחסים במהלך הטיפול לכל ההיבטים האפשריים של הפגיעה: המוטוריים, הקוגניטיביים וההתנהגותיים. הפרעות פסיכולוגיות יכולות להתבטא כחלק מהפגיעה המוחית עצמה ו/או כתוצאה מתגובה למצב עצמו, לאבל על היכולות התפקודיות שאבדו.

"מטרתנו היא להעניק למטופל בהדרגה יכולות ואחריות, ובכך להקל על השתלבותו חזרה בקהילה. הרוב המוחלט של המטופלים מציגים שיפור תפקודי משמעותי מאוד, גם מבחינה מוטורית וגם מבחינה קוגניטיבית והתנהגותית. אך זהו תהליך ארוך הנמשך חודשים ארוכים אם לא יותר".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום