מילה טובה

(0)
לדרג

המילה היא אחת מהפעולות הכירורגיות הפשוטות והשכיחות ביותר בעולם. ד"ר רונן רוב מסביר כיצד היא מתבצעת ומהן יתרונותיה

מאת: ד"ר רונן רוב

ברית מילה הינה פעולה כירורגית פשוטה, במסגרתה מתבצע חיתוך והסרת העורלה העוטפת את ראש הפין. ביהדות מקובל כי ברית המילה תתבצע כ-8 ימים מיום היוולדו של התינוק, אך גם באסלאם מקובלת פעולה זו, וכיום אף הפכה לפעולה שגרתית בעולם המערבי המכיר ביתרונותיה הבריאותיים של פעולת המילה אצל זכרים.

כיצד מתבצעת המילה?

הליך המילה על פי היהדות כולל שלושה שלבים שונים, המתבצעים גם בדתות ומסורות אחרות, אך ללא ההתייחסות הפרטנית לכל שלב:

השלב הראשון - המילה, שהיא פעולת חיתוך העורלה בסכין. שלב זה מתבצע על ידי סכין מיוחדת לפעולה זו, כאשר חיתוך העורלה נעשה תוך שימוש במגן עטרה מיוחד כדי למנוע פגיעה בה.

השלב השני - ה"פריעה" שהיא קילוף העור הדק מעל העטרה. כלומר, הסרת העור הנותר על איבר המין לאחר החיתוך.

השלב השלישי - ה"מציצה",שהיא מציצה או הקזת דם מהפין הנימול.

מהם היתרונות של ביצוע פעולת המילה?

מלבד סיבות חברתיות, דתיות ותרבותיות קיימות סיבות ויתרונות רפואיים וסביבתיים לביצוע ההליך, כפי שהוכיחו מחקרים רפואיים שונים שבוצעו בנושא:

המילה מפחיתה במידה ניכרת את הסיכוי לזיהומים בדרכי השתן. לראיה, כיום בארה"ב מקובל למול כמעט כל תינוק שנולד כנוהל שגרתי בבתי החולים. למרות שדלקת בדרכי השתן אינה מחלה קטלנית והיא קלה לטיפול, האבחנה שלה קשה מעט יותר, וחוסר אבחנה או איחור בטיפול עלולים לגרום סיבוכים ארוכי טווח לכליות ולמערכת השתן.

ברית המילה הוכחה כגורם משמעותי בהפחתת הסיכון להידבק במחלות מין כגון איידס וסיפיליס.

ביצוע מילה הוכחה כמסייעת במניעת סרטן הפין. סרטן נדיר המופיע בגיל הממוצע של 60 שנה ושכיחותו בגברים נימולים מאצל גברים שאינם נימולים.

הליך המילה מסייע בירידה בשיעור גידולי צוואר הרחם אצל נשים שבני זוגן נימולים לעומת בני זוג שלא נימולו.

חשוב לציין כי למרות שיש הטוענים לאפשרות של פגיעה בהנאה ממין בשל ביצוע מילה, אין הוכחות חד משמעיות בנושא מבחינה רפואית.

מה היתרון של ביצוע מילה על ידי רופא?

ביהדות, כאמור, הליך המילה הוא הליך שבסיסו דתי, ולכן הפעולה מבוצעת פעמים רבות על ידי מוהל. עם זאת, הורים רבים מבקשים כיום שההליך, שהוא רפואי-כירורגי ביסודו יתבצע דווקא על ידי רופא כירורג ובתנאי מרפאה.

היתרון של אורולוג וכירורג הוא שיש ביכולתו לאבחן בצורה מובהקת את מצבו הרפואי של התינוק , בטרם ביצוע המילה, ולהחליט האם לקיימה במועדה. ישנם מקרים בהם התינוק נולד עם מום כלשהו, כגון מיקום לא תקין של פתח השופכה, עקמת של הפין וכדומה, ואז רצוי כי גם הליך המילה יתבצע בהשגחת גורם רפואי מקצועי.

בהליך המילה המתבצע על ידי הרופא ניתן לתינוק אלחוש מקומי בעור הפין (לא בזריקה), וכך ניתן למנוע את הכאב מהתינוק ולבצע את הליך המילה ללא הלחץ של ההורים מהסבל שנגרם לתינוקם - דבר שבהחלט תורם לאווירה רגועה יותר סביב פעולה זו.

יתרון נוסף של ביצוע המילה על ידי רופא הוא היכרותו עם הסיבוכים הרפואיים הקיימים סביב ביצוע פעולה זו. בין 1% ל-2% מכלל פעולות המילה עלולות להסתבך. מצבים, כגון: זיהום, הצטלקות העור או חיתוך יתר שיוצר חסר בעור הפין, הם דוגמאות לסיבוכים אפשריים. מהבחינה הזו, הכרה אנטומית של הפין ומודעות לסיבוכים האפשריים, עשויים במידה רבה לסייע באיתור מצבי קיצון אלו ותיקונם בזמן אמת.

ד"ר רונן רוב הוא אורולוג ילדים ורופא בכיר במחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום