הכל על עיוותים בקדמת כף הרגל

(4)
לדרג
תוכן מקודם

עיוותים שונים בקדמת כף הרגל, הגורמים לכאב ולמגבלה בתנועה - עלולים לדרוש התערבות ניתוחית. מה חשוב לדעת לפני הניתוח?

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2311192 (מספר מקשר)

ישנם מספר עיוותים נפוצים, במבנה קדמת כף הרגל (אזור הבהונות והמפרק המחבר את הבהונות, אל כף הרגל) - חלקם מולדים וחלקם נרכשים במהלך החיים. עיוותים אלה עשויים ליצור מגוון בעיות - החל בקושי בנעילת נעליים, דרך הגבלת התנועה של כף הרגל וכלה בכאבים.

כל עוד העיוות אינו גורם להפרעה, כאב או מגבלה בתנועה - אין צורך לטפל בו. עם זאת, מרגע שהעיוות גורם לאחת מהבעיות המוזכרות לעיל - בין אם נוכח החרפה של המצב ובין אם נוכח התפתחות העיוות במהלך החיים - נדרש טיפול. קודם כל, מוצע טיפול שמרני במדרסים, נעליים ותרופות משככות כאב, המטפלים בסימפטומים של העיוות בכף הרגל. רק לאחר שהטיפול השמרני אינו מועיל, ייתכן שיוצע למטופל ניתוח לתיקון העיוות עצמו.
כ-16% מהמבוגרים בעולם המערבי סובלים מבוהן קלובה. צילום: שאטרסטוק כ-16% מהמבוגרים בעולם המערבי סובלים מבוהן קלובה. צילום: שאטרסטוק

מהם העיוותים הנפוצים בקדמת כף הרגל?

העיוות הנפוץ ביותר בקדמת כף הרגל נקרא "בוהן קלובה" (Hallux valgus). כ-16% מהמבוגרים בעולם המערבי סובלים מכך (הרוב - נשים). זוהי בליטה הנוצרת בבסיס מפרק הבוהן הגדולה, אשר דוחפת החוצה את האצבע שלידה ואת מפרק הבוהן הגדולה עצמו. מצב זה יוצר עיוות בקדמת כף הרגל, המוביל למגוון בעיות, החל בקושי בנעילת נעליים, דרך כאבים מקומיים והיווצרות יבלות וכלה בהגבלת מרחב התנועה של כף הרגל.

עיוות שכיח נוסף, בקדמת כף הרגל, נקרא "בהונות פטישיות" (Hammer Toe). זהו מצב שבו נוצר עיקול בבהונות הקטנות של כף הרגל, הגורם להן לבלוט כלפי מעלה או לצדדים. בוהן פטישית עשויה אף לייצר יבלת באזור הבולט. כאשר היבלת מתחככת בנעל, נגרם כאב; ועם הזמן, עלולים להיפגע גם מפרקים נוספים (כמו המפרק שמחבר את הבוהן הקטנה לכף הרגל) - להישחק ולגרום לכאב ולהגבלה של התנועה.

מצב נפוץ שלישי נקרא קשיון המפרק (Hallux Rigidus). מדובר בשחיקה של מפרק הבוהן הראשונה, ההופך את המפרק לנוקשה. שחיקת המפרק מתרחשת על רקע שינויים ניווניים של הגיל, כמו גם לאחר חבלה או שבר. עם הזמן, מתפתח במפרק שנשחק זיז רגיש למגע, הגורם למגבלת תנועה, לכאב בעת הליכה ולעתים אף לנפיחות באזור.

מהם הגורמים לעיוותים בכף הרגל?

כאמור, חלק מן העיוותים מולדים - ומתפתחים עוד יותר, עם התקדמות הגיל; חלק מן העיוותים נרכשים עם הזמן, לאחר שנים של הרגלים מזיקים. כך, למשל: שימוש בנעליים בלתי מתאימות, צרות מדי או מחודדות, כמו נעלי עבודה אלגנטיות - בקרב גברים; ונעלי עקב - בקרב נשים. גם פגיעות טראומטיות, שברים וחבלות שונות, עלולים לגרום לעיוותים בקדמת כף הרגל; וכן סוגים מסוימים של דלקות מפרקים.

מהו הטיפול המוצע לעיוותים במבנה קדמת כף הרגל?

ראשית, יש להבהיר כי מי שהעיוות איננו מפריע לו, או גורם לו לכאב - כלל אינו זקוק לטיפול. כאשר נדרש טיפול, הצורך מתחיל לרוב רק בגיל מבוגר - לאחר שהתפתחו עם השנים קשיים בהליכה וכאבים שהולכים ומחריפים - למרות שלעיתים העיוות קיים גם בצעירים וגורם לסבל הדורש טיפול.

קו הטיפול הראשון הוא שמרני - וכולל טיפול תרופתי לשיכוך הכאב, שימוש במדרסים והתאמת נעליים, שמטרתם הפחתת כאב ויצירת טווח תנועה רחב יותר ללא לחץ על נקודות כואבות. אלה אינם מטפלים בעיוות עצמו, אלא בתסמינים הנגרמים מהעיוות. כאשר טיפולים אלה אינם יעילים יותר, נשקול ניתוח - שמטרתו לתקן את העיוות המבני עצמו (וכך להפסיק את הופעת התסמינים).

איזה סוגי ניתוחים מוצעים לתיקון בוהן קלובה?

הניתוח המומלץ כיום לטיפול בבוהן קלובה, הוא ניתוח בגישה זעיר פולשנית (ניתוח מלעורי). בגישה זו, עושים שימוש במכשור מיוחד, המאפשר לשייף את בליטת העצם; ובמידת הצורך, גם לחתוך אותה.

בעבר, ניתוח של בוהן קלובה דרש ניתוח פתוח - שהיה כרוך בחשיפת העצם והיה מלווה ביותר כאב, סיבוכים וזיהומים. זמן ההחלמה בעבר היה אף הוא ארוך יותר. הגישה המלעורית, הננקטת כיום, מבטיחה כי הניתוח ייעשה ללא חשיפה של העצם או המפרק.

בגישה זו, הכאב מופחת בצורה משמעותית, כמות הסיבוכים והסיכונים מופחתת גם היא בצורה משמעותית, ההחלמה והשיקום מהירים יותר והחזרה לשגרה מהירה אף היא.

ניתן לבצע את הניתוח בהרדמה מקומית, בטשטוש או בהרדמה כללית. הבחירה תלויה הן בהעדפות החולה והן בניתוח הנדרש. לדוגמה: בניתוח של שתי הרגליים (יחד) - יהיה בדרך כלל צורך בהרדמה כללית.

מהם סוגי הניתוחים המוצעים לתיקון בהונות פטישיות?

ניתוח של בוהן פטישית נדרש רק בשלבים המתקדמים של העיוות - כאשר העיוות הופך מגמיש יחסית, לנוקשה וקשיח. הניתוח משלב בין תיקון של הרקמות הרכות של הבוהן הפגומה והיבלת שנוצרה בה, לבין ניסור של עצם הבוהן הקטנה, במטרה ליישר אותה ואת העיקול של הבוהן שהיא יוצרת.

הטכניקה הניתוחית הנהוגה כיום, גם במקרה של בהונות פטישיות - היא טכניקה מלעורית (נוכח אותן הסיבות שצוינו לעיל).

איזה סוגי ניתוחים מוצעים, לתיקון קשיון מפרק?

ישנם שלושה סוגי ניתוח עיקריים, לטיפול בקשיון מפרק. במקרה שהמפרק עדיין שמור ומתפקד בחלקו - נעשה ניסיון לשמור עליו ולתקנו. במקרה זה, מטרת הניתוח - הסרת הזיזים הגרמיים שבולטים החוצה מהמפרק ומפריעים לתנועה; והשגת טווח תנועה טוב, ללא כאב.

במקרים קשים יותר, שבהם המפרק נשחק לגמרי, ניתן לבצע ניתוח - שמטרתו לקבע את המפרק. הקיבוע מבטיח שהמפרק יפסיק לזוז ולגרום כאב.

לבסוף, האפשרות השלישית היא החלפה מלאה או חלקית של המפרק. טיפול זה נחשב "מוצא אחרון", בעיקר משום שלצד היתרונות של תנועה מלאה במפרק - יש לזכור כי מפרקים מלאכותיים עלולים להישחק אף הם ולגרום לכאב.
חלק מן העיוותים נרכשים כתוצאה מהרגלים מזיקים, כמו שימוש בנעלי עקב. צילום: שאטרסטוק חלק מן העיוותים נרכשים כתוצאה מהרגלים מזיקים, כמו שימוש בנעלי עקב. צילום: שאטרסטוק

כיצד יש להתכונן לניתוח?

החלק החשוב ביותר בהכנה לניתוח הינו אבחון מדויק של הבעיה, על ידי הרופא המנתח, על מנת להתאים את הניתוח הדרוש. פרט לכך, אין הכנות מיוחדות - שהמטופל נדרש אליהן. לעיתים, יש להכין מראש קביים או סנדל מיוחד, לשימוש לאחר הניתוח. הוראות כאלה ואחרות יימסרו למטופל על ידי הרופא המנתח.

מהו זמן ההחלמה וההתאוששות, מניתוחים בקדמת כף הרגל?

זמן ההחלמה תלוי בסוג הניתוח המבוצע. במקרים שבהם מדובר בניתוח שבו משייפים זיזים של עצם בולטת - מדובר בהחלמה מהירה מאוד. במקרים של קיבוע או החלפת מפרק - יידרש זמן ארוך יותר: כחודש וחצי להחלמה ראשונית, הכוללת פיזיותרפיה.

כשהניתוח מבוצע בצורה מלעורית או זעיר פולשנית, אין זמן התאוששות בבית החולים - ובדרך כלל משתחררים הביתה מיד.

עם זאת, מומלץ לתכנן תקופה בת שבועיים למנוחה, עם רגל מורמת - עד כמה שאפשר - כדי למנוע היווצרות נפיחות של הרקמות ולאפשר להן החלמה, לפני שמתחילים להשתמש שוב בכף הרגל, באופן יומיומי ושגרתי.

לסיכום: מתמודדים עם עיוותים בקדמת כף הרגל? מומלץ לנסות לטפל בסימפטומים בעזרת מדרסים ותרופות לשיכוך כאב. במקרים שבהם הטיפול השמרני אינו מועיל עוד, מומלץ לשקול ניתוח - שיבוצע ע"י רופא מומחה לניתוחי קדמת כף הרגל.

ד"ר יחזקאל טיטיון הוא מומחה באורתופדיה וכירורג מומחה, בניתוחי קדמת כף הרגל.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום