אפליקציה: טיפול מהיר בשבץ מוחי

(12)
לדרג

מד"א הציגה אתמול אפליקציה טכנולוגית חדשה וראשונה מסוגה שבעזרתה צפוי להתקצר זמן הטיפול באירועי שבץ מוחי בכחצי שעה

מאת: מערכת zap doctors

אתמול (15.3) נערך על ידי מד"א כנס בהשתתפות 25 נוירולוגים ורופאי רפואה דחופה מכל רחבי הארץ, במהלכו הוצגה אפליקציה חדשה לטיפול באירועי שבץ מוחי, שפותחה ביישומון הצוותים של מגן דוד אדום ומציעה מענה וטיפול רפואי ממוקד לאזרחים. על הפיתוח הייחודי עמלו במשך חודשים ארוכים אנשי מגן דוד אדום יחד עם ד"ר רוני אייכל, מנהל יחידת שבץ מוחי במרכז הרפואי שערי צדק, ובחודשים האחרונים התקיים פיילוט שלה אשר תוצאותיו הוצגו בכנס. כל זאת בשאיפה שהשימוש באפליקציה יורחב וייכנס לשימוש בכל בתי החולים בארץ.

במהלך הכנס הסביר ד"ר אייכל כי שבץ מוחי עלול להופיע בפתאומיות ומרגע התרחשותו מתחילה "ספירה לאחור" וכל דקה קובעת. בכל דקה שעוברת ללא טיפול מתאים המטופל מאבד כ-2,000,000 תאי מוח ונזק בלתי הפיך עלול לגרום לנכות קשה. לכן, יש חשיבות רבה לאבחון מהיר ולמתן טיפול בסמוך ככל האפשר לאירוע.

שבץ מוחי. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
שבץ מוחי. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

המאפיין (פיצ'ר) החדש ערוך לקלוט מטופלים עם חשד לשבץ מוחי במסלול מהיר. מיד עם קליטת המטופל, ישדרו צוותי מד"א לצוות המרכז לשבץ מוחי בבית החולים את כל המידע הדרוש לקליטת המטופל ישירות במרכז הטראומה: פרטים דמוגרפיים (לצורך פתיחת תיק), מידע רפואי (לחץ דם, דופק, נשימה, סימנים נוירולוגיים) וזמן משוער להגעתו. במקביל, ייווצר קשר בין צוות האמבולנס לנוירולוג הכונן לשם השלמת פרטים. עם קבלת המידע יופעל קוד מיוחד בבית החולים, ייפתח למטופל תיק רפואי, תוזמן בדיקת CT עוד בטרם הגעתו וצוות ייעודי יגיע לקבלת המטופל במרכז הטראומה כל זאת על מנת לקצר את הזמנים. מדובר בשינוי גישה רפואית במקום שהמטופל יחכה למערכת, המערכת תמתין למטופל.

תוצאות הפיילוט שנערך לאפליקציה והוצגו במהלך הכנס, מצביעות כי שימוש באפליקציה הביא לחיסכון של 30 דקות במתן המענה הרפואי: חולים שהגיעו דרך האפליקציה נכנסו לבדיקת CT בתוך זמן חציון של 24 דקות, לעומת חולים שהגיעו לא דרך האפליקציה וזמן החציון שלהם להגעה לבדיקת CT עמד על 54 דקות.

ד"ר רוני אייכל, סיפר כי "לפני כשנה מד"א הזמינו אותנו לבחון איזה ממשק ניתן ליצור בשיתוף בית החולים ומיד נוצר 'סיפור אהבה'. טרם הפגישה התחלתי לחשוב על פיתוח אפליקציה שתעזור במענה רפואי ובביקור במד"א סיפרו לנו על הפלטפורמה הטכנולוגית שהם מפתחים וכך התגלגל סיפור התפתחותה של האפליקציה. למעשה, היא מאפשרת להעביר אינפורמציה ישירות מהשטח לבית החולים וכל בית חולים יכול לפתח לעצמו שיטה כיצד לתעל את הנתונים הנ"ל לקליטה מהירה יותר של המטופל, ולמתן מענה רפואי איכותי ככל הניתן. העיקרון המשמעותי ביותר שעליו מבוססת האפליקציה הוא קיצור זמנים במקרים כגון שבץ מוחי כל דקה חשובה והאפליקציה מאפשרת לחסוך 'זמן בירורים' בבית החולים ולפתוח תיק אשפוז עם התרופות שהוא לוקח, עבר רפואי, תסמינים והרקע טרם הגעתו לבית החולים, בעזרת המידע שמועבר מצוותי מד"א בשטח. כמו כן, בעזרת האינפורמציה ניתן לקלוט את המטופל באופן ישיר למחלקה הייעודית ולחסוך את המעבר במיון".

חיים קרדי, מנהל המוקד הרפואי של מד"א, הוסיף כי: "אפליקציית 'צוותי מד"א' שהוצגה בכנס הינה אמצעי נוסף שהארגון נותן לאנשי השטח על מנת לייעל את זמני התגובה ואיכות הטיפול. חובש רפואת חירום או פרמדיק שמגיע למטופל עם אבחנה של אירוע מוחי חד, יודע בעזרת האפליקציה להעביר דיווח על התסמינים שיש למטופל ולהעבירם לנוירולוג בבית החולים. כך נוצר שיח ישיר בין הנוירולוג לאיש מד"א שבשטח ומתחילה היערכות לקליטת המטופל בבית החולים, תוך מעקב אחר מיקום האמבולנס מרגע הדיווח. האמצעי הנ"ל הופך להיות כלי שמקדם את הטיפול והופך אותו ליעיל ומהיר יותר".

אלי בין, מנכ"ל מד"א, סיכם את הדברים: "מד"א שמח על שיתוף הפעולה עם המרכז הרפואי שערי צדק שמטרתו להוביל לשיפור הטיפול הרפואי באזרחים הלוקים באירוע מוחי. מד"א נמצא בחזית הטכנולוגיה של רפואת החירום הטרום אשפוזית ונחשב בין המובילים בעולם בתחום זה. השקעה בהון אנושי, בהדרכות ובהשתלמויות לצד השקעה ופיתוח טכנולוגיה מתקדמת, משמרים את מד"א כסמל ומופת ומציבים אותו ברף גבוה בתחום הטכנולוגי בקנה מידה עולמי בכל הנוגע לפעילות מצילת חיים. אני תקווה כי האפליקציה שהוצגה לנציגי בתי החולים תורחב בשימושה ותאפשר לבתי החולים בכל רחבי הארץ התייעלות וקיצור בזמני מתן המענה הרפואי למטופלים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום