פריצת דרך: גידול תאים "לפי הזמנה"

(0)
לדרג

קבוצת חוקרים ישראלית הצליחה לגדל תאי גזע עובריים ולהשפיע על התפתחותם כך שייצרו תאים בעלי תפקידים מוגדרים. המטרה: גידול תאים למטרות מוגדרות כמו תאי לבלב לייצור אינסולין או תאי עצב במוח לטיפול במחלת הפרקינסון

מאת: קבוצת חוקרים ישראלית הצליחה לגדל תאי גזע עובריים ולהשפיע על התפתחותם כך שייצרו תאים בעלי תפקידים מוגדרים. המטרה: גידול תאים למטרות מוגדרות כמו תאי לבלב לייצור אינסולין או תאי עצב במוח לטיפול במחלת הפרקינסון

בתחילת הריון אנושי, לאחר שהביצית מופרית על ידי הזרע, מתחילים התאים להתחלק ו-"לבנות" את הרקמות השונות המרכיבות את גופו האנושי של התינוק. חוקרים, בראשותו של פרופסור נסים בנבניסטי, פרופ' לגנטיקה במכון למדעי החיים של האוניברסיטה העברית בירושלים, רצו לבדוק איזה גורמים משפיעים על תאי הגזע העובריים, קבוצת התאים הראשונית שממנה יתפתחו הרקמות השונות, כך שיתפתחו לתאים מוגדרים כמו תא עצב לדוגמא או תא של שריר הלב.

החוקרים השתמשו בשמונה חומרים שונים הידועים כמשפיעים על גדילת תאים, בשילובים ובכמויות משתנות, ובדקו איך חומרים אלו משפיעים על תאי עובר ב-"תחילת הדרך" כדי שייצרו את התאים בעלי התפקידים המוגדרים.

החוקרים הצליחו "לייצר" בתנאי מעבדה 11 תאים מסוגים שונים, ביניהם תאי עצב ותאי לבלב. "פריצת הדרך היא בכך שהצלחנו לייצר תאים מוגדרים בתנאי מעבדה", מסביר ד"ר בנבניסטי בראיון בלעדי לאתר doctors, "והרצון שלנו הוא לייצר תאים מוגדרים, כמו תאי לבלב למשל, כדי שנוכל להשתיל אותם בגוף האנושי".

המטרה היא בסופו של דבר להצליח לייצר "לפי הזמנה" תאים הדרושים לטיפול במחלות, וכך למשל, לטפל במחלת הסוכרת על ידי השתלת תאי לבלב המייצרים אינסולין ואשר יוצרו במעבדה. שימוש נוסף לשיטה החדשה יהיה לגדל במעבדה תאי עצב המייצרים את החומר דופמין ולהשתיל אותם במוח על מנת לטפל במחלת הפרקיסון.

חוקרים מארה"ב כבר הצליחו להשתיל בלב של עכברים, תאי שריר לב של עכברים שיוצרו בצורה דומה בתנאי מעבדה. החוקרים מקווים כי ניתן יהיה לעשות אותו דבר בגוף האנושי -להשתיל תאי לב אנושיים שגודלו במעבדה בלב של חולה שנפגע ממחלות של שריר הלב.

המחקר בוצע בשיתוף ד"ר דאגלס מלטון מאוניברסיטת הרוארד בקיימברידג', ארה"ב, וממצאי המחקר מופיעים בגיליון ה-10 באוקטובר של Proceedings of the National Academy of Sciences.

מחקרים עתידיים מתוכננים לבדוק יותר מקרוב איזה שילוב של חומרים המשפיעים על גידול התאים השונים יוביל לייצור תאים שכולם מאותו סוג ובעלי אותו תפקוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום