תביעות רפואיות: שתיקת הרופאים

(0)
לדרג

רופאים רבים נרתעים מלהעיד נגד קולגות בתביעות רשלנות רפואית, והדבר מקשה על מטופלים לקבל פיצויים. בכל זאת, המשפט הישראלי מספק דרכים להתמודד עם הבעיה

מאת: עו"ד גלית קרנר

כאשר אדם נפגע עקב רשלנות רפואית ורוצה להגיש תביעה, הוא חייב לתמוך אותה בחוות דעת של מומחה רפואי. פעמים רבות בעת קבלת תביעה חדשה בעילת רשלנות רפואית, קיים קושי ניכר לאתר מומחה רפואי שיסכים לתת חוות דעת כנדרש.

מכשול זה, אשר לעיתים גורם לכך שתביעות ממתינות להגשה לבית המשפט לעיתים בין שנה לשנתיים, מקשה על הגשת תביעה בסמוך לנזק שנעשה. בעיה זו, הנובעת בין היתר מהקשר האישי והחברתי בין הרופאים בארצנו הקטנה, נקראת "שתיקת הרופאים". כתוצאה מכך, תובעים רבים אינם יכולים לבסס את תביעתם, שכן בין רופאים החברים בגילדת הרופאים קיים לעתים קרובות קשר של שתיקה, חיפוי ולעיתים השתקה על גבול טיוח המחדל.

בתביעות רשלנות רפואית קיים חשש לעמוד נגד עמית למקצוע, שכן לעיתים מדובר בחברים טובים שעובדים יחד, למדו יחד בעבר או חברים באותו מעגל חברתי. לכן, המומחה אינו רוצה לפגוע במוניטין שהרופא הרשלן ייצר לעצמו. בנוסף, מי שיוצא נגד עמית למקצוע או מוסד רפואי שבו הוא עובד עלול למצוא עצמו מתמודד עם סיכון לנידוי ופגיעה בפרנסה, עד כדי פיטורין.

לעיתים נראה כי המומחים והרופאים עושים יד אחת בתביעות בהן הגורם הרשלני נובע ממספר גורמים ולא ניתן להצביע על רופא רשלן אחד. כמו כן, קיים חשש לתת חוות דעת מרשיעה, אשר תגרום להתעוררות של תביעות נוספות רדומות באותו התחום, אשר עלולות לסכן את מעמד התחום הרפואי הנדון. נדמה, כי לציבור הרופאים לא ברור מספיק כי לכל רופא מסגרת פוליסת ביטוח אחריות מקצועית, אשר מספקת כיסויי ביטוחי גם לרשלנות ולפיכך מי שנושא בנטל התשלום במקרה של נזק היא חברת הביטוח.

פטור מהגשת חוות דעת מומחה

במקרה של קושי רשאי תובע המתקשה למצוא מומחה להגיש בקשה לבית המשפט לפטור מהגשת חוות דעת ולבקש מינוי מומחה מטעם בית המשפט. ישנם מקרים בהם בתי המשפט נענו לבקשת התובעים למנות מומחים מטעם בית המשפט, שכן התביעות הוגשו ללא חוות דעת מומחה משום שהתובעים פשוט נענו בשלילה על ידי מספר מומחים שונים בארץ. השגת חוות דעת של מומחה מחו"ל היא עניין יקר ביותר, שנמצא מעבר להישג ידם של תובעים רבים.

בית המשפט רשאי לפטור את התובע מצירוף חוות דעת רפואית רק במקרים בהם יש ראיה לכאורה לנכונות התביעה וקיימות נסיבות של ממש לאי מתן חוות הדעת. מינוי מומחה מטעם בית המשפט אינו דבר שנעשה כלאחר יד, שכן המינוי עלול להתפרש כמתן עזרה לתובע מצד בית המשפט.

על אף שהחקיקה והפסיקה מנסות למצוא פתרון לתופעה של "שתיקת הרופאים", לעיתים מינוי מומחה מטעם בית המשפט אינו הפתרון הטוב ביותר עבור הנפגע בשל החשש כי המומחה אינו באמת נייטרלי, ויתקשה או לא ירצה להתעמת עם הקולגות שלו. כך למשל, כאשר הרופא הנתבע הוא בעל שם ומוניטין, למומחה מטעם בית המשפט יהיה קשה לחלוק על עמדתו והחשש הגדול ביותר הוא כי המומחה שימונה מטעם בית המשפט לא יהיה בעל הכישורים הנדרשים.

עם זאת, פעמים רבות העקשנות משתלמת וניתן להשיג חוות דעת של מומחה רפואי אשר תומכת בתביעה ומשפרת את סיכויי הצלחתה.

הכותבת היא עורכת דין המתמחה ברשלנות רפואית, אובדן כושר עבודה, סיעוד וביטוח

בואו לדבר על זה בפורום תביעות ביטוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום