תפקוד מערכת הבריאות: "נס רפואי"

(0)
לדרג

דאגה עמוקה ממצב מערכת הבריאות. לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, משאבי המערכת לא יספיקו לאתגרי העתיד. ח"כ שמולי: "מערכת הבריאות מורעבת והמדינה זורקת עצמות"

מאת: מערכת zap doctors

יממה לאחר אישור תקציב המדינה, דאגה עמוקה ממצבן הרעוע של מערכות הבריאות, ומהאתגרים הכבדים הניצבים בפניה - אתגרים שאינם עולים בקנה אחד עם משאביה המוגבלים: כך עולה מהדברים שהושמעו בכנס השנתי ה-9 של האגודה לזכויות החולה שהתקיים הבוקר (ה') ברמת גן על ידי אישי ציבור נבחרים ובכירים במערכת הבריאות.

הנושאים שנדונו בכנס נסובו סביב אתגריה הכבדים של מערכת הבריאות, בצורך בהעצמת המטופלים ובחדשנות רפואית. על אף התוספת הצפויה בתקציב 2017 של כ-12 מיליארד שקלים בסה"כ ל"משרדים החברתיים" קרי החינוך, הרווחה, הבריאות ולמשרד הביטחון, נראה שמדובר בקצה הקרחון מבחינתה של מערכת הבריאות.

בהקשר זה אמר בכנס ח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני: "החולים הם סקטור שקולו אינו נשמע מספיק במוקד קבלת ההחלטות, ואין מספיק חברי כנסת שלוקחים על עצמם לדאוג לחולים...מערכת הבריאות מורעבת וממשלת ישראל זורקת לעברה עצמות גרומות."

ח"כ שמולי לא הסתפק בכך והוסיף אמירות קשות ונחרצות על הפערים הקשים בין שירותי הבריאות במרכז לבין אלו שבפריפריה, על הגירעונות הכרוניים המתמשכים ועל חולשתו של הביטוח הסיעודי: "ברמה הציבורית למרות שאזרחי ישראל משלמים כל חייהם, ברגע האמת הם מבינים שסיעוד זה לא עניין לאומי אלא עניין משפחתי. ברמה הפרטית: זו למעשה ההונאה הכי גדולה שהייתה במדינה הזו. חברות הביטוח עושות את הכול כדי לא לשלם למבוטחים שלהם. לכן, יש לציין לטובה את השר ליצמן שהיה הראשון ששם את הרפורמה בסיעוד על השולחן, אבל אי הוצאת הרפורמה לדרך כפי שהתחייב משרד הבריאות וכפי שהוסכם בהסכמים הקואליציוניים מאכזבת."

גם משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, לא יכול היה להישמע אופטימי לגבי עתיד מערכת הבריאות: "אנחנו כל הזמן נמצאים בדואליות בנוגע למערכת הבריאות הישראלית: מצד אחד אנחנו מכירים במצוינות שלה, ומצד שני אנחנו מכירים באתגרים האדירים עמם אנחנו צריכים להתמודד. האתגרים האלה לא יבואו לסיומם בקרוב, הם רק יתעצמו. גם אם היום אנחנו יכולים להסתכל על המערכת ולהגיד שהיא מתמודדת איכשהו באמצעות 'נס רפואי', הרי שעם האוכלוסייה המזדקנת בקצב הולך וגובר, עם התחלואה הכרונית הנעשית מורכבת יותר והטיפולים המתייקרים המקורות שיש לה היום כבר לא יספיקו לה בעתיד."

חדשנות לצד המשברים בסיעוד ובבריאות הנפש (אילוסטרציה shutterstock)
חדשנות לצד המשברים בסיעוד ובבריאות הנפש (אילוסטרציה shutterstock)

בינה מלאכותית למניעת מחלות כרוניות

על חדשנות בתחום הבריאות שהייתה אחד מנושאי הכנס, דיבר פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר ומנהל מחלקת מדיניות הבריאות בשירותי בריאות כללית. בדבריו התייחס לעידן החדש שבפתח לפיו החלטות רבות תתקבלנה בעזרת בינה מלאכותית המבוססת על מידע רפואי לצורך ניבוי של מחלות כרוניות ומניעתן, ושילובן של טכנולוגיות מתקדמות בטיפול הרפואי לשם מניעת טעויות ושיפור דיוק הטיפול ואיכותו.

בנושא העצמת המטופלים אל מול מערכות הבריאות, אמר יו"ר האגודה לזכויות החולה, מר שמוליק בן יעקב: "הכנס השנתי הוא מעין סיכום ביניים לשנה שחלפה. אחד מהנושאים החשובים שעלו על הפרק השנה הוא שיתוף הפעולה בין ארגוני החולים לבין קופות החולים ומשרד הבריאות. טבעי שהמטפל, המטופל והרגולטור יחזיקו בתפיסות עולם שונות אבל ראוי שכולם יציגו את עמדתם, ואני שמח להגיד שישנו שיתוף פעולה פורה בין הגופים השונים במערכת הבריאות."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום