והיית אך שמח

(0)
לדרג

ושמחת ושמחת, על מחלות לב ועל בריאות נפשית, ולמה אנשים שמחים נהנים מיותר תמיכה מהסביבה? שמחת חיים

מאת: אם קרדיולוגים היו כותבים "להיות שמח" כחלק מהטיפול המומלץ, חולי הלב שהיו מקפידים על הטיפול היו נהנים מתוחלת חיים ארוכה יותר.

בהתווסף על העדויות על כך שרגשות משפיעים על הלב, מחקר גדול מראה שמבוגרים מאושרים הסובלים ממחלות לב נמצאים בסיכוי לחיות עוד 11 שנה יותר, בכ- 20% יותר מחולים שאינם כה מאושרים.
"אנשים יכולים להאריך את תוחלת החיים שלהם עם מחשבות חיוביות" אומר בברלי ברומט מהמרכז הרפואי באוניברסיטת דיוק.
אין קסמים בקשר שבין מחלת לב ורגשות, אומרים החוקרים, משום שזה הגיוני מבחינה ביולוגית, וגם ניתן להסביר זאת על ידי הרגלים וקשרים חברתיים המשפיעים על הבריאות.
ברומט עקבה אחר 866 מבוגרים הסובלים ממחלת לב במשך 11 שנים לאחר שאובחנו כחולים, וביקשה מהם למלא שאלונים לגבי מידת השמחה וההנאה שהם חשים. גם לאחר שנלקחו בחשבון נתונים לגבי המצב ההתחלתי של החולים, וגורמי מפתח כמו עישון שיכולים לקצר את תולת החיים, החולים המאושרים היו בעלי סיכוי גדול ב 20% להישרדות.
אושר קבוע לא הכרחי, אומרת ברומט, אבל יש להמנע מצניחות רגשיות על מנת להאריך את תוחלת החיים.
אנשים מאושרים נוטים פחות לאגור הורמוני מתח, כמו קורטיזול, אומר הקרדיולוג ג'רום פלג. ההתפרצויות ההורמונליות הללו הופכות את טסיות הדם לדביקות יותר, מעבות את הדם, ומונעות מהעורקים להתרחב בחופשיות.
לחץ דם גבוה כתוצאה מסבל ופעילות מוגברת באופן קבוע של הלב מוסיפים גם הם לסיכון, אומר פלג.
במשך למעלה מ 24 שנים פלג בדק משתתפים במחקר ארוך הטווח לגבי הזדקנות שנערך בבולטימור. המחקר עקב אחר מבוגרים משנות ה 20 לחייהם ועד לגיל זקנה. במחקר, אנשים מאושרים התלוננו פחות על כאבים בחזה, למרות שלא כל הכאבים בחזה נובעים ממחלות לב, הוא אומר.
מבוגרים שמחים נהנים גם מתמיכה רגשית מרובה מבני משפחה וחברים, "והם כנראה גם יודעים לקבל אותה בגלל סוג האנשים שהם" אומר הפסיכיאטר סטיבן לוק מבית הספר לרפואה בהרווארד. "תמיכה מאחרים מאוד חשובה לצפי של בריאות בעתיד".
אנשים מבודדים ולא מאושרים אולי נוטים פחות להקפיד על נטילת התרופות, לאכול בצורה בריאה ולהקפיד על פעילות גופנית, אומרת הרופאה מרי וולי מהמרכז לנפגעי מלחמה בסן פרנציסקו. המחקר של וולי לגבי חולי לב מצא שתסמינים של דיכאון מפחיתים את איכות החיים יותר מחומרת מחלת הלב.
"המסר שכדאי לזכור זה שלא מדובר רק ברפואה. החיים הרגשיים באמת חשובים" אומרת וולי.
בשנים האחרונות רופאים והציבור בכלל נוטים יותר ויותר לקבל את העובדה שרגשות תורמות למחלות לב, "ואולם לעיתים קרובות זה לא קורה עד שמגיע התקף לב" אומר פלג. "עדין יש לנו דרך ארוכה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום