חוזרים לדבר, בעזרת האפליקציה

(0)
לדרג

אפליקציה חדשה שפותחה באונ' קיימברידג' מסייעת למי שאיבדו את יכולת הדיבור אחרי שבץ לחזור לתקשר; גם קשישים ללא מיומנויות מחשב הצליחו לתפעל אותה

מאת: מערכת zap doctors

תרפיית שפה: אפליקציה חדשה תסייע לחולים לחזור לתקשר פותחה לאחרונה באוניברסיטת קיימברידג', בריטניה. המחקר נערך במחלקה למדעי המוח אודות תרפיית שפה עבור חולים עם אפזיה (אובדן כושר דיבור) כרונית לאחר שבץ מוחי.

מסע ההחלמה לאחר שבץ עלול להיות מתסכל ומאתגר מכיוון שתופעות הלוואי של שבץ משפיעות לעתים קרובות על היכולת לבצע משימות יומיומיות, שאותן ביצע החולה בעבר ללא קושי. מסיבה זו החלמה מהירה ויעילה יותר תאפשר לחולים לפתח כמה שיותר מהר עצמאות רבה יותר בחיי היומיום.

במחקר זה השתתפו חולים שעברו לפני יותר משנה שבץ עם אספקת הדם לעורק הצרברלי האמצעי ( MCA) מופחתת, ויש להם אפזיה באזור ברוקה (אפזיה מוטורית). במילים אחרות אותם אנשים מבינים אחרים ומסוגלים לדבר בקושי רב, אך הם משמיטים מילים ולא בונים משפטים בצורה נכונה. במחקר השתתפו עשרה חולים בני 54-87 ששפת האם שלהם אנגלית.

כל חולה קיבל אייפד שעליו הותקנה אפליקציית תרפיית שפה. בתוך האפליקציה אפשר למצוא 700 פעלים, שמות עצם ושמות תואר באנגלית והיא מבקשת פעולות הבוחנות קריאה, מתן שם, הבנה ומיון. בתחילת הדרך נעשה מחקר פיילוט עם שלושה חולים אשר השתמשו באפליקציה. לאחר מכן התבצע מחקר נוסף עם 7 חולים, ונעשתה השוואה בין אפליקציית השפה עם אפלייקציית משחק חשיבה לא מילולית. לחולים הומלץ להשתמש באפליקצייה לפחות 20 דקות ביום, והם אלו שבחרו איך להשתמש באפליקציה בהתאם ליכולותיה השונות.

תוצאות הבדיקות הדגימו שיפור משמעותי אצל החולים שהשתמשו באפליקציית תרפיית השפה, לעומת האפליקציה השנייה. לא נמצא קשר בין הזמן שהושקע בללמד את החולים להשתמש באפליקציה לרמת השיפור בשפה, כאשר רק 3 מתוך 10 מהמטופלים השתמשו באייפד לפני כן. נראה כי משחק חשיבה יכול להוות אפליקציית "תחזוקה" לאחר השימוש באפליקציית תרפיית השפה. לאחר חצי שנה 5 משתתפים עברו בדיקת מעקב ונמצא כי הם שמרו על ההתקדמות והשיפור שהאפליקציה סיפקה להם.

המטופלים היו בעיקר קשישים וחסרי ניסיון לחלוטין או בעלי ניסיון מועט עם טאבלטים לפני המחקר. למרות זאת, הם דיווחו על עצמם במפגשי המשך כדבקים במטרה ומשתמשים בה, גם רק לאחר הדרכה קצרה בשימוש באפליקציה. עולה מכך שייתכן שהאפליקציה מותאמת לשימוש גם עבור חולים אשר זקוקים לשיקום.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום