בתיה"ח בחיפה - המזוהמים בארץ

(0)
לדרג

דו"ח שנחשף אתמול בכנסת מגלה כי באזור חיפה רמות כפולות ויותר של זיהום בחיידקים העמידים לאנטיביוטיקה. משרד הבריאות: חלה ירידה יחסית לעבר

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

בבתי החולים באזור חיפה רמת הזיהום הגבוהה בישראל בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, בחלקם אף כפולה ויותר מהממוצע הארצי. כך עולה מדו"ח משרד הבריאות שנחשף אתמול (ג') בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת.

הדו"ח, שמחלק את כל בתי החולים בארץ לאזורים - דרום, מרכז, צפון, ירושלים וחיפה, לא מציין את שמות בתי החולים. לפי הנתונים, באזור חיפה, הכולל את בתי החולים רמב"ם, בני ציון וכרמל, היו בשנים 2009-2011 50 נשאים של חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה (CRE), כולל חיידק הקלבסיאלה, לכל מאה אלף מאושפזים. בסך הכל בבתי החולים בחיפה תועדו 9 מקרים של תחלואה לכל 100 אלף ימי אשפוז, בהשוואה ל-5.5 מקרים בבתי החולים במרכז.

מ"מ יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ ד"ר רחל אדטו (קדימה), אמרה בדיון בוועדה כי "הסיבה העיקרית לזיהומים בבתי החולים היא היעדר משאבים ותשתיות ראויות. לא ייתכן שחולים בטיפול נמרץ, שהיא המחלקה המזוהמת ביותר, שוכבים אחד ליד השני כשרק וילון דק מפריד ביניהם. חולים רבים מגיעים לבתי החולים כשהם נושאים זיהומים מהקהילה ומבתי אבות. יחד עם זאת, עומדת מנגד זכות הציבור לדעת על רמת הזיהום בבית חולים שבו הוא עומד להתאשפז או לקבל טיפול".

"כל ילד בישראל עלול לפתח עמידות"

המומחים שנכחו בדיון היו חלוקים בדעתם; פרופ' נתי קלר, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, אמר כי בכל מקרה לא ניתן לסקור את כל החולים. "כל ילד שנולד במדינת ישראל מקבל כבר בשנת החיים הראשונה שלו אנטיביוטיקה לפחות פעמיים, ועלולה להתפתח עמידות. חלק מהחיידקים היציבים מתקבלים כתוצאה מריסוס של פירות שאנחנו אוכלים. אין אפשרות לראות את כל החולים ולסקור את כולם". פרופ' אלון מוזס, קודמו בתפקיד, סבור כי הבעיה היא קודם כל בחוסר התקצוב: "אין תקציב מטעם המדינה למלחמה בזיהומים. הכל מתבסס על השקעה מקומית וולונטרית". מנהל מרכז רפואי רבין, ד"ר ערן הלפרן: "יש פתרון והוא כסף קטן למערכת; צריך להפחית את הצפיפות בין החולים".

ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, אמר בדיון כי המשרד הציב את מניעת הזיהומים בבתי החולים כיעד מרכזי, והוא מתכוון לדרוש ממשרד האוצר עשרות מילוני שקלים בשנה על מנת להתמודד עם התופעה.

גם התגובה הרשמית של משרד הבריאות הייתה ברוח דומה: "דו"ח זה מעיד על עומס קשה על מערכת הבריאות של זיהומים הנגרמים על ידי חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. הוא מצביע על מגמת שיפור מתמשכת בהתמודדות עם חיידקי ה-CRE כתוצאה מהתערבות מתוכננת ומתמשכת של משרד הבריאות, שבה נוטלת חלק כל מערכת הבריאות.

לגבי חיפה, נמסר כי "הדו"ח אינו מיועד לדרג את בתי החולים ואין ביכולתו לשמש כלי להערכת הסיכון לחולה הבודד להיפגע מזיהום נרכש במהלך האשפוז, וזאת מפני שלגבי מרבית החיידקים המוצגים בדו"ח אין הפרדה בין זיהומים נרכשים במהלך האשפוז לאלה שנרכשו לפניו. השוואה אמינה היא שינוי באותו מוסד או באותו אזור לאורך זמן. בשנים האחרונות נצפתה בחיפה ירידה בזיהומים, תוך עלייה בגילוי נשאים בתרביות יזומות שנלקחו במסגרת פעילות נמרצת בתחום מניעת ההדבקה, כפי שהונחו בתי החולים בחיפה על ידי המשרד".

רמב"ם: "משקיעים רבות במניעה"

מבית החולים רמב"ם נמסר בעקבות הפרסומים כי "רמב"ם מדווח באופן שיטתי, מלא ושקוף למשרד הבריאות על היקף הזיהומים של החיידק והנתונים המוצגים בדו"ח מבוססים על הדיווחים העצמיים השיטתיים של רמב"ם. אזור חיפה אכן סובל משכיחות גבוהה יותר של חיידקים עמידים והסיבה לכך עדיין לא הובררה. ייתכן שיש קשר למספר גדול במיוחד של מוסדות סיעודיים לחולים כרוניים באזור חיפה, אך הדבר דורש מחקר מעמיק.

"רמב"ם משקיע משאבים רבים בניסיון להקטין את הסיכון להדבקה מחולה לחולה: אנו משתדלים לבודד חולים הנשאים ולהקצות להם במידת האפשר צוות ייעודי לטיפול.
כמו כן, השקענו משאבים רבים בביגוד חד פעמי ותמיסות ניקוי. סגל בית החולים עובר בימים אלו סדנה לשיפור היגיינת הידיים על פי טכניקה שונה מזו שהייתה מקובלת עד כה, שפותחה בשוויץ. גם לציבור יש חלק במאבק למניעת והקטנת שיעור ההדבקות בזיהומים ורמב"ם פועל לחינוך מבקרים ומאושפזים לשטוף ידיים ולהקפיד על היגיינה בשעות הביקור".

כתבה יאנה גימפלביץ'

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום