כולסטרול - הטוב, הרע והלא נורא

(0)
לדרג

במשך שנים התרגלנו לחשוב על הכולסטרול כעל האויב מספר אחד שלנו. הגיע הזמן לשנות הרגלי חשיבה...

אל מול פני האויב

במשך שנים התרגלנו לחשוב על הכולסטרול כעל האויב מספר אחד שלנו. במהלך עבודתי כדיאטנית אני נתקלת באנשים שהופנו אליי עקב רמה גבוהה של כולסטרול בדמם. הם מגיעים מבוהלים ומפוחדים (לא אשכח את הקשישה שממש רעדה מפחד על הכסא) מהכולסטרול הנורא שיגרום להם להתקף לב במקום.

ברגע שהרופא הודיע לנו שיש לנו כולסטרול גבוה, אולי לא הבנו בדיוק למה הוא מתכוון, אבל ידענו שזה קשור איכשהו לביצים וגבינה צהובה. התוצאה הייתה שמיד הפסקנו לאכול אותן ולא נגענו בבדל ביצה או בחור של גבינה צהובה...

מי אתה כולסטרול?

אז קודם כל, בואו נבין במה מדובר - זהו סוג של שומן המיוצר ע"י גוף האדם, בעיקר בכבד. רוב הקיים בגופנו מקורו מייצור עצמי, ולא כל אדם מייצר כולסטרול באותה כמות. מקור נוסף של כולסטרול מגיע מהמזון - ורק ממזון מהחי: בשרים, מוצרי חלב וביצים בלבד.

כבר אפשר להבין שאם הוא לא היה חיוני לנו, הגוף לא היה מייצר אותו בעצמו, ואכן יש לו תפקידים רבים: הוא נמנה עם השומנים המרכיבים את קרום התא (כלומר, המסגרת המקיפה את התא), ויש לו חשיבות רבה בקביעת הגמישות של הקרום, בעיקר בתאי כבד ובתאי דם אדומים.

כמו-כן הוא משמש מרכיב במעטפת השומנית של תאי העצב, וחומר מוצא לבניית הורמונים, כמו הורמוני המין הנקביים והזכריים. בנוסף הוא משמש אבן בניין בייצור ויטמין D ובייצרו מלחי המרה, שעוזרים לגוף בעיכול השומנים מהמזון.

תדמית של רע

אז איך קיבל הכולסטרול את "השם הרע" שלו?
לאחר שנים רבות של מחקרים בהם נבדק מספר עצום של אנשים הצטברו בידי החוקרים ראיות מדעיות לכך שרמות גבוהות בדם הן גורם סיכון עיקרי למחלות הלב והעורקים. הוכיחו זאת מחקרים אפידמיולוגיים (מחקרים של אוכלוסיות) בכל רחבי העולם, ומחקרים קליניים וגנטיים.

לא רק שהתברר הקשר בין כולסטרול למחלות לב וכלי-דם, אלא שהתברר שהפחתה של רמות הכולסטרול בדם תצמצם את הסיכוי ללקות בהתקף לב. לקהילה המדעית הרפואית ברור כיום כי ככל שרמות הכולסטרול בדם גבוהות יותר, כן גדל הסיכוי ללקות במחלות לב .

HDL התאום הטוב

כיום אנו יודעים שהכולסטרול מובל בגופנו בשתי צורות עיקריות - צורה אחת שלו היא בחלקיקים הנקראים LDL. חלקיקים אלה נוטים לחדור לדפנות העורקים ולשקוע שם. בכך הם תורמים להצטברות הרובד הטרשתי ומהווים גורם סיכון עיקרי לטרשת עורקים ומחלות לב. חלקיקים אלה מכונים "הכולסטרול הרע".

הצורה הנוספת בה מובל הכולסטרול בדם, ומהווה שליש עד רבע מכמותו הכוללת בגוף, היא בחלקיקים הנקראים HDL וידועים כ"כולסטרול הטוב": מתברר שקיים קשר חיובי ביניהם לבין הקטנת הסיכון לחלות במחלות לב, מאחר והם אינם שוקעים בדפנות העורקים ואף מסייעים בהוצאת הכולסטרול השוקע בדפנות ובהובלתו לכבד.

לכן בבדיקות דם שמבצעים הרופאים כיום, לא מספיק לבדוק את כמות הכולסטרול הכוללת ויש לבדוק את היחס שבין ה"רע" וה"טוב", כדי לדעת על מידת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי-דם. כלומר יכול להיות שרמת הכולסטרול הכללית תהיה גבוהה, אבל אם לאותו אדם תהיה רמה גבוהה של HDL בדם, רמת הסיכון תקטן, ולהיפך - אם רמת הכולסטרול תקינה אבל רמת ה- HDL מאד נמוכה, הסיכון יגדל.

המפתח- איזון

התזונה הינה מרכיב חשוב ביותר בקביעת הכמות והאיכות של הכולסטרול בדם.

ניתן להשפיע ע"י הורדת רמת הכולסטרול הכללית, הורדת רמת ה- LDL בפרט, או העלאת רמת ה- HDL בדם. בכל מקרה, ברור לנו שלכוסטרול תפקידים חשובים ביותר ושויתור על מזונות המכילים כולסטרול הוא לא תמיד מוצדק, במיוחד לאור העובדה שאת רוב הכולסטרול הגוף מייצר בעצמו ללא קשר לכמות במזון.
אז איך ניישם את הדברים? - על כך בכתבה הבאה...

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום