סיגריות ללא ניקוטין

(0)
לדרג

נילחמים בעשן

מאת: נילחמים בעשן

בקרוב בחנות הסמוכה לביתך: סיגריות ללא ניקוטין.
עישון הסיגריות האלה אמור לסייע לך להפסיק לעשן.
אין זו הפעם הראשונה בה תעשיית הטבק מעלה את הרעיון. חברת הסיגריות פיליפ-מוריס לא הצליחה למכור סיגריות מטבק שטופל להסרת הניקוטין וחברת וקטור-טובקו התחילה לשווק את הסיגריות "מופחתות הקרצינוגנים".
כעת מתחילה וקטור לשווק גם סיגריות שאין בהן ניקוטין, המיוצרות מצמחי טבק שעברו שינוי גנטי. ההפצה תתחיל בשנה הקרובה.
מדוע ירצה מישהו לרכוש את המוצר העשיר בזפת וללא ניקוטין, גם אם כפי שפורסם, הן דומות בטעם לסיגריות רגילות? הרעיון הוא שה"בלי ניק" ישביע את הרצון לעשן, ויסייע למעשן להיגמל מניקוטין.
עד כה החוקר היחיד שבדק את המוצר החדש הוא ד"ר ג'ד רוז מאוניברסיטת דיוק בדורהם. לרוז יש עבר מרשים, הוא הממציא של מדבקות הניקוטין.
"אני חושב שזו גישה מבטיחה, ויש לחקור אותה" אומר רוז. "הרבה אנשים מגיעים למסקנות על סמך המניעים הנסתרים של חברות הטבק. הסוגיה אם זה עובד היא מדעית לחלוטין, לא פוליטית. ההנחה המקובלת כיום היא שאנשים מעשנים כי הם מכורים לניקוטין. אם מסירים את הניקוטין, אולי יש בזה צעד קדימה בנסיון להפסיק לעשן. צריך לבדוק אם זה עובד או לא".
אחד מהחוקרים היותר ספקניים הוא ד"ר ג'ף וויגאנד, שהיה שותף בעבר בחברת סיגריות, וחשף שחברות הטבק ידעו על הסכנות הכרוכות בעישון.
"הדרך לעזור למעשנים להפסיק לעשן היא לסייע להם להתגבר על ההתמכרות לניקוטין, וזה עושים כאשר בריאות הלקוחות נמצאת במקום הראשון, ולא חברת הטבק" אומר ווגאנד. "מתי נכנסו חברות הטבק לעסקי הפסקת העישון? השיטה היום היא לחלק סיגריות כדי שיפסיקו לעשן? אם מעשנים צריכים להחזיק משהו ביד, תנו להם עיפרון".
ד"ר רנדולף סומאק, שהיה נשיא האגודה הרפואית האמריקאית אומר שסיגריות דלות ניקוטין או מופחתות קרצינוגנים הן רק תעלול שיווקי.
"סיגריה היא אמצעו להבאת מוות מוקדם. לא משנה איך מלבישים את זה, זה אותו מוצר. אם מוציאיםאת הניקוטין, אנשים לא יעשנו את זה כי לא יוכלו לקבל את מנת הניקוטין שלהם. אם יתחילו לעשן סיגריות ללא ניקוטין, הם עדין חשופים לקרצינוגנים. ההנחה כאילו אפשר להוציא את החלק הממכר אינה הפתרון. הפחתת הניקוטין היא ערובה מפוקפקת ובטחון לא מספק עבור אנשים שכבר התמכרו והם חשופים לקרצינוגנים."
רוז בחן את השפעות הסיגריות "בלי ניק". מעשנים המשתמשים בסיגריות המופחתות מעשנים חזק יותר כדי למצות את חווית העישון. אבל רוז מצא שאותם מעשנים שאפו שאיפות רגילות בסיגריות עשירות בניקוטין או דלות בניקוטין. הסיגריות ללא ניקוטין השביעו את השאיפה לעשן, אבל לא מנעו מהם את ההרגשה הרעה המתלווה לגמילה מניקוטין.
רוז אומר שהסיגריות נותנות למעשן "קיק" של ניקוטין. לאחר מכן המעשן מעוניין בסיגריה נוספת כדי להגיע לאותה תחושה. ה"בלי ניק" לא מספקות את אותה חוויה, כך שעישון שלהן יכול להביא לשבירת מעגל הקסמים של העישון.
"האם הסימנים הפנימיים להמשיך לעשן נגמרים במשך הזמן, זו השאלה הגדולה" אומר רוז. "אם מדובר בשבועות, זה מצויין. אם מדובר בשנים (של עישון "בלי ניק") זה לא כל כך מצויין. אנחנו פשוט עוד לא יודעים את התשובה עדין".
המחקר של רוז ממומן בחלקו על ידי מענק לא מוגבל של חברת וקטור. רוז אומר שהוא חופשי להשתמש בכסף כראות עיניו, וכי אין הגבלות לגבי תוצאות המחקר, או עניין כלכלי אישי שלו בחברת וקטור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום