תיירות מרפא - על חשבון הישראלים

(0)
לדרג

מדו"ח החשבת הכללית מצטיירת תמונה עגומה: קדימות לתיירים, מתן שירות גם בשעות הבוקר, וככל הנראה אפשרות לבחירת מנתח בבתי חולים ציבוריים

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

בזמן שחיכיתם. זמני ההמתנה לטיפולים ולניתוחים עבור לקוחות תיירות מרפא קצרים יותר מאשר עבור הישראלים, כך עולה חד משמעית מדו"ח החשבת הכללית במשרד האוצר בנושא תיירות מרפא בבתי החולים, שהוגש השבוע לוועדת גרמן.

מהדו"ח, שבחן את הפעילות בבתי החולים שיבא-תל השומר, איכילוב, רמב"ם, וולפסון ואסף הרופא, עולה כי בכל המוסדות הציבוריים נותנים קדימות בקביעת התורים לטובת תיירי המרפא. "קביעת התורים עבור תיירי המרפא לא עוברת תהליך זהה לקביעת התורים עבור המטופלים הישראלים. ברוב המקרים נמצא כי מרגע בדיקת התייר על ידי רופא במסגרת התאגיד בפעם הראשונה ועד למועד שבו הוא מנותח חולפים ימים ספורים", מצאו מחברי הדו"ח.

למרות הנחיית משרד הבריאות, לפיה חל איסור לתת לתייר רפואי עדיפות על ישראלי בקביעת תורים, ויש להבטיח כי קביעת תורים לתיירי מרפא לא תפגע בזמינות השירותים לישראלים, בפועל קביעת התורים עבור תיירי המרפא נעשית בטווח זמן קצר, כשבמרבית המקרים התייר מציין את המועד שנוח לו להגיע לטיפול ובית החולים מתאים את עצמו אליו.

"לא יעלה על הדעת שפעילות תיירות מרפא תהיה על חשבון ביצוע פרוצדורות לאזרחי ישראל", קובעים מחברי הדו"ח. "בכל מקום שהתורים במערכת הבריאות הם מעבר לסביר לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, יש להפסיק את פעילות תיירות המרפא".

מרבית הטיפולים מתבצעים בשעות הבוקר

בנוסף, על אף התקנות לפיהן שירותי תיירות המרפא צריכים להינתן החל מהשעה 15:00 והלאה, נמצא כי בכל בתי החולים בדיקות (כגון בדיקות דם,CT וכדומה) מבוצעות בשעות הבוקר. כמו כן, נמצאו מקרים בהם ייעוץ רופא לתייר, ובדיקות של רופאים מבוצעות גם הן בשעות הבוקר. חמור מכך, נמצא כי חלק גדול מהניתוחים והפרוצדורות מתבצע בשעות הבוקר, לדוגמא באיכילוב ובוולפסון. כך לדוגמה, בבית חולים איכילוב 73% מהניתוחים בתיירים בוצעו בשנים 2011-2013 בשעות הבוקר. בבית חולים וולפסון, 82% מהטיפולים, הניתוחים והייעוצים ניתנו גם הם בשעות הבוקר.

סוגיה נוספת שבה קיימת אפליה בין המבוטח הישראלי לתייר מרפא היא בחירת הרופא המנתח. לפי הדו"ח, במספר בתי חולים ישנם שמות של רופאים אשר חוזרים על עצמם במספר רב יחסית של ניתוחים. בתאגיד הבריאות של אסף הרופא סירבו למסור נתונים בנושא זה.

עוד נמצא כי בכל בתי החולים למעט איכילוב, התשלום לרופאים המטפלים בתיירי מרפא, גבוה מהתשלום לרופאים המטפלים באזרחים ישראלים במסגרת השירותים הניתנים בשעות פעילות התאגיד, גם אם מדובר באותו טיפול. יש לציין כי הבדיקה נכונה למועד שלפני האחד בינואר השנה, אז אסר תשלום גבוה יותר לרופאים בגין טיפול בתיירי מרפא.

מיהו תייר מרפא?

באופן כללי, מצייר הדו"ח תמונה קשה המצביעה על אי בהירות בנוגע להסדרי התשלום, תמחורים, שכר רופאים, עבודה מול סוכני תיווך תיירות מרפא, ואפילו הגדרת מושג תיירות מרפא לא מיושמת במלואה; אף כי נקבע כחוזר מינהל הרפואה כי ההתייחסות לתושבי הרשות הפלסטינית אמורה להיות במסגרת נהלי תיירות מרפא, בפועל אינם מקבלים התייחסות דומה. כמו כן קיימת חוסר ודאות לגבי פליטים, נפגעי לחימה (דוגמת הפצועים בקרבות בסוריה) ומקרים הומניטריים אחרים.

בסך הכל, בשנת 2013, הכנסות בתי החולים שנסקרו בדו"ח מתיירות מרפא הסתכמו במיליוני שקלים; בבית חולים עמדו ההכנסות על כ-155 מיליוני שקלים באיכילוב, כ-116 מיליוני שקלים בתל השומר, כ-42 מיליוני שקלים ברמב"ם, כ-27 מיליוני שקלים באסף הרופא וכשבעה מיליון שקלים בבית חולים וולפסון. דו"ח החשבת הכללית, מציע פתרונות של חקיקה פיקוח ואכיפה על מנת להסדיר את נושא תיירות המרפא.

מוקדם יותר השבוע אמרה שרת הבריאות יעל גרמן בוועידת הבריאות של דה מרקר כי מערכת הבריאות בסכנת קריסה בשל שיעור המיטות הנמוך, שיעור הרופאים הנמצא בירידה מדאיגה והתורים במערכת הציבורית הולכים וגדלים. נותר להמתין ולראות מה יהיו המלצות ועדת גרמן לכשתסיים את עבודתה, ואם אלו ישפיעו על השוק הפרוץ של תיירות המרפא בעתיד.

ישראלי? כמה זמן תחכה בתור לניתוח

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום