בריאות: לא סומכים על המדינה

(0)
לדרג

דו"ח: ישראלים מוציאים יותר על תחום הבריאות, ושיעור גדל והולך של ישראלים, בעיקר ברמות ההכנסה הגבוהות רוכשים ביטוחי בריאות משלימים ופרטיים

מאת: מערכת zap doctors

מרבית הישראלים רוכשים ביטוח משלים ו/או ביטוח פרטי נוסף לביטוח הבריאות הממלכתי שמספקת המדינה. כך עולה מדו"ח שמפרסם היום (ב') מרכז טאוב, לחקר המדיניות החברתית בישראל.

מתוך 20 מדינות OECD, ישראל ניצבת במקום השלישי בדירוג שיעור האזרחים המחזיקים בביטוח בריאות פרטי. ב-2012 ל-80% מהאוכלוסייה היה ביטוח בריאות משלים של קופות החולים, ומעט יותר מ-40% החזיקו בביטוח פרטי. ישראלים רבים מבוטחים בכפל ביטוחים, וכמעט כל מי שרכש ביטוח פרטי מבוטח גם במסגרת הביטוח המשלים. שיעור בעלי הביטוח המשלים גדל בכמעט 60% בין 1999 ל-2012, ושיעור בעלי הביטוחים הפרטיים גדל בכ-80% באותן השנים.

בריאות לעשירים ובריאות לאחרים

כמו כן, כמעט כל משקי הבית ברמות ההכנסה הגבוהות מחזיקים בביטוח בריאות משלים, לעומת כמחצית בלבד ממשקי הבית ברמת ההכנסה הנמוכה ביותר. נתונים אלו מצביעים על אי שוויון בגישה לטיפולים רפואיים איכותיים ומהירים נושא שעורר דאגה רבה בשנים האחרונות. אחוז משקי הבית שברשותם ביטוח בריאות משלים עולה עם ההכנסה, כמעט כל משקי הבית בשני חמישוני ההכנסה העליונים מחזיקים בביטוח בריאות משלים, לעומת כמחצית בלבד ממשקי הבית ברמת ההכנסה הנמוכה ביותר. נתונים אלו מצביעים על אי שוויון בגישה לטיפולים רפואיים איכותיים ומהירים נושא שמעורר דאגה רבה בשנים האחרונות.

בסך הכל ההוצאה על בריאות ביחס לתמ"ג בישראל עלתה בשנים האחרונות, לאחר שנים של יציבות (כך למשל ההוצאה עמדה על 7.5% ב-2013 לעומת 6.8% בשנת 2000). עם זאת, העלייה בהוצאה ב-OECD הייתה גדולה יותר, כך שבהשוואה בין-לאומית ישראל מפגרת מאחור. מגמה זו מקבלת משנה חשיבות לאור ההרכב הדמוגרפי הייחודי בישראל, הכולל אוכלוסיית קשישים שגדלה במהירות אם כי היא עדיין קטנה ביחס למרבית מדינות המערב ושיעורי ילודה גבוהים במיוחד.

ההוצאה הממשלתית על בריאות בישראל נמוכה יותר מבמדינות מפותחות אחרות חלקו של המימון הממשלתי מכלל ההוצאה על בריאות בישראל נמוך מהנהוג במדינות OECD בעקביות, וב-2013 עמד על 60% שיעור נמוך מהממוצע ב-OECD ומהשיעור בישראל בשנת 2000. ההפרש נובע בחלקו מכך שבמדינות אחרות רוב טיפולי השיניים והטיפול הממושך נכללים בהוצאה הממשלתית, ואילו בישראל רוב מימונם הוא פרטי.

בואו לדבר על זה בפורום ביטוח משלים - כללית מושלם, מכבי זהב ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום