ארס עכבישים לטיפול במחלות לב

(0)
לדרג

חוקרים אמריקנים הצליחו לפתח תרופה לטיפול במחלות המופקת ממרכיב בארס עכבישים ארסיים. התרופה מטפלת במחלות הגורמות להפרעות בקצב הלב והיא נוסתה בהצלחה על עכברים. עכביש לבבי

מאת: חוקרים אמריקנים הצליחו לפתח תרופה לטיפול במחלות המופקת ממרכיב בארס עכבישים ארסיים. התרופה מטפלת במחלות הגורמות להפרעות בקצב הלב והיא נוסתה בהצלחה על עכברים. עכביש לבבי

חוקרים מארה"ב הצליחו להפיק מארס העכביש הארסי "טרנטולה" מרכיב כימי הגורם להסדרת קצב הלב. התרופה נוסתה בהצלחה עד כה בניסויים בעכברי מעבדה, והמרכיב בארס עכביש הטרנטולה הצליח למנוע פרפור פרוזדורים בלב עכבר, וזאת בלי לפגוע בתפקודי הלב האחרים.

פרפור פרוזדורים, מחלת לב המגדילה את הסיכון לשבץ, היא מחלת הלב השכיחה ביותר במחלות הגורמות להפרעות בקצב הלב. המחלה גורמת לחלקים מסוימים בלב לפעול מהר יותר וכתוצאה מכך נפגעת זרימת הדם בלב. זוהי מחלה העלולה לסכן חיים, ותרופות ניתנות על מנת לשמור את הפרעת הקצב תחת בקרה.

חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק בבאפלו, ארה"ב, בראשותו של ד"ר פרדריק סאש, בדקו סוגי ארס שונים, ובסופו של דבר מצאו כי בארס של סוג מסוים של טרנטולה, עכביש ארסי, יש את המרכיב המסדיר את ההפרעות בקצב הלב.

בראיון לחדשות רויטרס, סיפר ד"ר סאש כי נבדקו מספר רב של סוגי ארס אולם רק עכביש ארסי מסוג מסוים של טרנטולה מכיל את החלבון, הנקרא "GsMtx-4" ואשר מסדיר את קצב פעילות הלב.

החוקרים ניסו את המרכיב החדש על עכברים שנגרמה להם הפרעת קצב בלב, והחלבון הארסי הצליח להפסיק את פרפור הפרוזדורים. "זה עבד יותר טוב ממה שדמיינתי", אומר ד"ר סאש, "זה עבד בכל של עכבר שניסינו עליו".

לדברי ד"ר סאש, החלבון החדש נראה מבטיח משום שהוא משפיע לטובה על פרפור הפרוזדורים ללא תוצאות לוואי מזיקות ללב. השלב הבא במחקר הוא לנסות את החלבון החדש על עכברים חיים, וזאת כדי לבדוק האם יש השפעה על מערכות אחרות בגוף.

"אני מאמינים כי GsMtx-4 יכול להיות הראשון מבין סל חדש של תרופות לטיפול בהפרעות קצב", מסכמים החוקרים, "והתרופה ממוקדת לטיפול במקור הבעיה ולא רק בביטוי המחלה".


מקור:
Nature 2001;409:35-36

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום