יוצרים בצל הטרשת

(0)
לדרג

תערוכת ציורים ייחודית של שלושה חולי טרשת במשכן לאומנויות הבמה בבאר שבע מדגישה את חשיבות האמנות כדרך לשיפור איכות חיי החולה

מאת: אורי קורלינצ'יק

מזה שנים מנהלת ד"ר סבטלנה וולדמן, נוירולוגית בכירה בביה"ח סורוקה, את מרפאת הטרשת הנפוצה בביה"ח. במהלך עבודתה היא זיהתה כי חלק ניכר מהחולים מתמודד עם המחלה באמצעות אמנות. לד"ר ולדמן היה חלום להכין תערוכה לחולים כדי להציג את אופן התמודדותם הייחודית עם המחלה. בזכות עזרה מחברים היא הצליחה להגשים את החלום: תערוכה מרגשת של שלושה חולים הוצגה במשכן לאומנויות הבמה בבאר שבע.

מהתבוננות באוסף הציורים ניתן להבין את המסר המרכזי שעומד בבסיס התערוכה "אני לא חולה - אני אמן". גלינה גלפנביין - בת 48 מבאר שבע, סיגלית קזז - בת 42 מקיבוץ כפר מנחם, ולירון קדוש - בן 26 מדימונה מציגים, כל אחד בסגנונו, את יצירותיהם.

האופטימיות השקטה בציור "מוזיקה" של גלינה, העוצמה הרגשית המכושפת בציור "פנטזיה" של לירון או היופי המעודן והאקזוטי של שלוש התמונות היפניות של סיגלית מציעים התבוננות מעניינת על יצירות הנובעות מנפשו של האמן בתקופות שונות בחייו.

ד"ר וירגין, מנהל המחלקה הנירולוגית בביה"ח סורוקה, פתח את התערוכה בדברי ברכה חמים ליוצרים, תוך שהוא מדגיש את חשיבות האמנות כדרך לשיפור איכות חיי החולה: "האמנות מעניקה לחולה הזדמנות לעסוק בדברים אחרים מעבר להתמודדות היומיומית עם המחלה, ומעלה את הערך של החולה בעיני עצמו - הוא יכול לומר 'אני לא חולה - אני אמן'".

גם ד"ר וולדמן, בעלת השכלה פסיכותרפית בנוסף לנוירולוגית, מאמינה בקשר החשוב בין אמנות לריפוי: "דרך האמנות, החולה חושף את נפשו שלב אחר שלב עד שהוא מגיע לחלק השבור ומתקן אותו. רק דרך ביטוי עצמי אפשר להגיע לשם; רופא יכול לעזור, אבל הוא לא לעשות זאת במקום החולה".

לצפייה בסרטון של התערוכה - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום