אוהבי הסוכריות היזהרו

(0)
לדרג

שוש (ליקריץ) מעלה את לחץ הדם

מאת: שוש (ליקריץ) מעלה את לחץ הדם

אוהבי הסוכריות היזהרו: המרכיב הפעיל בסוכריות הסבתא האהובות יכול להעלות את לחץ הדם. גם מספר לעיסות מידי יום עלולות להעלות את רמת לחץ הדם, מראה מחקר חדש שנערך באייסלנד.
ידוע כבר זמן מה ששוש (ליקריץ) מעלה את לחץ הדם. ואולם חוקרים האמינו כי "צריכת שוש בכמויות הרואיות בלבד יכולה להביא להשפעות שליליות" על פי הלגה סיגורג'ונסדוטיר ועמיתיה באוניברסיטת סלגרנסקה בבית החולים האוניברסיטאי בגוטבורג, שוודיה.
לא נכון: גם חופן סוכריות בלבד ביום עלול להביא לשינוי, הראתה קבוצת החוקרים. "עלייה בלחץ דם כתוצאה משוש לא זוכה להערכה המספיקה, וקל לא להבין אותו."
נשנוש של 50 גרם שוש ביום במשך שנים עד ארבעה שבועות, שקית קטנה של שוש בלבד, הביאה לעלייה משמעותית.
לחץ דם גבוה משפיע על עד 20% מאוכלוסיית בריטניה, ועד 25% מאוכלוסיית צפון ודרום אמריקה, כלומר לחץ דם של 140/90, המגביר את הסיכון ללקות בשבץ או בהתקף לב. גורמים מורכבים של סגנון חיים וגנטיקה מעורבים, וגם איבוד משקל, הגברת האימון הגופני, תזונה נכונה והפחתת צריכת המלח, כולם מהווים צעדים חיוניים בהפחתת הסיכון.
למרות שהוא נמצא ברשימה, תפקידו של השוש לא תופס את העין במערך כלל. "אולי זה צריך להיות חלק מהבדיקה השגרתית" אומר מומחה הכליות רוברט אונווין מבית החולים מידלסקס בלונדון, בהיזכרו במקרה של לחץ דם גבוה שהתחיל מצריכה מוגברת של שוש. "הגישה לפיה צריך לאכול הרבה שוש מכל הסוגים כנראה לא נכונה" הוא מסכים.
חוץ מבסוכריות, שוש מוסף להרבה סוגים של טבק ללעיסה, מסטיקים, סוגי תה, צמחי מרפא ושמנים. כפי שכל ילד יודע "ברגע שאוכלים יותר מידי, זה לא בריא", אומר דניאל הנקה מתעשיית השוש בבריטניה.
הוכחה נוספת ניתן לראות ברפואה הסינית, שוש גולמי מופק מהצמח glycrrhiza glabara, פעולות צמח זה על מערכת הסטרואידים מנוצלת באופן מסורתי לטיפול בבעיות נשימה וברונכיטיס.

שימוש מופרז בשוש הוא רעה מוכרת. בשנות השישים המאוחרות השפעות הלוואי של תרופות נגד אולקוס שיוצרו משוש חשפו דרך חדשה לטיפול בלחץ דם גבוה, נזכר החוקר פול סטוארט מאוניברסיטת ברמינגהם בבריטניה.
המרכיב הפעיל, חומצה גליקריהטנית, עוצרת את התפתחות ההורמון קורטיזול, ומביאה לאגירת מים ומלח בכליות. תפקידו של הקורטיזול בשמירה על לחץ הדם לא היה מוכר קודם לכן. "השוש היווה נקודת מפנה" אומר סטוארט, שחשף את האנזים שנוצר בעקבות הקורטיזול.
בזמנו רק מקרים חריגים רמזו על תפקידו החשוב של האנזים בשמירה על לחץ הדם: חולים שנראו אצלם מוטציות של האנזים, או שאכלו כמויות גדולות של שוש. היום בודקים אם הפעילות של האנזים מהווה גורם סכנה קבוע ללחץ דם גבוה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום