טרשת נפוצה: הטיפולים החדשים

(0)
לדרג

משחקי מחשב, מכשיר המחזיר את יכולת ההליכה ומשאבה המזליפה תרופה לחולים שמתקשים לבלוע. אלו החידושים המקלים על חיי החולים בטרשת נפוצה

מאת: ד"ר מרק דולב

אחד האתגרים הגדולים בטיפול בחולי טרשת נפוצה הוא שמירה על איכות החיים. חולי הטרשת מתמודדים עם מחלה כרונית העלולה להוביל להידרדרות במצבם הרפואי והפיזי. כל התקף של המחלה מלווה בפגיעה תפקודית, לעתים הפיכה ולעתים קבועה. לכן, בפני הרופאים עומדות שתי משימות: מאבק בהתקדמות המחלה ושיקום בבעיות התפקוד המלוות אותה ופוגעות בעצמאות החולה.

בשנים האחרונות, לצד הטיפולים השמרניים, פותחו טכנולוגיות והוכנסו לשימוש אביזרים המסייעים לחולים בטרשת נפוצה לעבור את תהליך השיקום. כתוצאה מכך, החולים אינם מוגבלים עוד לטיפול במרכזי שיקום, אלא יכולים לתרגל גם בבית, לעיתים אף תוך כדי משחק עם חברים או בני משפחה, ולהסתייע בהם על בסיס קבוע. להלן נסקור כמה מהחידושים הללו:

קונסולת המשחקים Wii

עייפות, כאבים וחולשה משפיעים על המוטיבציה של החולה בטרשת נפוצה לעשות פעילות גופנית. אלא שדווקא פעילות גופנית היא חיונית לאיכות חייו של החולה, שכן היא מחזקת את השרירים ומשפרת את מצב הרוח. קונסולת המשחקים Wii Nintendo היא דרך נעימה להתמודד עם הקשיים ומאפשרת לחולה לעשות פעילות גופנית בביתו בכל עת שיבחר. עצם המשחק עוזר לחולה לשמור על שיווי משקל, המשחק שומר בזיכרון את התוצאות וכך החולה יכול להתרשם מהתקדמותו. מוטיב התחרות אף הוא מוסיף לתחושה הטובה של החולה וכך גם שיתוף של בן הזוג או חבר במהלך המשחק שהופך את החוויה למפגש חברתי ולאו דווקא לאימון טיפולי.

Brain Games

אצל חלק מהחולים בטרשת נפוצה מאבחנים לעתים גם פגיעה בקוגניציה (הבנה, חשיבה, זכירה, תפיסה, פתרון בעיות וכו'). על-מנת לשפר את המצב, מומלץ לאמץ את המוח ולתרגל אותו בחשיבה. מחקרים מעידים שככל שמאמצים יותר את המוח, הוא מגיב יותר ותאים שנחשבו רדומים משקמים את עצמם. אחת הדרכים לשיפור הקוגניציה היא באמצעות משחקי חשיבה. בחיפוש פשוט באינטרנט ניתן למצוא מגוון רחב של משחקים ברמות קושי שונות, כגון: פאזלים, משחק זיכרון, משחקי קלפים וחידות. המטופל יכול לגשת למשחק בכל זמן שיבחר וליהנות מבלי לחשוב שמדובר למעשה בעוד טכניקה טיפולית.

NESS L300 זוהי טכנולוגיה חדישה פרי פיתוח חברת ביונס הישראלית המחזירה את יכולת ההליכה לחולי טרשת, שהמחלה פגעה ביכולתם ללכת והובילה לשיתוק חלקי של הרגליים. מדובר באחת מהתופעות הנפוצות ביותר הנגרמות כתוצאה מהמחלה. כשני שלישים מהחולים בטרשת נפוצה מתמודדים עם שיתוק חלקי של הרגל הנגרם בין היתר מחולשת השרירים או מההתקפים של המחלה.

המערכת מאפשרת שיפור משמעותי בהליכה באמצעות גירוי חשמלי פונקציונאלי (FES) של העצב. גירוי זה מיוצר באמצעות מחשב זעיר שמחליף את האות שהיה אמור להגיע מהמוח אל כף הרגל. המכשיר מעביר אותות תוך שהוא מזהה באמצעות חיישן את הזמן המתאים ביותר במחזור הצעידה. כך מתאפשר לחולים לחזור לתפקד ולבצע פעולות יומיומיות פשוטות לכאורה בהן התקשו, כמו עלייה במדרגות.

ברמה הפיזיולוגית מוביל השימוש במערכת לשיפור תבנית ההליכה, מניעת הידלדלות וירידה בנפח השריר עקב חוסר שימוש, שיפור טווח תנועה במפרק הקרסול, שיפור זרימת הדם והפחתת נפילות.

רביסמארט

לצד הצורך בשיקום וחזרה לתפקוד פיזי טוב ככל שניתן, חשוב לזכור שהחולים חייבים להמשיך גם בקבלת טיפול תרופתי, שמטרתו הפחתת ההתקפים ומניעת הידרדרות בתפקודו של החולה. גם בתחום זה קיימים היום חידושים שמשפרים את איכות חייהם של החולים ומחזקים את ההיענות לטיפול הרפואי.

רביסמארט הוא מכשיר חדש וייחודי להזרקת תרופה לטרשת נפוצה. המכשיר עוזר לחולים ליטול את התרופה בזמן, לכוון את עומק המחט ואת מהירות ההזרקה. המכשיר מציע הקלה על החולה בנטילת התרופה ועשוי להגביר את היענות החולים לטיפול. כמו-כן, המכשיר שומר את נתוני הטיפול ומאפשר לרופא מעקב אמיתי אחר נטילת התרופה, ללא צורך בהסתמכות על הזיכרון של החולה או על הדיווח שלו.

המכשיר נוח וידידותי לשימוש. הוא מצויד במסך אינטראקטיבי עם הוראות מפורטות המלוות את הליך ההזרקה. החולה מכניס למכשיר את המחסנית המכילה שלוש מנות של תרופה, המספיקות לטיפול של שבוע, מגדיר בעצמו מראש את מאפייני ההזרקה האישיים שלו כגון עומק המחט ומהירות ההזרקה, ובלחיצה אחת מזריק לעצמו את התרופה.

ייחוד נוסף של המכשיר, שעשוי לעזור להתמודדות של חולים הפוחדים מזריקות, נעוץ בכך שהמחט נסתרת מהעין וחבויה בכל זמן ההזרקה.

משאבת בקלוסל

חולים הסובלים מהתכווצויות ברגליים ומספסטיות על רקע המחלה, מטופלים בתרופות הנוגדות ספסטיות. כאשר התסמינים קלים מטופלים החולים בתרופות הניתנות דרך הפה, אך במקרים בהן התגובה לא מספקת או במצב של אי סבילות לטיפול זה, ניתן להשתמש במשאבת בקלוסל, המזליפה את התרופה ישירות לתעלת השדרה. המינון שמוזרק נקבע על-ידי הרופא המטפל והוא נתון לשינוי בהתאם למצבו ולתלונות של החולה.

הטיפולים החדשים בחולים טרשת נפוצה מהווים פריצת דרך, בעיקר משום שכיום ניתן להתאים לכל חולה טיפול ייחודי לפי מאפייני המחלה שלו והקשיים מהם הוא סובל. טרשת נפוצה היא מחלה נוירולוגית המתפרצת בדרך כלל בגילאים צעירים של 20-40, אנשים בראשית חייהם המקצועיים והאקדמיים ובשלבי הקמת משפחה. שיפור איכות חייהם וחזרתם לחיים תפקודיים תקינים עשויה לעשות את ההבדל בין אדם שהוא תלוי באחרים לאדם עצמאי.

הכותב הוא רופא שיקום, המרכז לטרשת נפוצה, תל השומר

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום