לחץ לפרסם מוביל לטעויות במחקר

(0)
לדרג

מדענים הם גם בני אדם: מסקר הולנדי עולה כי 15% מהחוקרים הודו כי זייפו או שינו נתוני מחקר, וכ-25% מחקו נתונים. הכל בגלל הלחץ לפרסם את המאמר

מאת: מערכת zap doctors

הלחץ לפרסם מוביל לזיוף מחקרים. לחץ לפרסם מאמרים עלול להוביל לשיבוש הליכים מדעיים, כך עולה מסקר שנערך בהולנד והוצג לאחרונה בכנס השנתי של European College of Neuropsychopharmacology.

באמצעות סקר ארצי, התבקשו 315 מדענים למלא שאלון תקף להערכת הלחץ לפרסם ושאלון להערכת שיבוש הליכים מדעיים, כמו גם לספק מידע דמוגרפי. מהנתונים עלה כי 15% מהמשיבים הודו כי לאחרונה זייפו או שינו נתוני מחקר, למעלה מ-25% הודו כי מחקו נתונים או תוצאות שליליות ו-72% דירגו את הלחץ לפרסם כגבוה מדי. 61% טענו כי ללחץ מסוג זה השפעה שלילית על האמינות והתוקף של המדע הרפואי.

החוקרים מסבירים כי מדענים נתונים תחת לחץ רב, ועליהם לפרסם הרבה מאמרים. לכן ישנם חיכוכים רבים ותחרות על סדר פרסום המאמרים. הם מוסיפים כי הלחץ לפרסם היה הגבוה ביותר באלו שהיו בשלבים המוקדמים של הקריירה שלהם.

ברקע למחקר הם מסבירים כי ישנן עדויות נוספות לפיהן שיבוש הליכים מדעיים הוא בקנה מידה העשוי לפגוע באמינות המדע. כך למשל במאמר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת בPLoS One, בחנו חוקרים את הלחץ לפרסם בקרב 437 פרופסורים לרפואה בהולנד ומצאו מתאם בין הלחץ לפרסם לתסמיני שחיקה, כאשר 54% דיווחו כי הלחץ היה מוגזם ו-26% חשו כי ללחץ השפעה רעה על המדע הרפואי. במחקר אחר, שפורסם בכתב העת BMC Medical Education מוקדם יותר השנה, נבחנו באופן ספציפי תסמיני שחיקה בקרב פרופסורים אלו, כאשר מהנתונים עלתה שכיחות גבוהה של תשישות נפשית.

מתוצאות מוקדמות של מחקר נוסף, שכלל שיחות עם קבוצות מיקוד של מדענים רפואיים, סטודנטים ומרצים, עלה כי למשתתפים השקפה צינית על כל נושא רשימת הכותבים, הטיית מימון וסיקור עמיתים. הם גם דיווחו על השפעות שליליות של מערכות תגמול ודירוג.

מעניין כי נושא זה זוכה כעת להתייחסות מטעם ה-NIH (National Institutes of Health) ו-IOM (Institute of Medicine), המחפשים אחר מסלולי קריירה חליפיים לאלו המשלימים תואר PhD, אך ייתכן שאינם מתאימים למחקר.

בואו לדבר על זה בפורום לימודי רפואה - כללי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום