אגוזים מפחיתים את הסיכון למחלת לב

(0)
לדרג

כדאי לתבל סלט במעט אגוזים

מאת: כדאי לתבל סלט במעט אגוזים

בסקירה המקיפה ביותר עד כה של הממצאים הרפואיים והמדעיים, חוקרים מאוניברסיטת פארק הגיעו למסקנה שאכילת אגוזים או בוטנים מפחיתה את הסיכויים ללקות במחלת לב.
ד"ר קני כריס אתרטון, פרופסור לתזונה והחבר המוביל בצוות המחקר אומר "עד היום, חמישה מחקרים בקנה מידה גדול ואחד עשר מחקרים קליניים הוכיחו שצריכה תכופה של אגוזים מורידה את הסיכון למחלת לב".
מרבית השיפור נובע מהוספת של כמות קטנה מאוד של אגוזים: כשלושים גרם (שלוש או ארבע כפות) חמש פעמים בשבוע.
"יחד עם זאת, אי אפשר פשוט להוסיף אגוזים או שמן אגוזים לתפריט הקבוע מבלי לעשות שינויים נוספים. חשוב להחליף את הקלוריות שמתווספות בגלל השומן הלא רווי באגוזים עם קלוריות משומנים רוויים בתפריט הקבוע" אומר כריס אתרטון.
המחקר שיצא בגליון מאי 2001 של העיתון "סקרי תזונה", נערך על יד מספר תזונאים מהשורה הראשונה. להערכת החוקרים, נוכח העדויות שהצטברו במחקרים קודמים, צריכה של כשלושים גרם אגוזים ביום מפחית ב 25 עד 39 אחוזים את הסיכון לחלות במחלת לב בקרב אוכלוסייה התואמת את האוכלוסייה הבוגרת בארצות הברית.
האגוזים שנצרכו במסגרת המחקר היו אגוזי ברזיל, קשיו, אגוזי לוז, אגוזי מקדמיה, פיסטוקים, אגוזי מלך ובוטנים. ואולם נראה כי השפעתם של חלק מהאגוזים לא נמדדה משום שנצרכו בכמויות קטנות מאוד. בתפריט אמריקאי רגיל בוטנים מהווים כמחצית מהאגוזים הנצרכים.
אחד עשר המחקרים הקליניים שנבדקו על ידי צוות החוקרים התמקדו בהשפעה שיש לאגוזים על הפחתת הכולסטרול בדם. ביחד, מחקרים אלה מראים שהכללת אגוזים בתפריט הביאה לתוצאות חיוביות מבחינה זו. יחד עם זאת, החוקרים כותבים: "עדין יש לחקור אם השיפור נובע מהכללת אגוזים בתפריט או מהורדת כמות השומנים".
חישובים שנערכו על ידי החוקרים בהסתמך על הנתונים שהצטברו עד כה מצביעים על גורמים נוספים המורידים את הכולסטרול, אבל יש צורך במחקרים נוספים כדי לאשש הנחה זו.
אגוזים הם מקור עשיר לחומצות שומן לא רוויות "הטובות", ואין בהם חומצות שומן רוויות "הרעות". ואולם החוקרים הסיקו שחומצות השומן משפיעות רק חלקית על ההפחתה בסיכון למחלת לב.
האגוזים הם מקור לסיבים תזונתיים מהצומח, ויטמינים, חומרים אנטי-אוקסידנטים (סותרי חימצון), מינרלים מחומרים ביו-אקטיביים שעשוייה להיות להם השפעה חיובית על הבריאות. ניתן להסיק, אך לא להוכיח, שמכלול החומרים באגוזים פועלים זה עם זה בצורה סינרגיסטית וכך מוגברת השפעתם החיובית.

הם מסיקים כי כדאי להמליץ על צריכה קבועה של אגוזים בתפריט מאוזן. החוקרים מדגישים שהצורך בהנחייה תזונתית חשובה כדי לסיע לאנשים להבין כיצד לתכנן דיאטה בריאה ללב הכוללת אגוזים.

כריס אתרטון מציין גם שהנחייה תזונתית לגבי שומנים השתנתה בשנים האחרונות מהגבלות חמורות על אגוזים להחלפתם במזון בריא ללב. למשל, "אפשר להפחית את כמות המרגרינה ולהוסיף מעט שבבי שקדים לשעועית ירוקה. אפשר לתבל סלט במעט אגוזים, ולהפחית את כמות הרוטב, או שניתן למרוח מעט חמאת בוטנים על הלחם, במקום גבינת שמנת".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום