לשים לב לשומן מוקשה

(0)
לדרג

מזה שומן מוקשה=טרנס? ולמה הוא מזיק?

מאת: מזה שומן מוקשה=טרנס? ולמה הוא מזיק?

תוויות המזון על העוגיות החביבות שלנו יתחילו לשאת בארה"ב גם אזהרה מפחידה: שומן מוקשה.
הממשלה האמריקאית מכריזה כי משווקי המזון יידרשו לסמן את כמות השומן המזיק ללב כחלק מטבלת הערכים התזונתיים המופיעה על מרבית מוצרי המזון הנרכשים בחנויות. השינוי יתחיל בינואר 2006, אבל חברות רבות עשויות להוסיף את הכיתוב על התווית קודם לכן.

ש. באילו מזונות יש טרנס שומן, ומה זה?
ת. שומן מוקשה נמצא בהרבה מאוד מזונות מעובדים, כמו עוגיות, דברי מאפה, קרקרים, עוגות, מזון קפוא ומרגרינה. ניתן למצוא אותו גם במזון מטוגן במסעדות למזון מהיר וברשתות אחרות, ובכמויות קטנות יותר במוצרי חלב ובשר.
השומן חוסם העורקים נוצר בתהליך העיבוד, שנקרא הקשייה hydrogenation, והופך שומן נוזלי למוצק. שומן מוקשה בחלקו נוח לשימוש משום שהוא מאריך את חיי המדף של המוצר.

ש. מה יקרה כתוצאה מרישום כמות השומן המוקשה בתווית?
ת. ניתן יהיה לבחור מוצרים בהם כמות השומן המוקשה נמוכה, אומרת מרגו ווטן, ראש מדיניות התזונה במרכז למדעים ובריאות הציבור. קבוצת הצרכנים היושבת בוושינגטון נלחמה למען שינוי התווית בדבר השומן המוקשה במשך 10 שנים. ואולם התווית לא תציין שכמות השומן המוקשה צריכה להתאים לתזונה היומית.
השינוי עשוי להביא את משווקי המזון לנסות להפחית את כמות השומן המוקשה במוצרים.

ש. למה שומן מוקשה לא בריא?
ת. השומן המוקשה מעלה את רמת הכולסטרול "הרע" (LDL), אבל לא מעלה את רמת הכולסטרול "הטוב" (HDL). מצד שני, שומן רווי שנמצא בבשר שמן ומוצרי חלב עתירי שומן מעלה את רמת הכולסטרול הטוב והרע במקביל, אומרת אליס ליכטנשטיין, מרצה לתזונה באוניברסיטת טופטס בבוסטון, וסגנית נשיאת וועדת התזונה באיגוד הלב האמריקאי.
שומן מוקשה יכול להזיק אפילו יותר משומן רווי, אבל מרבית האנשים מקבלים רק 1-2 אחוזים מהקלוריות שלהם משומן מוקשה, אומרת ליכטנשטיין. הם אוכלים בערך פי חמש שומן רווי משומן מוקשה, היא אומרת. לא צריך להיכנס לאובססיה משומן מוקשה, עד שישכחו להגביל את צריכת השומן הרווי.
אנשים צריכים "לשים לב לתווית כולה, ולא רק למשהו אחד" אומרת סטפני צ'ילדס, דוברת יצרני המזון של אמריקה, קבוצת מסחר המייצגת מותגי מזון ומשקאות. הקבוצה תומכת בהוספת פירוט השומן המוקשה לתווית.

ש. כמה שומן מוקשה מותר לאכול?
ת. למרות שלא קיימת המלצה רשמית לגבי הכמות המדוייקת, ליכטנשטיין ממליצה להגביל את כמות השומן המוקשה והשומן הרווי ל 10% או פחות מצריכת הקלוריות היומית. כלומר, אדם שאוכל 2000 קלוריות ביום, צריך לשאוף לאכול לא יותר מ 22 גרם של שומן בכלל, כולל שני הסוגים של השומן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום