טיפול באסתמה בעונת החורף

(0)
לדרג

נגיפים וגם אוויר קר הם גורמים מעוררי התקף אסתמה, לכן בחורף הסיכון להתקף גבוה יותר. מניעת הידבקות וטיפול תרופתי חשובים במיוחד. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

אסתמה היא אחת המחלות הכרוניות השכיחות ביותר בקרב ילדים, ועל פי הערכות שכיחותה בקרב כלל האוכלוסייה בישראל מגיעה לכ-10%. העונה הקרה מצריכה תשומת לב מיוחדת לילדים חולים באסתמה מפני שאצלם הגורם העיקרי המעורר התקף הוא נגיפים, שכידוע פוגעים בכולנו יותר בחורף. טיפול תרופתי מונע אינו "מעלים" את האסתמה, אלא מונע דלקת בדרכי הנשימה, שהיא למעשה מהות ההתקף. "חופש" מהתקפים תורם רבות לאיכות חייהם של החולים באסתמה.

"אסתמה היא מחלה דלקתית, דלקת אלרגית שמתעוררת כשהיא פוגשת גורמים מעוררים", מסביר פרופ' אשר טל, מנהל מחלקת ילדים ב' במרכז הרפואי סורוקה. "אצל ילדים שכיחים הנגיפים כמעוררי התקף. עונת הנגיפים הנשימתיים מתחילה בנובמבר וממשיכה לאורך החורף." פרופ' טל מסביר שכאשר ילד אסתמטי - שיש לו מרכיב של דלקת בדרכי הנשימה עם מידה מסוימת של רגישות המתבטאת בנוכחות גורם מעורר (כמו עשן, אוויר קר, פרוות חתול) - נחשף לנגיף נשימתי, עלולה להתפתח אצלו התלקחות של אסתמה. החשיפה לנגיף יכולה להתרחש בכל מקום, בבית, בבית הספר או בגן.

"בגיל הרך הנגיף המוכר הוא RSV, שגורם לברונכיליטיס, דלקת דרכי הנשימה הקטנות," אומר טל. "מעבר לגיל חמש, וגם אצל אנשים מבוגרים, וירוס RV הוא המוכר והשכיח ביותר. בחורף ובעונת המעבר שכיחות הנגיפים יותר גבוהה". פרופ' טל מסביר שסכנת מחלות הנשימה בחורף גבוהה יותר משתי סיבות: האחת, היא שאנשים שוהים במקומות סגורים ואינם שומרים על היגיינה מספקת. לכן, רוב מקומות ההידבקות הם גנים ובתי ספר. הסיבה השנייה היא הקור.

על מנת למנוע את ההידבקות בכלל ואת התקפי האסתמה בפרט, יש להקפיד על היגיינה. אי אפשר לבודד את הילדים או למנוע את ההדבקה לחלוטין, אבל אפשר לצמצם אותה בעזרת הקפדה על רחיצת ידיים, למשל אחרי שמקנחים את האף, ולא לשלוח ילדים מצוננים לגן.

פרופ' טל מוסיף בנוגע לילדים חולי אסתמה, שמחקרים חדשים מלמדים על פנוטיפ (צורת הופעה) חדש של אסתמה שנגרמת רק מזיהום נגיפי, Viral Related Astma. משערים שלסוג זה, הנפוץ בעיקר בקרב ילדים עד גיל חמש, יש מרכיב גנטי. "מתן קבוע של טיפול מונע על ידי סינגולייר (תרופה ממשפחת נוגדי הלויקוטריאנים היחידה שמאושרת לילדים צעירים)", הוא אומר. "התרופה מונעת תגובה דלקתית בכך שהיא חוסמת קולטן של לויקטוריאנים בדרכי הנשימה ומונעת התפתחות של אחד הרכיבים שגורמים לדלקת."

הטיפולים המונעים הידועים היום כיעילים הם סינגולייר או סטרואידים במינון נמוך. "לטיפול בהתקפי נגיפים סינגולייר הוכחה כטובה. שני הטיפולים יעילים ובטוחים לאסתמה קלה," אומר פרופ' טל. הטיפול למניעת התלקחות של האסתמה ניתן לאורך כמה חודשים או במהלך העונה לילדים שידוע כי הם סובלים מהמחלה. התסמינים שמאפיינים ילדים כאלה הם התקפים חוזרים, שיעול ממושך, צורך בטיפולים מרחיבי סימפונות, שיעול לאחר ריצה, שיעול כרוני בלילה ועוד, על פי שיקול דעתו של הרופא המטפל.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום