מדרסים: צעד לאיכות חיים

(2)
לדרג

אל תגידו "לי זה לא יקרה": אין צורך לחכות להופעת בעיות אורתופדיות - כדי להיעזר במדרס אורתופדי מותאם אישית (ע"פ גיל המשתמש וסוג הפעילות)

מאת: אריאל קומפורט

מדרסים הם אביזר רפואי, שהשימוש בו שכיח בקרב אוכלוסיות רבות. מדובר באביזר שמטרתו פיזור של הלחצים על כף הרגל - לשם מניעה של מגוון בעיות אורתופדיות ולשם הגברת הנוחות ושיפור היציבה והתנועה, תוך הגנה על בריאות כפות הרגליים, המפרקים, השרירים והשלד. מדרסים אורתופדיים משמשים גם כאביזר שיקומי-טיפולי, במגוון מצבים ומחלות. לשם מיצוי הפוטנציאל הגלום בשימוש במדרסים אורתופדיים ועל מנת להפיק מהם את מירב התועלת האפשרית, יש להשתמש בהם באופן נכון; כלומר: לאחר ביצוע התאמה אישית.

למי מומלץ השימוש במדרסים?

התשובה: לכל אדם! התפיסה לפיה מדרסים אורתופדיים מתאימים "רק" למבוגרים, לאנשים עם בעיות בריאות ו/או לספורטאים היא נחלת העבר. השימוש במדרסים מתאים לכל מי שרוצה לשמור על בריאותו, בכל גיל ובכל מצב.

שימוש במדרס איננו אמור להיות אקט "תוצאתי": כלומר, מדרס איננו רק אביזר טיפולי, המשמש את מי שכבר סובל מבעיה רפואית כלשהי. ניתן ומומלץ להשתמש במדרס לשם מניעת התפתחות מצבים בלתי רצויים הנובעים משחיקה. כמו כן, מומלץ להשתמש במדרס כדי ליהנות מנוחות, משיפור היציבה והתנועה ולשם תפקוד מיטבי, ללא כאבים - תוך מניעת נזק מצטבר לכפות הרגליים ומערכת השריר והשלד.

מעבר לכך, ההמלצה להשתמש במדרס מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר באוכלוסיות הבאות: אנשים הסובלים ממחלות אורתופדיות לסוגיהן (לרבות דורבן בכף הרגל, בעיות גב, בעיות צוואר ועוד); אנשים הסובלים ממחלות מפרקים, סוכרת, אוסטיאופורוזיס ועוד; אנשים מעל גיל 40; וכמובן: כל מי שעוסק בספורט. הכוונה איננה רק לספורטאים מקצוענים או לעוסקים בספורט חובבני - אלא לכל מי שעוסק בכל פעילות גופנית בכל גיל.

צילום: אריאל קומפורט
צילום: אריאל קומפורט

מה נחשב עיסוק בספורט, המחייב שימוש במדרסים - לשם מניעת פציעות ספורט ושחיקה?

מומלץ לבצע כל פעילות גופנית, על מגוון צורותיה ותדירותה - תוך שימוש במדרסים אורתופדיים. כמובן שככל שעולה האינטנסיביות וגוברת התדירות והעצימות של הפעילות הגופנית, השימוש במדרס מומלץ והופך קריטי. עם זאת, יש למדרס חשיבות רבה גם במצבים שנראים לרובנו (בטעות) כמצבים שאינם מחייבים שימוש במדרס.

המשמעות היא שמי שמקפיד על צעידה ברגל; מי שגר בקומה גבוהה בבניין ללא מעלית - ומטפס/יורד במדרגות על בסיס יומיומי; ילד המשתתף במשחקי כדור או משחקי חברה, המערבים ריצה ופעילות גופנית; ומי שמתאמן בחדר כושר, או בחוג פילאטיס - כל אלה (ועוד) חייבים להשתמש במדרסים מותאמים.

מהם מדרסים מותאמים?

מדרסים אורתופדיים אינם נעליים או גרביים ש"קוטפים" ממדפי החנויות. מעבר לכך: לא מספיקה "סתם" מדידה - לשם התאמת מדרס. שימוש נכון ויעיל במדרסים אורתופדיים מחייב התאמה אישית של המדרס האורתופדי לאדם, תוך התחשבות במכלול רחב ומגוון של פרמטרים. מדרסים אורתופדיים קיימים בכל מיני סוגים, חומרים וסגנונות; המדרסים השונים מובדלים אחד מהשני - ולפיכך חשוב להתאים את מאפייני המדרס לצרכיו של המשתמש.

מהם הפרמטרים המשפיעים על התאמת מדרסים אורתופדיים למשתמש?

הפרמטרים הנבחנים, בעת התאמת מדרסים אורתופדיים, הם רבים ומגוונים - וכוללים: מבנה גוף, מבנה כף רגל, גיל, משקל, מנח הגוף בזמן עמידה, הליכה וריצה, מצב בריאותי של המשתמש ומטרת השימוש במדרסים. לשם שקלול כל הפרמטרים האמורים, משתמשים בבדיקות ממוחשבות, מתקדמות וחכמות - הבוחנות את כל אלה; בנוסף, נדרשת חוות דעת של מומחה בתחום, היודע לבצע התאמה אופטימלית של המדרס למשתמש.

רבים אינם יודעים כי התאמת מדרסים מושפעת, במידה רבה מאוד, מסוג הפעילות שנוטה לבצע המשתמש. הכוונה איננה רק לספורטאים, אלא לכל אדם המבצע פעילות ספורטיבית כלשהי - ונוקט צעד חכם ונכון של בחירת מדרסים. בעת התאמת המדרסים, ניתן משקל לא מועט גם לסוג הפעילות הגופנית ומאפייניה.

צילום: אריאל קומפורט
צילום: אריאל קומפורט

האם קיימים מדרסים לטניס, מדרסים לכדורגל וכן הלאה?

בדיוק כך. קיימים מדרסים שונים - לכל תחום ספורטיבי. מדרסים שיותאמו לאדם בן 40 המשחק טניס שעתיים בשבוע, אינם המדרסים שיותאמו לילד בן 8 שמתרוצץ כל היום ומשחק כדורגל כל יום אחר הצהרים. חיילים "יזכו" במדרסים מסוג שונה לחלוטין וכו'.

באופן דומה: קיים הבדל בין מדרסים לפעילות יומיומית, מדרסים לפעילות גופנית, מדרסים הממוקדים בשיפור זרימת הדם או מדרסים המסייעים ליציבות. קיימת חשיבות רבה מאוד לשימוש נכון במדרסים - וכאשר נעשה במדרסים שימוש נכון, הם תורמים רבות לבריאות המטופל, הודות ליתרונות הרבים שלהם.

מהם היתרונות של שימוש במדרסים?

יתרון ראשון: נוחות - מדרסים מנעימים מאוד את חווית הצעידה והדריכה; יתרון שני: מניעת שחיקה ובלימת זעזועים - מדרסים מגנים על מערכת השלד, מפני שחיקה ופגיעות, עקב זעזועים ושימוש יתר; יתרון שלישי: חלוקה נכונה של לחצים ועומסים - כפות הרגליים הן איברים שעובדים קשה מאוד. כפות הרגליים נושאות את כל משקל הגוף, "חוטפות" ומתעייפות בלי סוף. כאשר העומס והלחצים מתפזרים על פני כל כף הרגל ולא מתרכזים בנקודה אחת - הדבר מקל מאד על כפות הרגליים, מגן עליהן ומיטיב עמן.

לסיכום: אל תחכו להופעת בעיה רפואית, כדי להשתמש במדרסים. שימוש במדרסים מותאמים אישית הוא בבחינת רפואה מונעת, שתשפר את איכות החיים שלכם - ותמנע מכם סיבוכים רפואיים.

אריאל אורתופדיה מתקדמת בע''מ.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום