שילוב תזונה מפחית כולסטרול

(0)
לדרג

דיאטה המשלבת מספר רכיבים צמחיים המוכרים כמפחיתים כולסטרול הפחיתה את כמות הכולסטרול הרע בקרוב ל 30% במחקר שנערך על ידי חוקרים באוניברסיטת טורונטו ובית החולים סט. מייקל. ההפחתה דומה למה שהושג על ידי טיפולים תרופתיים נגד כולסטרול, ומראה שניתן להגיע לאלטרנטיבה ללא תרופות על מנת להלחם בתופעה.
המחקר הוא הראשון לבחון את השפעות המרכיבים הדיאטטיים במשולב. מדענים מכירים רבים מהם כבר שנים רבות, ויודעים כי חלבוני סויה, אגוזים, סיבים תזונתיים כמו אלה המצויים בשעורה או שיבולת שועל, וסטרולים צמחיים (חומר המצוי בשמנים צמחיים מסוימים ובעלים ירוקים ללא עמילנים) יכולים להפחית את הכולסטרול בדם ב 4-7 אחוזים. ואולם, המחקר מצא ששילוב המרכיבים ביחד בדיאטה "משולבת" מפחית את הכולסטרול "הרע" המוכר כחוסם את העורקים, ב 29%. הממצאים מראים כי דיאטת השילוב יכולה להיות יעילה לא פחות מהדור הראשון של התרופות מקבוצת סטטינים, המהווה את התרופה המקובלת לטיפול בכולסטרול גבוה מזה 15 שנה.
"יש כאן אפשרות שתזונה תשמש בצורה נפוצה יותר להפחית את הכולסטרול בדם, ואולי גם להציל אנשים רבים מנטילת תרופות" אומר המחבר הראשי פרופסור דייויד ג'נקינס מהמחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת טורונטו.
ג'נקינס ועמיתיו למחקר מדדו את רמות הכלוסטרול ב 13 אנשים שאכלו על פי משטר הדיאטה המשולבת במשך חודש. הדיאטה מושתתת על תכנית של 7 ימים ומשתמשת במזונות הקיימים בכל סופרמרקט וחנויות בריאות, כולל ירקות כמו ברוקולי, גזר, פלפלים אדומים, עגבניות, בצל, כרובית, במיה, חצילים, קווקר, שעורה ופסיליום; מרגרינה על בסיס ירקות, חלבון סויה המצוי במוצרים כמו חלב סויה ונקניקיות סויה, נקניק ובורגרים, שקדים, ומוצרים אחרים. יום רגיל בדיאטה כלל ארוחת בוקר מחלב סויה, דגני שיבולת שועל עם פירות ושקדים קצוצים, לחם משיבולת שועל, מרגרינה וריבה; ארוחת צהרים של נקניקי סויה, לחם סובין ושיבולת שועל, מרק שעועית ופרי; ארוחת ערב של ירקות מוקפצים, טופו, פירות ושקדים.
ג'נקינס מזהיר שיש צורך במחקרים נוספים על מנת לקבוע שהדיאטה המשולבת אכן משחררת לגמרי מהשימוש בתרופה. "המסר המיידי הוא שיש תקווה לטיפול לא תרופתי לאנשים הסובלים מרמת כולסטרול גבוהה. לגבינו, המטרה העיקרית היא לקדם את הנושא למחקרים ארוכי טווח".
ג'נקינס מציין למשל, שהחוקרים גם מתכננים לבחון את השפעות הדיאטה המשולבת לתקופה של שישה חודשים, ולבדוק גם עד כמה מצליחים הנבדקים לשלב את הדיאטה בחיי היום יום.
"אנחנו רואים את תהליך העבודה, ונבדוק גם מרכיבים צמחיים נוספים שניתן להוסיף לדיאטה" אומר ג'נקינס. הוא מוסיף שלמרות שהשילוב צמחוני, אנשים העוקבים אחר עקרונות הדיאטה יכולים לצרוך גם חלבונים מהחי, ובכל זאת לראות ירידה ברמת הכולסטרול. ואולם, הוא מסביר "ככל שיעקבו אחר עקרונות הדיאטה בצורה קפדנית, יתקרבו ל 30% ירידה בכולסטרול".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום