משקל עודף מעלה סיכון לדמנציה

(0)
לדרג

השמנה אינה בריאה - לא לגוף ולא למוח. מחקר חדש משרטט פרופיל של חולי דמנציה - מבוגרים, שמנים, לא משכילים ובעלי נטייה למחלות סוכרת ולב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology עולה כי עודף משקל או השמנת יתר בגיל העמידה מגבירים את הסיכון לדמנציה, ללא קשר לנוכחות סוכרת ומחלת כלי דם. ממצאי המחקר מצטרפים למחקרים קודמים שהצביעו על קשר בין השמנה בגיל העמידה לבין דמנציה, אך לא נתנו מענה לקשר בין עודף משקל לדמנציה.

נתוני המחקר מבוססים על מאגר תאומים בגילאי 65 ומעלה, כאשר כ-13 אלף תאומים השלימו הערכה קוגניטיבית ומעט למעלה מ-8,500 נכללו במחקר.

במסגרת המחקר בוצעה הערכה נוירו-פסיכולוגית, חושב מדד מסת הגוף (BMI) בגיל העמידה, והמשתתפים סווגו לארבע קבוצות על-פי ערכי BMI: תת-משקל (BMI מתחת ל-20), משקל תקין (20-25), עודף משקל (26-30) והשמנה (מעל 30).

שמירה על משקל מגיל צעיר

בהשוואה לאלה ללא דמנציה, תאומים עם דמנציה או חשד לדמנציה היו מבוגרים ושמנים יותר, עם רמת השכלה נמוכה יותר ושכיחות גבוהה יותר של סוכרת, מחלת לב וכלי דם.

לאחר תקנון, החוקרים מצאו קשר בין עודף משקל והשמנת יתר לבין סיכון מוגבר לדמנציה, בהשוואה לחולים עם ערכי BMI תקינים. לאור העובדה שברחבי העולם יש כ-1.6 מיליארד מבוגרים עם עודף משקל, הממצאים מדגישים את הצורך בחשיבות השמירה על משקל הגוף, לפחות בגיל צעיר, למניעת דמנציה בשלב מאוחר יותר.

בואו לדבר על זה בפורום אלצהיימר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום